Penggunaan Video Animasi Dalam Pembelajaran IPS Guna Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII di MTs Miftahul Huda Ngunut Tulungagung

Authors

  • Laviana Aunil Malik Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah
  • Binti Maunah Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v2i3.1000

Keywords:

Animated Video, Learning Interest, Social Studies Teaching and learning activities are basically a communication

Abstract

Teaching and learning activities are basically a process of communication carried out between teachers and students, in which both of them exchange ideas. aims to increase students' interest in learning, and to explore this matter more deeply, the researcher formulates the research focus as follows: 1) How is the interest in learning social studies for class VIII students at MTs Miftahul Huda Ngunut Tulungagung, 2) What are the steps for using animated video media in learning, 3) What are the implications of applying animated video media? This research is a research using descriptive qualitative research methods. The location of this research is MTs Miftahul Huda Ngunut Tulungagung. The results of the study are as follows, 1) Students' interest in social studies learning is influenced by the classroom atmosphere and the learning media used. 2) The use of learning media is very necessary in every lesson, 3) The use of animated videos in learning, 4) As a teacher, you have to be creative and innovative. 5) The use of video animation is able to overcome the limitations of the senses, space and time. 6) Animated video media can motivate students to increase student learning interest. 7) The teacher's attention to students with different abilities, both more and less, is of course different, so that all of their students are able to be equal and complete learning well according to the lesson plan standards.

References

Anwar, Chairul. 2014. Hakikat Manusia Dalam Pendidikan: Sebuah Tinjauan Filosifis. Yogyakarta: SUKA-Press

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Daryanto. 2013. Media Pembelajaran Dam Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yoyakarta:Gava Media.

Elvinaro, Ardianto. 2004. Komunikasi Masa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Gasong, Dina. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Sleman: Deepublis.

Ghani, M. Dunaidi & Fauzan Almanshur. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Gunawan, Rudi. 2013. Pendidikan IPS Filosofi, Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Hamzah. 2011. Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Kementrian Agama RI. 2005. Al-Quran dan Terjemahnya. Semarang: PT. Toha Putra Semarang

Limbong, Tonni dan Janner Simamarta. 2020. Media dan Multimedia Pembelajaran. Medan, Yayasan Kita Menulis.

Manja, W. 2003. Etnografi Desain Penelitian Kualitatif Pendidikan dan Manajemen Pendidikan. Malang: Winaka Media.

Maunah, Binti. 2009. Landasan Pendidikan. Yogyakarta: Teras.

____________. 2016. Manajemen Kesiswaan Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Peserta Didik, Studi Khusu Di Mts Negri Tulungagung Dan Smp Negri 1 Tulungagung. Tulungagung: Tesis tidak Diterbitkan.

_____________. 2016. Pendidikan Dalam Prespektifstruktur Fungsional, Cendekia, Vol. 10no. 2, Oktober.

_____________. 2014. Psikologi Pendidikan. Tulungagung: IAIN Tulungagung press

Moleong, Lexy J. 2000. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2013. Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan). Bandung:PT Remaja Roskadarya.

Munadhi, Yudhi. 2012. Multimedia Pembelajaran yang Efektif. Bandung: Gaung Persada Pers.

Nana dan Rifai. 2011. Media Pengajaran. Bandung:Sinar Baru.

Nikmah, Zuhriyah. 2021. Peran Media Video Animasi dalam Meningkatkan Minat Belajar Fiqih Siswa Kelas 1 MI Islamiyah Pangkah Kulon Ujung Pangkah Gresik. Gresik: Skripsi Tidak Diterbitkan.

Nurhayati, Dwi Astuti Wahyu. 2020. Metodologi Penelitian. Tulungagung: Akademia Pustaka.

P, Andi Achru. 2019. Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Makassar: Alauddin Makassa: university.

P., I Made Indra & Ika Cahyaningrum. 2019. Cara Mudah Memahami, Metodologi. Yogyakartya: Deepublish.

Prastowo, Andi. 2014. Metode Penelitian Kualitatif dalam Prespektif Rancangan Penelitian. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Purhantara, Wahyu. 2010. Metode Penelitian Kualitatif Untuk Bisnis. Yogyakarta: Graha Ayu.

Purnama, Bambang Eka. 2013. Konsep Dasar Multimedia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rahmawati, Tutik. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran Yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Rosyada, Dede. 2013. Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Kencana.

Rusman, dkk. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Rusman. 2013. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. 2011. Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana.

Somantri, Numan. 2001. Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarata:Pedagogia

Sunaengsih, Cucun. 2017. Buku ajar pengelolaan pendidikan. Sumedang:UPI Sumedang Press.

Sunandar, Berlian Sunandar. 2020. Penggunaan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VIII di SMP QUR’AN Nurul Huda Pesawaran. Lampung: Skripsi Tidak Diterbitkan.

Suwaibah. 2019. Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA Negeri 1 Jaya. Darussalam Banda Aceh: Ar-Raniry University.

Tanzeh, Ahmad. 2009. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Sukses Oofset.

Tanzeh, Ahmad. 2009. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Teras

Usman, Husaini. 2013Manajemen Teori, Praktik Dan Riset Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Yaumi, Muhammad. 2018 Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta:Prenamedia Group.

Wuri dan Faturohman. 2012. Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Ombak

Walidin, Warul, dkk. 2015. Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory, Banda Aceh: FTK Ar-Raniry.

Downloads

Published

2023-11-08

How to Cite

Laviana Aunil Malik, & Binti Maunah. (2023). Penggunaan Video Animasi Dalam Pembelajaran IPS Guna Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII di MTs Miftahul Huda Ngunut Tulungagung. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(3), 193–212. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v2i3.1000

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.