Pengaruh Kompensasi dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Sales Marketing Hotel Berbintang di Kota Padang

Authors

  • Jennyfer Jennyfer Universitas Negeri Padang
  • Hijriyantomi Suyuthie Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.56910/nawasena.v3i3.1696

Keywords:

compensation, work environment, performance

Abstract

This study examines the impact of compensation and work environment on the performance of Sales Marketing in star-rated hotels in Padang City. Using a quantitative method with a causal research design, this study involved 30 respondents selected through purposive sampling. Data collection was conducted using a questionnaire designed based on a Likert scale as the research instrument. The collected data were analyzed using Structural Equation Modeling with Partial Least Square (SEM-PLS). The hypothesis testing results indicate that compensation has a positive and significant effect on performance, with a t-statistic value (2.660) greater than the t-table (1.66) and a p-value of 0.008 less than 0.05. The work environment also has a positive and significant effect on performance, with a t-statistic value (2.975) greater than the t-table (1.66) and a p-value of 0.003 less than 0.05.

References

Adha, R. N., Qomariah, N., & Hafidzi, A. H. (2019). Pengaruh motivasi kerja, lingkungan kerja, budaya kerja terhadap kinerja karyawan dinas sosial kabupaten Jember. Jurnal Penelitian IPTEKS, 4(1), 47-62.

Enny, W. M. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edited by M. Erna W. Surabaya: UBHARA Manajemen Press.

Hasibuan, M. S. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Herdilah, H., Septiliani, N. A., Septimia, L., Rodiyah, S., & Tadi, T. (2023). Paradigma Baru Sumber Daya Manusia dalam Konteks Global. Jurnal Syntax Admiration, 4(1), 60-83.

Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. (2022). Peraturan Menteri Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Nomor 5 Tahun 2022 tentang Definisi Hotel. Jakarta: Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif.

Lyvia, A., & Muchsinati, E. S. (2022). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja karyawan pada hotel berbintang di Batam. Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 9(2), 180-187.

Mangkunegara, A. (2015). Hasil kerja secara kualitas. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Muhammad, F. A. A., Gani, A., & Husein, A. (2022). Pengaruh kompensasi dan lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan pada PT. Parastar Distrindo Makassar. Jurnal Ekonomi Global, 1(4), 293-306.

Pandi, A. (2016). Concept & indicator human resources management for management research. Yogyakarta: Indonesia.

Rumada, G., & Utama, I. W. M. (2013). Pengaruh kompensasi, kepemimpinan dan lingkungan kerja fisik terhadap kepuasan kerja karyawan hotel Taman Harum Ubud Gianyar (Doctoral dissertation, Udayana University).

Sedarmayanti. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenada Media.

Sinambela, L. P. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Membangun Tim Kerja Yang Solid untuk Meningkatkan Kinerja. Jakarta: Bumi Aksara.

Sukanto, R., & Indriyo, G. (2018). Manajemen produksi. Yogyakarta: BPFE.

Sunyoto, D. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia (Edisi Pertama). Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).

Supatmi, M. E., Nimran, U., & Utami, H. N. (2013). Pengaruh pelatihan kompensasi terhadap kepuasan kerja karyawan dan kinerja karyawan. Profit (Jurnal Administrasi Bisnis), 7(1)

Utami, S. (2019). Pengaruh Motivasi dan Pelatihan Program Kelompok Usaha Bersama pada Pelaku Usaha Kecil Menengah dalam Menangani Tingkat Kemiskinan di Kecamatan Kanigaran Kota Probolinggo (Doctoral dissertation, Universitas Panca Marga Probolinggo).

Wonda, Y., Tatimu, V., & Walangitan, O. F. (2022). Pengaruh kompensasi dan lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan Bank Papua Cabang Karubaga Kabupaten Tolikara. Productivity, 3(2), 127-132.

Wong, K. K. (2013). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) techniques using SmartPLS. Marketing Bulletin, 24(1), 1–32..

Published

2024-08-13

How to Cite

Jennyfer Jennyfer, & Hijriyantomi Suyuthie. (2024). Pengaruh Kompensasi dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Sales Marketing Hotel Berbintang di Kota Padang. NAWASENA : Jurnal Ilmiah Pariwisata, 3(2), 161–177. https://doi.org/10.56910/nawasena.v3i3.1696