ANALISIS KESALAHAN PENULISAN PADA SEBUAH PANTUN DALAM BAHAN AJAR SENI BUDAYA MELAYU TINGKAT SEKOLAH DASAR KELAS 5 DI KEPULAUAN RIAU

Authors

  • Fitri Alaminanda Universitas Riau
  • Melya Nurjanah Universirtas Riau
  • Tiara Yuyun Universitas Riau
  • Hasnah Faizah Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i2.287

Keywords:

Writing Arabic Malay, student learning, pantun material.

Abstract

Writing Arabic Malay is a skill that has its own rules. In addition, Arabic-Malay writing has a dynamic nature, so that each of these rules also changes. In one of the elementary schools in the Riau Archipelago, one of them in the 5th grade Cultural Arts subject there is pantun material which is written in Arabic Malay. In this material, students are required to be able to master writing skills as well as reading skills in Arabic Malay in the pantun material. Of course, in order for student learning outcomes to achieve good results, the learning material must be in a correct and appropriate condition. In this study, a descriptive qualitative method was used which explained how an error occurred in one of the rhymes in the 5th grade cultural arts teaching materials which were conducted from October to November 2022. Meanwhile, this research resulted in the fact that there were several errors in the writing of the rhyme on the cultural arts teaching materials writing material. Malay Arabic rhymes.

References

Efendi, A., Tarbiyah, F., Uin, K., Syarif, S., & Riau, K. (n.d.). ANALISIS KONTRASTIF PENULISAN ARAB MELAYU RIAU DAN PENULISAN BAHASA ARAB SERTA IMPLIKASINYA TERHADAP PENGAJARAN BAHASA ARAB (Analisis Kontrastif Penulisan Kosa Kata Bahasa Indonesia yang Diadobsi dari Bahasa Arab).

Prihantoro, S. (2019). Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 41–62. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-03

Menulis Kata Tulisan Arab Melayu, K., & Mukhlis, M. (n.d.). GERAM (Gerakan Aktif Menulis) KEMAMPUAN MENULIS KATA TULISAN ARAB MELAYU MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA INDONESIA FKIP UNIVERSITAS ISLAM RIAU.

Efendi, A., Tarbiyah, F., Uin, K., Syarif, S., & Riau, K. (n.d.). ANALISIS KONTRASTIF PENULISAN ARAB MELAYU RIAU DAN PENULISAN BAHASA ARAB SERTA IMPLIKASINYA TERHADAP PENGAJARAN BAHASA ARAB (Analisis Kontrastif Penulisan Kosa Kata Bahasa Indonesia yang Diadobsi dari Bahasa Arab).

Menulis Kata Tulisan Arab Melayu, K., & Mukhlis, M. (n.d.). GERAM (Gerakan Aktif Menulis) KEMAMPUAN MENULIS KATA TULISAN ARAB MELAYU MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA INDONESIA FKIP UNIVERSITAS ISLAM RIAU.

ANALISIS KESALAHAN TULISAN ARAB MELAYU DALAM PENULISAN GURINDAM DUA BELAS. oleh. Nurkemala Dewi _ Muhammad Idham __ Muhammad Iqbal __ ABSTRAK. (n.d.).

Prihantoro, S. (2019). Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 41–62. https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-03

Downloads

Published

2022-08-29

How to Cite

Fitri Alaminanda, Melya Nurjanah, Tiara Yuyun, & Hasnah Faizah. (2022). ANALISIS KESALAHAN PENULISAN PADA SEBUAH PANTUN DALAM BAHAN AJAR SENI BUDAYA MELAYU TINGKAT SEKOLAH DASAR KELAS 5 DI KEPULAUAN RIAU. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 1(2), 88–93. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i2.287

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.