Studi Etnografi dalam Penelitian Bimbingan dan Konseling
DOI:
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2450Keywords:
counseling, ethnography, guidance and, literature review, local wisdom, multiculturalAbstract
This study aims to examine the application of ethnographic studies in multicultural guidance and counseling research. The background of the study is based on the importance of a deep understanding of culture in counseling practice, considering Indonesia's high cultural diversity. Ethnography was chosen as an approach due to its ability to holistically explore cultural dynamics through participatory observation, in-depth interviews, and analysis of cultural artifacts. The method used is a literature review, analyzing various sources such as articles, books, and previous research. The findings indicate that the ethnographic approach enables counselors to gain a deeper understanding of clients' cultural values, making counseling services more sensitive and effective. The implications of this study highlight the need for developing cultural literacy training for counselors and creating culturally based counseling guidelines to support inclusive and relevant counseling practices in multicultural societies.
References
Abadi, D. P., Hidayah, N., & Wahyuni, F. (2024). Pendekatan multikultural dalam layanan bimbingan konseling guna penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 867–874.
Akbar, N., Eshariyani, E., Fuadi, A., Sabariyah, S., Al Ansyari, H., Rahmiyati, R., & Jarkawi, J. (2023). Character Development of Students with Traditional Meratus Dayak Expressions in Cross-Cultural Counseling Guidance. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(2), 92-102.
Amelia, Y. (2023). Peran Kebudayaan dalam Pembentukan Kesadaran Sosial dan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Sosial Indonesia, 1(1), 9–18.
As’ad, A. A., Firmansyah, F., & Fridiyanto, F. (2021). Mengelola Pendidikan Multikultural: Studi Etnografi Di Sma Sultan Iskandar Muda Kota Medan. Hijri, 10(2), 59-72.
Corey, G. (2017). Theory and practice of counselling and psychotherapy (p. 550). Boston, MA: Cengage Learning.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Depdiknas. (2007a). Naskah Akademik Penataan Pendidikan Profesional Konselor Dan Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Jalur Pendidikan Formal. Jakarta:Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Depdiknas. (2007b). Sertifikasi Guru dalam jabatan. Jakarta: Dirjen Dikti
Febrian, R., Islam, M. F., & Yudistira, P. (2025). Peran Budaya dalam Pembentukan Identitas Manusia. RISOMA: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(2), 25–35.
Gumilang, G. S. (2015). Urgensi kesadaran budaya konselor dalam melaksanakan layanan bimbingan dan konseling untuk menghadapi masyarakat ekonomi Asean (MEA). Jurnal Guidena, 5(2), 45-58.
Gumilang, G. S. (2016). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling. Jurnal fokus konseling, 2(2), 144-159
Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.
Hadi, A. (2021). Penelitian kualitatif studi fenomenologi, case study, grounded theory, etnografi, biografi. CV. Pena Persada.
Haris, A., & Nasri, U. (2023). Studi etnografi tentang pendidikan nilai dalam adat pasaji ponan di Sumbawa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1278–1285.
Hasnah, & Alang, S. (2019). Lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) versus kesehatan: Studi etnografi. Jurnal Kesehatan, 12(1), 63–72.
Hemant Lata, S., & Sarkar, C. (2019). Ethnography Research: an Overiew. International Journal of Advance and Innovative Research, 6(2).
Hidayati, S.N. (2016). Pengaruh Pendekatan Keras dan Lunak Pemimpin Organisasi terhadap Kepuasan Kerja dan Potensi Mogok Kerja Karyawan. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(2), 57-66. http://dx.doi.org/10.30588/SOSHUMDIK.v5i2.164.
Kamarusdiana, K. (2019). Studi Etnografi Dalam Kerangka Masyarakat Dan Budaya. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 6(2), 113-128.
Lating, A. D. (2016). Konflik sosial remaja akhir (studi psikologi perkembangan masyarakat negeri mamala dan morella kecamatan leihitu kabupaten maluku tengah). FIKRATUNA: Jurnal Pendidikan & Pemikiran Islam, 8(1).
Mahendra, A., Ilhami, M. W., Nurfajriani, W. V., Afgani, M. W., & Sirodj, R. A. (2024). Metode Etnografi Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 159-170.
Manan, A. (2021). Metode Penelitian Etnografi. AcehPo Publishing.
Niko, N. (2022). Perempuan Adat dan Kemiskinan: Pengalaman, Dilema, dan Tantangan dalam Penelitian Etnografi. Antropologi Indonesia, 43(1), 7.
Nurhadi, M., Pramesti, T., Martinus, B. K. A., & Tanjung, A. A. E. (2022). Penggalian makna arca Dwarapala sebagai daya tarik wisata di Desa Minggirsari Kecamatan Kanigoro Kabupaten Blitar. ABDI MASSA: Jurnal Pengabdian Nasional, 2(1), 30–39.
Pahleviannur, M. R., De Grave, A., Saputra, D. N., Mardianto, D., Hafrida, L., Bano, V. O., ... & Sinthania, D. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Pradina Pustaka.
Pertiwi, G. R., & Jailani, M. S. (2023). Jenis Jenis Penelitian Ilmiah Kependidikan. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 41-52.
Putri, M. H., Nadhirah, N. A., & Budiman, N. (2024). Cultural awareness: Memahami sensitivitas multikultural dalam praktik konseling di sekolah. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 10(1), 78–98.
Reksiana, R. (2021). Model Dan Pemanfaatan Penelitian Etnografi Dalam Dunia Pendidikan. Almarhalah| Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 199-221.
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51.
Rifani, E., Maulina, N., & Ummah, F. S. (2022). Studi literatur: Kompetensi multikultural guru BK dalam mendukung keberhasilan layanan konseling multikultural. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 11(2), 196–204.
Rinjani, D. A., Ariani, A., Sa’adah, F. I., Sania, P., & Fitriani, N. (2024, July). APPLICATION OF MULTICULTURAL COUNSELING IN ACEH CULTURE. In International Conference on Guidance and Counseling (Vol. 2, No. 1, pp. 344-359).
Risdwiyanto, A. & Kurniyati, Y. (2015). Strategi Pemasaran Perguruan Tinggi Swasta di Kabupaten Sleman Yogyakarta Berbasis Rangsangan Pemasaran. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.30588/SOSHUMDIK.v5i1.142.
Setianto, W. A. (2019). Literasi Konten Radikal di Media Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 16(1), 75–88.
Setiawan, I. (2022). Kompetensi konselor multikultural: Esensi dalam mengimpelementasikan bimbingan dan konseling di sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Malang (pp. 155-165).
Wekke, I. S. et al. (2019). Metode Penelitian Ekonomi Syariah. Gawe Buku
Wibawa, M. S. A., & Gumelar, S. G. T. (2025). Bias Budaya dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling PUNDI, 1(01), 1-12.
Wijaya, H. (2018). Analisis data kualitatif model Spradley (etnografi). Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 3(1), 1-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





