Penerapan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Gondoriyo

Authors

  • Mu’affa Fahru Rozaky Universitas Negeri Semarang
  • Muhammad Abdul Majid Universitas Negeri Semarang
  • Lintang Ardipratiwi Universitas Negeri Semarang
  • Yona Rahmawati Universitas Negeri Semarang
  • Jeihan Salma Aprillia Sari Universitas Negeri Semarang
  • Ali Ismunadi Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2284

Keywords:

Canv, Interactive multimedia, IPAS, Learning motivation

Abstract

This research is motivated by the low learning motivation of students in the Natural and Social Sciences (IPAS) subject due to the use of conventional learning methods that are less interesting and the minimal use of interactive media. The purpose of this study is to describe the application of Canva-based interactive multimedia in improving the learning motivation of fifth grade students at SD Negeri Gondoriyo 01. This study uses a qualitative descriptive approach with three main stages, namely planning, implementation, and evaluation. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, and questionnaires, while data validity is obtained through source triangulation. The research subjects were 26 students. The results of the study showed that the use of Canva-based interactive multimedia was proven to be feasible and effective in the learning process. This media is able to attract students' attention, increase involvement in learning activities, and generate intrinsic motivation to understand IPAS material more deeply. Therefore, the use of Canva as an interactive learning media is recommended to improve the quality of learning in elementary schools.

References

Aryani, N. W., & Ambara, D. P. (2021). Video pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada aspek kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 252. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36043

Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pimikiran Abraham Maslow tentang motivasi dalam belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48.

Hapiz, A. (2020). Penggunaan teknik evaluasi non tes pada pembelajaran IPS kelas VI di SD Negeri 1 Pengkelak Mas. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1, 0–2.

Jala, W. (2024). Penggunaan media pembelajaran visual dalam meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa di kelas IV SD. REFLEKSI, 13(1), 149–162.

Kurniawan, A., Rahmawati, N. D., & Dian, K. (2024). Pengaruh media pembelajaran interaktif Canva terhadap hasil belajar IPAS pada peserta didik kelas IV sekolah dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(2), 179–187.

Maharani, A., Baharudin, Yanti, Y., & Shabira, Q. (2025). Analisis literatur blended learning di era pasca pandemi pada sekolah dasar: Tinjauan bibliometrik. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 7(1), 555–579.

Meyvita, I., Lestari, P. G., Ahmad, S. F., Fatin, N. F., & Rahmadhar, Y. (2024). Efektivitas penggunaan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran interaktif pada materi harmoni dalam ekosistem di kelas 5 sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(04), 244–254.

Mhlanga, D. (2024). Digital transformation of education, the limitations and prospects of introducing the fourth industrial revolution asynchronous online learning in emerging markets. Discover Education, 3(1), 32. https://doi.org/10.1007/s44217-024-00115-9

Nuraeni, Y., Salsabila, A., Marchani, N., Arwindi, S., & Syakilla, S. (2025). Efektivitas media interaktif berbasis Canva dalam meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran IPAS di kelas IV SDN Kedaung Wetan 7. Sindoro: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(4). https://doi.org/10.9644/sindoro.v3i9.252

Nurdewi, N. (2022). Implementasi personal branding smart ASN perwujudan bangga melayani di Provinsi Maluku Utara. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 1(2), 297–303. https://doi.org/10.55681/sentri.v1i2.235

Nurrahman, M. N., Meisyaroh, S., Sagala, V. S., & Marini, A. (2022). Keefektifan media pembelajaran dalam bentuk permainan papan pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(2), 437–446.

Pahleviannur, M. R., De Grave, A., Saputra, D. N., Mardianto, D., Hafrida, L., Bano, V. O., Susanto, E. E., Mahardhani, A. J., Alam, M. D. S., & Lisya, M. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Pradina Pustaka.

Palyanti, M. (2023). Media pembelajaran asik dan menyenangkan untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa dalam mata kuliah Bahasa Indonesia. Attractive: Innovative Education Journal, 5(2), 1014–1026.

Prasetyo, & Rosita. (2025). Eksplorasi pengalaman guru dalam mengintegrasikan teknologi digital dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Ta’dibiya, 5(1), 41–57.

Prasetyo, A., Santosa, M. D., Nurhayati, S., & Setiawan, B. (2023). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap motivasi belajar siswa. Central Publisher, 1(11), 1257–1264.

Rakhman, P. A., Pribadi, R. A., Fahrul, M., & Al, M. R. (2024). Pemanfaatan video animasi sebagai media pembelajaran di SDN Karundang 1. Journal Genta Mulia, 16(1), 34–40.

Robandi, B. (2024). Pengaruh media pembelajaran berbasis Canva terhadap motivasi belajar siswa kelas VI SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 316–321.

Rokmanah, S., Andriana, E., & Novitasari, Z. (2024). Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Canva terhadap minat belajar IPA sekolah dasar: Kajian literatur. Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 2(11), 323–327.

Rukmah, R. (2020). Pengaruh minat belajar dan kebiasaan belajar terhadap hasil belajar siswa kelas X program keahlian akuntansi SMK Negeri 4 Makassar [Disertasi tidak diterbitkan]. Universitas Negeri Makassar.

Salsabila, Z. P., Sya, A., Shodiq, A., & Huda, H. (2024). Pengaruh media Canva berbantuan artificial intelligence terhadap kemampuan komunikasi interpersonal dan motivasi belajar Akidah Akhlak peserta didik di MIN 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 265–282. https://doi.org/10.29240/jpd

Suryani, S., Zainudin, M., & Anggraini, A. E. (2024). Pengembangan multimedia interaktif berbantuan Canva untuk menumbuhkan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran ilmu pengetahuan sosial. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 104–115.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.

Zakarina, U., Ramadya, A. D., Sudai, R., & Pattipeillohi, A. (2024). Integrasi mata pelajaran IPA dan IPS dalam Kurikulum Merdeka dalam upaya penguatan literasi sains dan sosial di sekolah dasar. Damhil Education Journal, 4(1), 50–56.

Downloads

Published

2025-05-28

How to Cite

Mu’affa Fahru Rozaky, Muhammad Abdul Majid, Lintang Ardipratiwi, Yona Rahmawati, Jeihan Salma Aprillia Sari, & Ali Ismunadi. (2025). Penerapan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Gondoriyo. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 294–307. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2284

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.