EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DARING DI MASA COVID-19 TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMK N 20 JAKARTA

Authors

  • Adinda Lutfiana Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Indriani Sri Lestari Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Khairu Annisa Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Sarah Sarah Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Nida Handayani Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i3.236

Keywords:

Online Learning, Vocational high school students, Effectiveness

Abstract

Online learning serves as a liaison between teachers and students with an internet network that can be accessed anytime and anywhere. The online media used by the research subjects are various (WhatsApp, Zoom Meeting, google classroom, and Website). Various problems are experienced by students with this online learning system, such as signal problems, internet fees, and instant learning systems. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of online learning applied at the 20 South Jakarta state vocational high school levels. The method used in this study is the method of observation and interviews conducted with the children of SMK N 20 South Jakarta. The results showed that online learning was considered less effective in quality student learning outcomes. Because online learning limits the interaction space between teachers and students and students with other students. So there is a lack of interaction to discuss learning materials.

References

amongguru.com. 16 Juli 2020. Media Pembelajaran Daring Online Program Belajar Dari Rumah. Diakses pada 7 November 2022, dari https://www.amongguru.com/media-pembelajaran-daring-online-program-belajar-dari-rumah/

Arifa, Fierka Nurul. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat, 7(1), 13-18.

cnbcindonesia.com. 18 Juni 2022. 7 Pengertian Website Menurut Ahli, Lengkap Jenis & Fungsinya. Diakses pada 7 November, dari https://www.cnbcindonesia.com/tech/20220618152119-37-348229/7-pengertian-website-menurut-ahli-lengkap-jenis-fungsinya

Hadi, Lukman. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring di Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Zarah, 8(2), 56-61.

Hermananis.com. Media Pembelajaran Daring. Diakses pada 7 November 2022, dari https://hermananis.com/media-pembelajaran-daring/

Kunandar. 2013. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta : PT. Rajagrafindo Persada.

Malyana, Andasia. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 67–76.

Meifiani, N.I. (2022). Pengaruh Aktivitas Belajar dan Regulasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pembelajaran Daring Siswa SMP Negeri 1 Kebonagung. Jurnal Edumatic, 3(1), 34-41.

Mukhtar. (2016). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: GP Press Group.

Mutiarin, Dyah. & Zainudin, Arif. (2014). Manajemen Birokrasi dan Kebijakan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Terintegrasi di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129–135.

Putri, Y.D., & Suryana, Dadan. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Daring Terhadap Hasil Belajar Anak di Taman Kanak-Kanak Bunga Mawar Koto Merapak Air Haji. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 2614-3097; 2614-6754.

Putria, Putria., Maula, L.H., & Uswatun, D. A.(2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi Covid- 19 Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Jurnal Of Elementary Education, 4(4), 861-872.

Rahmawati, Vena., Suherman, Suherman., & Rusdiyani, Isti. (2020). Evektivitas Pembelajaran Daring Bahasa Jepang Berbasis Video Pada Materi Kankouchi Terhadap Hasil Dan Motivasi Belajar Peserta Didik, Edutech and Intructional Research Journal, Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 2356-2110.

Sadikin, Ali., & Hamidah, Afreni. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. BIODIK, Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(2), 214-224.

Sa’diyah, N. P., & Rosy, Brilian. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Manajemen Ekonomi & Akutansi, 5(2), 552-563.

Setyawan, Imas., & Cahyoko, Suwandi. (2022). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Mi. Darussalam Pagesangan Surabaya. Jurnal Keislaman, 5(1), 28-48.

Sugiyono. (2017). “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D”.

Bandung : Alfabeta, CV.

Suhayati, Ucu., Rusdiani, Isti., & Atika, Cucu. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Dengan Menggunakan Aplikasi Google Class Room Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 2356-2110.

Syafari, Yusneli., & Montessori, Maria. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, Jurnal Of Elementary Education, 5(3), 1294-1303.

Downloads

Published

2022-12-08

How to Cite

Adinda Lutfiana, Indriani Sri Lestari, Khairu Annisa, Sarah, S., & Nida Handayani. (2022). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DARING DI MASA COVID-19 TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SMK N 20 JAKARTA . JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 1(3), 123–130. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i3.236

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.