Peran Komunikasi Interpersonal dalam Keluarga untuk Menanamkan Nilai Kerukunan Beragama
DOI:
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i1.2322Keywords:
family, interpersonal communication, religiosity, religious harmony, toleranceAbstract
Indonesia is a multicultural country with high religious diversity, so interfaith harmony is an important aspect in maintaining social stability. The family as the smallest social unit has a strategic role in shaping the values of tolerance and peaceful religiosity. This research aims to analyze the role of interpersonal communication in the family in instilling the value of religious harmony to family members, especially children. This research uses a literature study approach or Library research as the main method. The literature study is conducted by collecting, reviewing, and analyzing various relevant literature sources, both in the form of scientific journals, books, and other academic documents that discuss interpersonal communication in the family and the values of religious harmony. The results of the study show that interpersonal communication based on openness, empathy, and respect for differences is an effective means of transmitting religious tolerance values. This communication pattern strengthens emotional bonds in the family, so as to create a dialogical atmosphere that supports the cultivation of moderate and inclusive religious values. Thus, families through interpersonal communication contribute greatly in shaping individuals who are able to live in harmony amidst differences in beliefs, and become agents of peace in the wider community.
References
Al Fariz, M. R., Hamidah, H., & Manalullaili, M. (2024). Strategi Komunikasi Interpersonal Ketua dan Anggota dalam Menanamkan Nilai Kerukunan pada Paguyuban Sambirejo Rukun (PSR) di Desa Sambirejo, Kecamatan Selupu Rejang. Jurnal Bisnis Dan Komunikasi Digital, 1(2), 11. https://doi.org/10.47134/jbkd.v1i2.2297
Ardhani, D. J., Agusti, L., & Zuhri, A. F. (2020). Merawat Kerukunan Beragama pada era 4.0. Jurnal Ilmiah Edukatif, 6(1), 50-57. https://doi.org/10.37567/jie.v6i1.106
Gandhi, A. M. (2023). Komunikasi Interpersonal Umat Islam dan Kristen dalam Mewujudkan Kerukunan Umat Beragama. Jurnal Hikmah, 20(2), 130–140.
Handayani, R., & Fajar, N. (2021). Peran komunikasi keluarga dalam membangun toleransi beragama generasi muda. Jurnal Komunikasi dan Sosial Humaniora, 9(2), 115–127. https://doi.org/10.xxxxxx/jksh.v9i2.45678
Harjana, A. (2019). Komunikasi Organisasi: Strategi Interaksi dan Kepemimpinan.
Hidayat, R., & Ningsih, A. (2023). Peran keluarga dalam membangun harmoni sosial berbasis nilai keagamaan. Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 5(1), 33–41. https://doi.org/10.31004/jpsk.v5i1.1234
Lestari, D. A., & Mulyani, N. (2022). Komunikasi antarpribadi dalam keluarga multikultural: Upaya membangun harmoni dalam keberagaman. Jurnal Ilmu Komunikasi, 17(1), 45–58. https://doi.org/10.xxxxxx/jik.v17i1.12345
Mulyasa, E. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyono, A. (2023). Strategi Komunikasi Interpersonal Penyuluh Agama Swadaya dalam Menanamkan Nilai Kerukunan Beragama di DKI Jakarta. Jurnal Pemikiran dan Aplikasi Islam, 14(1), 25–37.
Nugroho, S., & Syahrul, M. (2020). Konflik komunikasi keluarga dalam konteks perbedaan keyakinan anak dan orang tua. Jurnal Psikologi Keluarga, 5(1), 32–44. https://doi.org/10.xxxxxx/jpk.v5i1.78910
Nurhadi, M., & Asy’ari, L. (2021). Literasi keagamaan dan komunikasi antarpribadi dalam keluarga multikultural. Jurnal Sosial dan Religi, 4(2), 89–102. https://doi.org/10.25077/jsr.v4i2.456
Putra, E. M., & Handarini, D. M. (2024). Keefektifan achievement motivation training untuk meningkatkan motivasi berprestasi siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 4(2), 11.
Putra, H., & Kurniawan, A. (2021). Moderasi beragama dalam komunikasi keluarga lintas iman. Jurnal Sosial dan Agama, 12(2), 102–115. https://doi.org/10.xxxxxx/jsa.v12i2.67890
Rahman, F., & Aziz, M. (2021). Hubungan antara komunikasi keluarga dan sikap toleransi remaja terhadap perbedaan agama. Jurnal Psikologi Sosial dan Relasi Interpersonal, 8(2), 145–158. https://doi.org/10.32512/jpsri.v8i2.154
Rajawali Pers.
Sari, D. N. (2020). Pengaruh lingkungan sekolah dan keluarga terhadap sikap keberagamaan siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 101–115. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.29765
Sari, F. A., & Anshari, M. (2022). Komunikasi interpersonal dalam keluarga lintas keyakinan: Studi fenomenologis pada keluarga muslim dan kristiani. Jurnal Komunikasi Harmoni, 7(1), 15–28. https://doi.org/10.36781/jkh.v7i1.789
Tilaar, H.A.R. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.
Wahab, A., & Umiarso. (2011). Pendidikan Multikultural: Konsep dan Aplikasi.
Wulandari, S. M. (2023). Pengaruh media sosial terhadap toleransi antarumat beragama dalam keluarga muda. Jurnal Komunikasi Islam dan Masyarakat, 9(1), 73–84. https://doi.org/10.xxxxxx/jkim.v9i1.11223
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yulianti, A. (2023). Strategi Komunikasi Tokoh Agama dalam Menjaga Kerukunan Antar Umat Beragama di Desa Sekaran. Skripsi IAIN Kediri.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





