Konsep Media Pembelajaran Menyimak di Kelas Tinggi

Authors

  • Bintang Mahrani Abdullah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Miftahul Jannah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yunita Azhari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Juni Sahla Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1505

Keywords:

Learning Media, Listening, in Higher Classes

Abstract

Listening learning media in higher classes is an intermediary tool that makes it easier for students to focus on understanding learning material. This research aims to determine the concept of listening learning media in high school. This research method uses qualitative methods based on literature study. Literature study is a method that collects various sources to be used as references. The results of this research show that there are still many students who are less serious about understanding the learning material. Therefore, listening learning media is very important to use in the learning process. Because, using listening learning media can make it easier for students to focus on understanding the meaning of the learning they are listening to and can make learning more interesting and not boring.

References

Adlini, M. N., et al. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 74–80.

Andini, S. H., et al. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Aryani, S., et al. (2021). Media Audio Visual untuk Keterampilan Menyimak Siswa. In Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA 2021, Vol. 3, 266–270.

Darmani, H. (2019). Pengantar Pendidikan Era Globalisasi: Konsep Dasar, Teori, Strategi, dan Implementasi Dalam Pendidikan Globalisasi.

Fadhillah, D. (2022). Materi Ajar Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi. Jawa Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.

Fitria, A. (2018). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 57–62.

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113.

Juhaeni. (2020). Konsep Dasar Media Pembelajaran. JIEES: Journal Of Islamic Education at Elementary School, 1(1), 38.

Junaida. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI/SD. Medan: Perdana Publishing.

Lestari, D., & Fatonah, K. (2021). Pemanfaatan Media Podcast Dalam Pembelajaran Menyimak Bagi Siswa Kelas IV di SDN Kebon Jeruk 06 Jakarta Barat. Jurnal Seminar, 298–305.

Nurfadhillah, S., et al. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V Di SDN Muncul 1. EDISI: Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 227.

Nurhfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran (Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi Manfaat, Jenis-jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran). Suka Bumi: CV Jejak, anggota IKAPI.

Pratama, D. R., et al. (2015). Pengaruh Media Visual Terhadap Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Menyimak Siswa Kelas V SDN17 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 71–77.

Ramadhani, J. S., et al. (2023). Pemanfaatan Podcast Spotify sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143.

Rumbrawer, Y., et al. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas IV SD Negeri Saribi. Metodik Didaktik, 14(1), 8–16.

Sari, W. P., et al. (2022). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Fiksi Siswa pada Kelas IV SDN Talang Kelapa. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(6), 331–344.

Sultan, M. A., & Akhmad, A. (2020). Media Podcast terhadap Kemampuan Menyimak. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(1), 40. https://doi.org/10.26858/jkp.v4i1.12044

Sutinah. (2018). Apakah Media Audio Visual Dapat Meningkatkan Kemampuan Menyimak? Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 2(3), 288.

Published

2024-06-20

How to Cite

Bintang Mahrani Abdullah, Miftahul Jannah, Yunita Azhari, & Juni Sahla Nasution. (2024). Konsep Media Pembelajaran Menyimak di Kelas Tinggi. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(2), 119–126. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i2.1505

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.