Pembentukan Karakter Melalui Strategi Belajar Aktif dalam Proyek P5RA Bertema Sayuran
DOI:
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2379Keywords:
Character Building, Learning Strategies, Project Based Learning, P5RAAbstract
The problem of the character of students at the basic education level such as madrasah ibtidaiyah is a serious challenge in the world of education today. The phenomenon of declining attitudes of discipline, responsibility, social concern, and rampant impolite behavior towards teachers and parents are indicators of the importance of building strong character. This study aims to examine the application of active learning strategies in the Pancasila and Rahmatan Lil Alamin (P5RA) Student Profile Strengthening project with the theme Sayuranku Sahabat Sehatku as an effort to shape the character of students. This study uses a qualitative descriptive approach with the systematic literature review (SLR) method on various relevant sources. The results of the study show that the application of active learning strategies through planting and caring for vegetables directly is able to instill character values such as responsibility, cooperation, religiosity, and concern for the environment. Active learning strategies allow students to be directly involved in the process of planning, implementing, and reflecting on learning, resulting in meaningful and contextual learning. Project based learning in P5RA activities has also proven to be effective in integrating the values of Pancasila and Islam Rahmatan Lil Alamin, making it the right means to shape the character of students as a whole.
References
Ate, Y. T., Nggala, K., Susanti, A. V., Goma, M. E. E., & Sogen, M. M. (2025). Aspek hukum dan regulasi dalam penggabungan usaha (merger dan akuisisi). Journal of Comprehensive Science (JCS), 4(1).
Bunyamin, B., Rosidah, R., Wijaya, D. U., Yuliarpan, P., & Santoso, E. (2024). Alleged delay in notification of takeover of shares of PT Kadi Indonesia Manufaktur by Nippo Corporation decision: 16/KPPU-M/2023. Formosa Journal of Sustainable Research, 3(5), 953–962.
Dewi, A. F. K. (2019). Tinjauan yuridis ketentuan tanggal efektif pemberitahuan akuisisi saham kepada Komisi Pengawas Persaingan Usaha (Studi Kasus Putusan KPPU Nomor: 05/KPPU-M/2017) (Skripsi Sarjana, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Fitriani, A., Wahyuni, S., & Anshori, M. (2024). Pengaruh kegiatan menanam sayuran terhadap motivasi belajar dan karakter peduli lingkungan siswa kelas I MI Plus Ja-Alhaq. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 45–60.
Fitriani, D., & Sari, M. (2022). Pembelajaran berbasis proyek dalam membentuk karakter tanggung jawab siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 143–153.
Handayani, R., & Fata, N. (2025). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Rahmatan Lil Alamin (P5RA) dalam pembentukan karakter siswa madrasah. Jurnal Pendidikan Madrasah, 9(2), 110–125.
Handayani, R., & Fata, R. A. (2025). Internalization of Rahmatan Lil ‘Alamin values in P5RA project activities at MIN 1 Labuhanbatu. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 9(1), 45–57.
Hassani, S., & Suherman, S. (2022). Analisis keterlambatan pemberitahuan pengambilalihan saham ditinjau dari hukum persaingan usaha tidak sehat (Studi Kasus Putusan Nomor 17/KPPU-M/2020). Jurnal Selat, 10(1), 60–80.
Indonesia. (1999). Undang-Undang Nomor 5 Tahun 1999 tentang Larangan Praktek Monopoli dan Persaingan Usaha Tidak Sehat. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 1999 Nomor 33, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 3817. Jakarta: Sekretariat Negara.
Iskandar, D. (2016). Persaingan sehat dunia usaha di Indonesia dalam hubungannya dengan sistem ekonomi syariah. Yustisia, 3(1), 6–18.
Kautsar, I. A. (2024). Memakai persaingan usaha yang berkeadilan dan mensejahterakan rakyat dalam perspektif keadilan sosial. Yurispruden: Jurnal Fakultas Hukum Universitas Islam Malang, 7(1), 59–79.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Panduan pembelajaran dan asesmen Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.
Komisi Pengawas Persaingan Usaha. (2023). Peraturan Komisi Nomor 3 Tahun 2023 tentang Penilaian Terhadap Penggabungan, Peleburan, atau Pengambilalihan Saham dan/atau Aset yang Dapat Mengakibatkan Terjadinya Praktik Monopoli dan/atau Persaingan Usaha Tidak Sehat.
Komisi Perlindungan Anak Indonesia. (2023). Laporan tahunan pelanggaran disiplin peserta didik di sekolah dan madrasah. Jakarta: KPAI.
Lubis, A. F. (2017). Hukum persaingan usaha. Jakarta: Komisi Pengawas Persaingan Usaha.
Mustariyakuma, M. S. (2022). Tinjauan yuridis notifikasi merger dalam hukum persaingan usaha: Studi kasus PT FKS Multi Agro Tbk. Dharmasisya: Jurnal Program Magister Hukum FHUI, 2(1), 13.
Musyafak, Z. H., Atriani, D. M., Hasanah, D. U., Sari, A. Y., & Astarina, Y. (2024). Analisis akuisisi perusahaan menurut hukum persaingan usaha dan pengaruhnya terhadap profitabilitas perusahaan. Indonesian Journal of Law and Justice, 1(4), 1–16.
Nurhayati, D., Sulastri, L., & Wibowo, A. (2023). Strategi pembelajaran aktif dalam penguatan karakter kolaboratif siswa melalui projek P5. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(1), 55–63.
Pemerintah Republik Indonesia. (2010). Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2010 tentang Penggabungan atau Peleburan Badan Usaha dan Pengambilalihan Saham Perusahaan yang Dapat Mengakibatkan Terjadinya Praktik Monopoli dan Persaingan Usaha Tidak Sehat.
Petticrew, M., & Roberts, H. (2006). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. Blackwell Publishing.
Priyotama, A. (2019). Urgensi pemberitahuan merger dan akuisisi perusahaan asing dalam peraturan persaingan usaha di Indonesia. Riau Law Journal, 4(2), 127–146.
Rafif, M., & Adlhiyati, Z. (2023). Tinjauan penerapan e-court di Pengadilan Negeri Yogyakarta berdasarkan teori hukum Lawrence M. Friedman. Verstek, 11(4), 685.
Rahmawati, S. P., Putri, A. M., Tsabit, H., Hoeriah, N. H., Ajibroto, K., & Ismawati, L. (2023). Strategi mengembangkan perusahaan melalui merger dan akuisisi. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Manajemen (EKO-BISMA), 2(1), 116–123.
Rizqisyahputri, D., & Putri, Y. (2024). Strategi pembelajaran aktif dalam pembentukan karakter melalui Projek P5RA di madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(3), 210–225.
Saifullah, A., Nurhadi, H., & Widodo, D. (2024). Penguatan karakter siswa melalui projek gaya hidup berkelanjutan dan kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Kontekstual, 10(1), 72–83.
Saifullah, M., et al. (2024). Pendidikan karakter: Aspek moral, spiritual, dan kebhinekaan dalam kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 30–50.
Sugiyono. (2007). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suhasril, & Mohammad, T. M. (2010). Hukum larangan praktik monopoli dan persaingan usaha tidak sehat di Indonesia. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sumarni, W., & Suryaningsih, R. (2021). Pembelajaran konstruktivistik dalam pembentukan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 27(4), 204–213.
Syaiful, R., & Fauziah, L. (2022). Efektivitas pembelajaran berbasis proyek dalam membangun nilai karakter peserta didik. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 99–113.
Wahyuni, N., Maulana, A., & Fatimah, N. (2025). Implementasi Projek P5RA berbasis kearifan lokal dalam pembentukan karakter siswa MI Muhammadiyah Karanganyar. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 11(1), 35–47.
Wahyuni, S., & Anshori, M. (2023). Kegiatan bercocok tanam dalam meningkatkan motivasi belajar dan karakter peduli lingkungan siswa. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 6(1), 23–37.
Wahyuni, S., Handayani, R., & Fata, N. (2025). Pembelajaran berbasis proyek dan pembentukan karakter di madrasah: Studi pada program P5RA. Jurnal Pendidikan Madrasah, 10(1), 55–72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.