Peran Wisata Batu Alam Mahpar dalam Edukasi Sejarah di Tasikmalaya (2017-2024)

Authors

  • Hariri Jabal Syukur UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Moch Azka Shohibul Musyaffa UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Luqman Nurhakim UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i1.2502

Keywords:

Historical Tourism, Batu Alam Mahpar, Historical Education, Tasikmalaya

Abstract

This study aims to describe the history and role of Batu Alam Mahpar Tourism as a space for local historical education in Tasikmalaya during the 2017–2024 period. The research employs a descriptive qualitative method with a historical approach, encompassing heuristics, source criticism, interpretation, and historiography. The findings reveal that Batu Alam Mahpar underwent development in three main phases: local exploration and branding (2017–2019), pandemic adaptation (2019–2021), and educational consolidation (2022–2024). Batu Alam Mahpar educational role is reflected in the presentation of historical narratives through community museums and oral history. Despite challenges such as limited human resources and digitalization, Batu Alam Mahpar continues to serve as a relevant model of place-based education rooted in community participation. This research highlights the importance of institutional support and the integration of local historical education within the context of community engagement-based tourism.

References

Abdurahman, D. (2007). Metode Penelitian Sejarah. Logos Wacana Ilmu.

Ariani, M., Zulhawati, & Aulawi, D. F. (2023). Pelatihan Pengembangan Sumberdaya Manusia dan Tata Kelola di Bidang Pariwisata di Kota Tasikmalaya. Jurnal Abdi MOESTOPO, 6(2), 224–236. https://doi.org/10.32509/abdimoestopo.v6i2.3093

Chatulistiwa, D., Mustika, N., Khairunnisa, S., & Santoso, G. (2024). Peran Museum Pendidikan Nasional sebagai Media dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 3(2), 122–131. https://doi.org/https://doi.org/10.9000/jpt.v3i2.1748

Darmawan, C. (2021). Identifikasi Potensi Budaya Dalam Mendukung Perwujudan Geopark Galunggung Di Kabupaten Tasikmalaya. Universitas Siliwangi.

Darmawan, C., & Fadjarajani, S. (2025). Pemetaan Keragaman Wisata Budaya Tangible di Kawasan Geopark Galunggung Kecamatan Leuwisari Kabupaten Tasikmalaya. Juparita: Jurnal Pariwisata Tawangmangu, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.61696/juparita.v3i1.646

Darmawan, C., Fadjarajani, S., & Hilman, I. (2021). Cultural Diversity of Local Communities to Create Galunggung Geopark in Tasikmalaya Regency. Spatial: Wahana Komunikasi Dan Informasi Geografi, 21(1), 45–52. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/ge.v8i1.51686

Dwiyanto, L., & Purwihartuti, K. (2023). Perencanaan Pengembangan Aset Fasilitas Taman Rekreasi Geopark Batu Mahpar Kab. Tasikmalaya Berdasarkan Konsep Geowisata. Jurnal Pariwisata Terapan, 7(1), 69–87. https://doi.org/10.22146/jpt.87047

Gottschalk, L. (1985). Mengerti Sejarah: Pengantar Metode Sejarah. UI-Press.

Hanani, S. Z. (2023). Identifikasi Potensi Budaya Kawasan Batu Ampar Untuk Mendukung Perwujudan Geopark Galunggung Di Desa Linggawangi Kecamatan Leuwisari Kabupaten Tasikmalaya. Universitas Siliwangi.

Hendriawan, N., & Mulyanie, E. (2021). Analisis Potensi Pariwisata Air Terjun di Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Geografi, 15(1), 37–44. https://doi.org/10.15294/jg.v15i1.15274

Hidayah, D. D., & Dewi, N. R. (2024). Strategi Pengembangan Pariwisata di Kabupaten Tasikmalaya. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 9(2), 935–948. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v9i2

Kuntowijoyo. (1994). Metodologi Sejarah. Tiara Wacana.

Lahpan, N. Y. K., Putra, B. D., & Hidayana, I. S. (2023). Festival Seni dan Ruang Publik yang Inklusif bagi Pelestarian Seni Tradisi dan Pengembangan Ekosistem Pariwisata di Jawa Barat. Prosiding Penelitian Dan PKM ISBI Bandung, 187–191. https://doi.org/https://doi.org/10.26742/pib.v0i0.3148

Listiani, W., Rustiyanti, S., Sari, F. D., & Peradantha, I. B. G. S. (2021). Aplikasi Teknologi Augmented Reality dalam Konservasi Situs Warisan Budaya dan Mitigasi Bencana Gunung Galunggung Jawa Barat Indonesia. Jurnal Budaya Nusantara, 4(2), 242–247. https://doi.org/https://doi.org/10.36456/JBN.vol4.no2.4054

Masduki, A., & Sucipto, T. (2006). Kebudayaan Tradisional di Tasikmalaya (A. Masduki & T. Sucipto, Eds.). Balai Kajian Sejarah dan Nilai Tradisional, Departemen Kebudayaan dan Pariwisata.

Minwari, F. F. (2022). Strategi Pengembangan Kawasan Objek Wisata Batu Mahpar Di Desa Linggawangi Kecamatan Leuwisari Kabupaten Tasikmalaya. Universitas Siliwangi.

Muslih, D. A., Kridalukmana, R., & Martono, K. T. (2017). Perancangan Aplikasi Panduan Pariwisata Kota Tasikmalaya pada Perangkat Bergerak Berbasis Android. Jurnal Teknologi Dan Sistem Komputer, 5(1) 1–6. https://doi.org/10.14710/jtsiskom.5.1.2017.1-6

Nugraha, I., Hendriawan, H. N., & Pd, M. (n.d.). Situs Geger Hanjuang Sebagai Objek Wisata Budaya Di Desa Linggamulya Kecamatan Leuwisari Kabupaten Tasikmalaya.

Purwihartuti, K., Dwiyanto, L., Angestiwi, T., Karnawati, H., & Guterres, A. D. (2023). Evaluation of the Quality of Physical Assets: Batu Mahpar Geopark Recreation Park in Tasikmalaya District. Jurnal Planologi, 20(2), 172–197. https://doi.org/10.30659/jpsa.v20i2.30835

Rahmawati, L., Wahidah, D., & Suryana, Y. (2024). Analisis Makna Tradisi Lisan di Tasikmalaya. PUSTAKA:Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 152–160. https://doi.org/https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i1.1068

Rangkuti, F. (2014). Analisis SWOT: Teknik Pembeda Kasus Bisnis. PT Gramedia Pustaka Utama.

Sjamsuddin, H. (2007). Metode Sejarah. Ombak.

Smith, G., & Sobel, D. (2014). Place- and Community-Based Education in Schools. In Place- and Community-Based Education in Schools. https://doi.org/10.4324/9780203858530

Sofia, M., & Latianingsih, N. (2021). Pengembangan Pariwisata Pedesaan Berbasis Community Based Tourism di Desa Cikondang Tasikmalaya. Seminar Nasional Riset Terapan Administrasi Bisnis Dan MICE, 2(3), 433–441. https://prosiding-old.pnj.ac.id/index.php/snrtb/article/view/5694

Suarto, E. (2016). Pengembangan Objek Wisata Berbasis Analisis SWOT. Jurnal Spasial, 3(1), 50–63. https://doi.org/10.22202/js.v3i1.1597

Sugara, B., Warto, & Pitana, T. S. (2024). Representasi Wacana New Museology pada Museum Radyapustaka Surakarta. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, 1117–1128. https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/1173/

Sumardin, O., & Henri. (2024). Pentingnya Pendidikan Sejarah Dalam Pembentukan Identitas Bangsa. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(12), 27–33. https://doi.org/10.59435/gjmi.v2i12.415

Sumarlina, E. S. N., Darsa, U. A., & Husen, I. R. (2023). Mengungkap Patilasan Kearifan Lokal Sunda. Kabuyutan: Jurnal Kajian Ilmu Sosial Dan Humaniora Berbasis Kearifan Lokal, 2(2), 132–140. https://doi.org/https://doi.org/10.61296/kabuyutan.v2i2.170

Winaya, T. M. (2024). Potensi Kawasan Batu Mahpar Sebagai Destinasi Pariwisata Pendukung Perwujudan Geopark Galunggung. Universitas Siliwangi.

Efransyah, R. (2025, 4 16). Peran Wisata Batu Alam Mahpar Dalam Edukasi Sejarah di Tasikmalaya (2017-2024).

Hidayat, T. M. (2025, 4 6). Peran Wisata Batu Alam Mahpar Dalam Edukasi Sejarah di Tasikmalaya (2017-2024).

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Hariri Jabal Syukur, Moch Azka Shohibul Musyaffa, & Luqman Nurhakim. (2024). Peran Wisata Batu Alam Mahpar dalam Edukasi Sejarah di Tasikmalaya (2017-2024). JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(1), 571–584. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i1.2502

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.