Implementasi Media Pembelajaran Canva Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia SD

Authors

  • Annisa Asmi Universitas Negeri Padang
  • Adini Rahmi Universitas Negeri Padang
  • Alya Atsilah Syahni Universitas Negeri Padang
  • Adinda Aurelia Azuhra Universitas Negeri Padang
  • Cindy Marsya Putri Universitas Negeri Padang
  • Affi Fatu Rahmi Universitas Negeri Padang
  • Reinita Reinita Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Salmaini Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2298

Keywords:

Canva, Elementary School, Indonesian language, Learning Media, Learning Motivation

Abstract

Merdeka learning is a goal of the Merdeka Curriculum to improve student skills, create technology-based learning, create innovation in learning and integrate 21st century learning. One aspect of integrating the 21st century is the use of innovative digital learning media using Canva. With Canva, the presentation of the material certainly has an impact on student motivation. With motivation, students are eager to learn and the expected results will be realised. Bringing motivation in students is an important aspect in learning Indonesian.

 

 

References

Barus, M. V., Sidebang, R., & Tambunan, P. (2025). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS INDONESIA KELAS II SD PUTRA BANGSA BERBUDI DELI TUA T . P 2024 / 2025 DEVELOPMENT OF CANVA-BASED LEARNING VIDEOS TO INCREASE STUDENT ’ INTEREST IN LEARNING IN SUBJECT INDONESIAN CLASS II ELEMENTARY SCHOOL PUTRA BAN. Prosiding Seminar Nasional, 4, 94.6-94.7.

Ernawati, N., & Rasna, I. (2020). Menumbuhkan Keterampilan Menyimak Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa, 9(2), 104–106.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 35.

Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 63. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

Fitri, F. H., & Mudinillah, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Menggunakan Aplikasi Canva Tingkat Sd/Mi. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(2), 265–267.

Fitriana, N., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). ARTICLE ANALYSIS OF MOTIVATION METHODS AND STUDENT LEARNING. 1(3), 202.

Framiswari, I. N., & Anawar, K. (2024). Implementasi Model Pbl Menggunakan Media Canva Terhadap Peningkatan Kemampuan Berbicara Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 4(1), 16–17.

Herniyastuti, & Abdul Kadir. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V Sdn 101 Pajalesang Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal PGSD Universitas Lamappapoleonro, 2(2), 92–93.

Jainiyah, Fahrudin, F., & Ulfah, M. (2023). Volume 2 Nomor 6 Juni 2023 PERANAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1305. https://jmi.rivierapublishing.id/index.php/rp

Jannah, D. M., Hidayat, M. T., Ibrahmi, M., & Kasiyun, S. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3379. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Kaffah, L. S., Setiawan, D., & Edi, W. (2023). Pemanfaatan Media Cetak Poster Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Aplikasi Canva Di Kelas V Sd. Jurnal Ilmiah Wahana Pend, 9(16), 488–491.

Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 110–112. http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/34

Khasanah, D. M., Masduki, M., & Haryanto, S. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips. Khazanah Pendidikan, 18(1), 115. https://doi.org/10.30595/jkp.v18i1.21323

Lina, W. P., Sarifah, I., & Imaningtyas. (2021). Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah pada Muatan Pembelajaran PPKn Di Masa Pandemi Covid-19. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 143.

Ma’rifati, Rr. K. D. N., Amin, F., & Ainur, R. A. (2024). Profesionalisme Guru Dalam Asesmen Formatif Dan. Tadris, 18(01), 13.

Maeswaty, Mulyasari, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Menggunakan Aplikasi Canva Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD 11 JPGSD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 17.

Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 2–8.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, Sekar Nurul Fajriyah Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 33–36.

Miftahussaadah, M., & Subiyantoro, S. (2021). Paradigma Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. Islamika, 3(1), 102. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1008

Muawanah, E. I., & Muhid, A. (2021). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid – 19 : Literature Review. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 12(1), 91. https://doi.org/10.23887/jjbk.v12i1.31311

Mutiara, P. M., Rusmin, H., Fidyawati, M., Wiwy, T. P., & Yenti, J. (2025). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK MELALUI PENGGUNAAN MEDIA VIDEO BERBASIS CANVA PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. 5(1), 196–198.

Nugraha, A., Arni, Y., Wibawati, S. C., & Nadia, P. (2024). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS ANIMASI DONGENG MELALUI APLIKASI CANVA UNTUK SISWA KELAS III SD NEGERI 03 INDRALAYA SELATAN. Jurnall Inovasi Pendidikan Kreatif, 6(1), 560–566. https://journalpedia.com/1/index.php/jip/article/view/1285

Rahmad Setyo Jadmiko, & Evi Sri Wahyuningsih. (2023). Analisis Kemampuan Berbicara Melalui Kegiatan Presentasi Dengan Memanfaatkan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Vi Sdn 1 Wajakkidul. Jotika Journal in Education, 3(1), 33–34.

Salafiah, A. S., Istikomah, D., Nurjanah, E., Ropikoh, E. S., Nuru, S., & Ini, A. ’. (2023). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(3), 247.

Sari, H. R., & Yatri, I. (2023). Video Animasi Melalui Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 163–164.

Sari, M., Elvira, D. N., Aprilia, N., Dwi R, S. F., & Aurelita M, N. (2024). Media Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Warta Dharmawangsa, 18(1), 207. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4266

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3929–3930. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Zamhari, Noviani Dwi, & Zainuddin. (2023). Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(5), 4–5.

Downloads

Published

2025-05-29

How to Cite

Annisa Asmi, Adini Rahmi, Alya Atsilah Syahni, Adinda Aurelia Azuhra, Cindy Marsya Putri, Affi Fatu Rahmi, … Salmaini Salmaini. (2025). Implementasi Media Pembelajaran Canva Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia SD. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 330–339. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2298

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.