Implementasi Magic Multiplication Box sebagai Media Berhitung Perkalian di Kelas III Sekolah Dasar Negeri Mranggen 01 Kecamatan Polokarto Kabupaten Sukoharjo

Authors

  • Elza Nabillah Sukmawati Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Dwi Anggraeni Siwi Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2362

Keywords:

magic multiplication box, multiplication calculation, elementary school

Abstract

This study aims to examine the implementation of the Magic Multiplication Box as a medium for teaching multiplication to third-grade students at Mranggen 01 Public Elementary School, Polokarto District, Sukoharjo Regency. The Magic Multiplication Box is a visual aid used as a learning tool for basic multiplication (1–10) in third-grade classrooms. This qualitative research employed data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The research subjects included the third-grade teacher and three students from Mranggen 01 Public Elementary School. The findings indicate that: The implementation of the Magic Multiplication Box as a multiplication learning medium helped students grasp the concept of multiplication through the visualization of repeated addition. Out of 17 students, there was an improvement in their understanding and ability to solve problems independently. The third-grade students showed a positive response, displaying enthusiasm and active participation during lessons using the Magic Multiplication Box. However, challenges were identified, such as the limited availability of only one teaching aid and the need for further development in the design and features of the Magic Multiplication Box.

References

Adistira, L. G. A. K. D., Husniati, & Jiwandono, I. S. (2022). Analisis kesulitan belajar matematika materi perkalian. Journal of Classroom Action Research, 4(4), 1–6. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i4.2398

Adrami, R., Zulfan’, & Yahya, M. (2020). Pengaruh media kotak ajaib terhadap motivasi belajar sejarah siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Padang Tiji Kabupaten Pidie. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 5(2), 117–130.

Afifah, H. N., & Fitrianawati, M. (2021). Pengembangan media Panlintarmatika (papan perkalian pintar matematika) materi perkalian untuk siswa sekolah dasar. Wasis: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 41–47.

Al-Husna, C., & Mujib, A. (2020). Menemukan pola perkalian dengan angka 9. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu, 2(1), 55–70.

Andriana, E., Rokmanah, S., & Pinanggih, A. P. (2022). Penerapan media pembelajaran benda konkret gelas ajaib untuk meningkatkan kemampuan perkalian peserta didik di kelas 4 SDIT Al Muqorrobin. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(2), 903.

Aryani, N. (2021). Belajar & pembelajaran teori beserta implikasi. Bintang Pustaka Madani.

Cahyani, J. (2023). Penerapan metode bernyanyi untuk meningkatkan hafalan perkalian siswa MI Hidayatut Tholibin Jakarta Selatan. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Choiriyah, N., Baedhowi, S., & Kartinah. (2023). Analisis penerapan metode jarimatika pada operasi hitung perkalian bilangan siswa kelas 3 SDN Kalicari 01 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(4), 302.

Djafar. (2018). Pembelajaran matematika sekolah dasar. Yayasan Nuansa Cendekia.

Faiz, A., Jannah, W. N., & Adawiyah, R. (2022). Penggunaan media magic box sikla di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 477.

Fitrianti, I., Handayani, D. E., & Yp, S. (2020). Keefektifan media magic box terhadap hasil belajar matematika materi jaring-jaring bangun ruang sederhana. MIMBAR PGSD Undiksha, 8(2), 323–329.

Harefa, E., & Ruslan, A. (2024). Buku ajar teori belajar dan pembelajaran. PT Sonpedia Publishing Indonesia.

Ikhsan, K. N. (2022). Sarana pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 119–127.

Isrok’atun, I., & Rosmala, A. (2018). Model-model pembelajaran matematika (B. S. Fatmawati, Ed.). PT Bumi Aksara.

Jayanti, Y. D. D. (2020). Implementasi media corong berhitung dalam pembelajaran matematika (perkalian) kelas II di SD Negeri 3 Gesikan Tulungagung. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2).

Kuswandi, S. D. (2016). Pengembangan buku teks tematik berbasis konstektual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1744–1748.

Laksmi, T. A. (2017). Pengaruh penguasaan penjumlahan berulang terhadap kemampuan menyelesaikan soal-soal perkalian bilangan cacah pada siswa kelas III Madrasah Ibtidaiyah Al-Ishlahuddiny Kediri Lombok Barat tahun pelajaran 2016/2017. Universitas Islam Negeri Mataram.

Moneta, Y. (2021). Tinjauan konsep perkalian berbasis media pembelajaran batang Napier. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup.

Nurhayati, H., Handayani, L., & Wdiarti, N. (2023). Keefektifan model project based learning untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa pada pelajaran IPS sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1716–1723. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5384

Nursofia Zain, B. R., Saputra, H. H., & Musaddat, S. (2022). Analisis kesulitan memahami perkalian 1 sampai dengan 10 siswa kelas 2 SDN 3 Loyok tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1429–1434.

Puspitasari, Y. (2023). Penggunaan metode bermain dengan bantuan media manipulatif dalam pembelajaran matematika kelas III SDIT Al Qiswah Kota Bengkulu. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Sapriyah. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 470–477.

Sari, D. N., Lian, B., & Hetilaniar, H. (2023). Pengaruh media pembelajaran magic box (kotak ajaib) terhadap hasil belajar matematika siswa kelas II sekolah dasar. Journal of Social Science Research, 7(4), 635.

Sudirman, P., Burhanuddin, & Fitriani. (2024). Teori-teori belajar dan pembelajaran: Neurosains dan multiple intelligence. PT. Pena Persada Kerta Utama.

Wandani, F. A. M. (2023). Pengembangan media web berbasis problem based learning pada pembelajaran IPA di kelas IV sekolah dasar. Universitas Negeri Jakarta.

Wirnawati, Tampubolon, B., & Asran, M. (2023). Pengaruh media konkret pada pembelajaran matematika terhadap hasil belajar siswa SDN 15 Sempalai Tebas. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 45–52.

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

Sukmawati, E. N., & Dwi Anggraeni Siwi. (2025). Implementasi Magic Multiplication Box sebagai Media Berhitung Perkalian di Kelas III Sekolah Dasar Negeri Mranggen 01 Kecamatan Polokarto Kabupaten Sukoharjo. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 431–445. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2362

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.