Penguatan Citra Brand Kosmetik Lokal dalam Menjangkau Konsumen Muda Secara Digital

Authors

  • Ni Luh Sekar Ayu Dewi Larasati Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Wiwik Handayani Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.56910/jumbiwira.v4i2.2629

Keywords:

Branding, Digital-Marketing, Local-Cosmetics, Social-Media, Youth-Generation

Abstract

This study aims to analyze the ways in which local brands strengthen their image and reach young consumers by making maximum use of digital media. The background stems from the low awareness and knowledge of this group about local brands, as many of these products are rarely highlighted due to minimal online exposure. In a highly competitive digital environment, an active presence on social platforms is now an essential requirement to attract the attention of the younger generation who are more visually and emotionally connected. This research is qualitative, using case studies, and collected data through online activity observations, in-depth interviews with internal staff, and analysis of social media content documents. The findings show that the strategies used include producing attractive visual content, collaborating with influencers who match the audience's hinton, and sending messages that are educational, authentic, and in line with the lifestyle of young people. In addition to increasing brand visibility, this approach also builds emotional closeness, improves consumer views, and encourages loyalty to local goods. In other words, the positive image of local cosmetic brands is not only determined by product quality, but also by the success of digital communication strategies that are in line with the media habits and tastes of today's young generation.

References

Arnetta, D. A. P., & Haryono, C. G. (2025). Pemanfaatan media sosial TikTok sebagai platform pemasaran digital pada akun @dododots.by.zen. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 5(2), 1095–1107.

Fadhila, A. M., Sukoco, I., Barkah, C. S. A., & Novel, N. J. A. (2024). Kajian literatur peran brand community dalam efektivitas pemasaran kosmetik lokal X melalui strategi amplified electronic word of mouth. Manajemen: Jurnal Ekonomi, 6(2), 237–247.

Faturohman, F., Piliang, V. D. A., & Marlina, N. (2024). Pengaruh citra merek dan promosi terhadap minat beli produk kosmetik Emina (studi pada mahasiswi Universitas Putra Indonesia Cianjur). Innovative: Journal of Social Science Research, 4(6), 9871–9881.

Hadi, D. F., & Zakiah, K. (2021). Strategi digital marketing bagi UMKM (usaha mikro kecil menengah) untuk bersaing di era pandemi. Competitive, 16(1), 32–41.

Haninah, A., & Surur, M. (2025). Pengaruh citra merek terhadap niat beli produk perawatan kulit Cosrx konsumen Muslim. Eksis: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 16(1), 16–25.

Jilvalisva, T. D., Said, M. M. U., & Zunaida, D. (2025). Pengaruh kualitas produk, citra merek dan promosi terhadap minat beli produk lipstik Hanasui. Jiagabi (Jurnal Ilmu Administrasi Niaga/Bisnis), 14(1), 271–280.

Kusumawardani, N., Sukmasari, D., Habsary, D., & Sarumpaet, S. (2022). Pendampingan kemitraan UMKM go digital bagi new entrepreneur make-up artist di Desa Way Hui. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 3(2), 311–316.

Laraswati, C., & Harti, H. (2022). Pengaruh persepsi kualitas, citra merek dan etnosentrisme konsumen terhadap minat pembelian produk Somethinc. Jurnal Ekobis: Ekonomi Bisnis & Manajemen, 12(2), 185–196.

Muslim, A., Ridlo, M. R., & Hakim, L. (2023). Pelatihan digital marketing dan pemberdayaan usaha kepada UMKM dan calon wirausaha muda NTB. Jurnal Dedikasi Madani, 1(2), 63–70.

Muti, T. N., & Firmansyah, F. (2025). Peran brand image dalam memediasi pengaruh digital marketing dan product quality terhadap purchase decision: Studi produk Make Over di e-commerce Shopee Kota Malang. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 6(3), 1264–1277.

Nuraisyah, N., Haryono, D., & Lutfiani, L. (2023). Pelatihan strategi digital marketing bagi usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di Kecamatan Sarjo: Membentuk dan mendukung pengembangan wirausahawan muda dan pemula. Publikasi Ilmiah Bidang Pengabdian Kepada Masyarakat (SIKEMAS), 2(2), 63–78.

Nursyafa'ah, T. (2025). Analisis faktor-faktor penentu perilaku konsumen dalam konteks bisnis syariah. Journal of Islamic Finance and Ekonomics, 2(2), 179–197.

Sahabuddin, R., Azhari, A., Saputra, A., Almur, R., Adawya, A., & Af-Daliyah, N. A. (2025). Analisis pengaruh brand awareness dan promosi digital terhadap keputusan pembelian dengan harga sebagai pengaruh modernisasi pada mahasiswa Gen-Z di Universitas Negeri Makassar. Jurnal Rumpun Manajemen dan Ekonomi, 2(3), 388–398.

Thamrin, H., & Santoso, T. W. (2025). Pengaruh konten kreator dan storytelling digital pada brand image kosmetik lokal di Jabodetabek: Studi kasus brand Somethinc. Besaung: Jurnal Seni Desain dan Budaya, 10(1), 52–65.

Veriansyah, S., Lusia, A., & Nurrahman, A. F. (2024). Pengaruh meme marketing untuk konsumen generasi Z. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Manajemen, 2(6), 840–851.

Wulandari, S., Zahiroh, M. Y., Maknunah, L. L., & Halizah, S. N. (2025). Peran konten TikTok dalam mengembangkan branding sebagai media bisnis digital yang berprofitabilitas. Journal of Science and Education Research, 4(1), 71–78.

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Larasati, N. L. S. A. D., & Handayani, W. (2025). Penguatan Citra Brand Kosmetik Lokal dalam Menjangkau Konsumen Muda Secara Digital. JUMBIWIRA : Jurnal Manajemen Bisnis Kewirausahaan, 4(2), 481–493. https://doi.org/10.56910/jumbiwira.v4i2.2629

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.