Meningkatkan Motivasi Belajar dengan Penggunaan Vidio Pembelajaran di MtsS Asy-Syarif Sidang Koto Laweh
DOI:
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i1.1250Keywords:
Learning Videos, Motivation, EducationAbstract
In the modern era of education. The use of learning videos is becoming an important aspect in increasing students' motivation and effectiveness in learning. Educational research and practice shows that learning videos have great potential to positively influence learning motivation for students, and this has become a focus of attention in the world of education. This abstract will explain a number of factors and the impact of using learning videos on student motivation. The use of learning videos opens the door to a more interesting and memorable learning experience for students. Students will tend to be more active in the learning process when presented with relevant and interesting videos. This makes students have increasing motivation within themselves. Apart from that, the use of learning videos varies in learning methods by using various kinds of videos, including the use of animations, documentaries, or presentations which can be used to meet students' various ways of learning.
References
Adriyani, N.L., & Suniasih, N. W. (2021). Developmen Of Learning Vidio Based On Problem Solving Characteristics Of Animals And Their Habitats Cintain In Science Subjects On 6th-Grade. Jurnal Of Education, 5(1), 37-47.
Arianti .(2018). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa.
Agustini, Ketut dan Jero Gede Ngarti. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siwa Menggunakan Model R&D. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan (JIPP), 4(1), DOI:http://dx.doi.org/10.23887//jipp.v4il.18403
Fitria, Eka. (2021). Analisis Pemanfaatan Media Online pada Pembelajaran Daring Fisika terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal of innovaton in Teaching and Instructional Media.
Fazli, A. (2018). UpayaMeningkatkanMotivasiBelajarSiswaMenggunakanModel PembelajaranTalkingStickPadaKelasVSDNegeri182/1HutanLindung.
Heo, M., Toomey, N. (2020). Learning With Multimedia: The Effect Of Gender, Type of Multimedia Learning resources, and spatial ability. Computer and Education, 146, 103747. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103747
Kurniawan, D,C,. Kuswandi, D. and Husna,A. (2018) ‘ PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN IPA TENTANG SIFAT DAN PERUBAHAN WUJUD BENDA KELAS IV SDN 5 MALANG’
Lupita, L., & Amdriani, S. (2021). Video Edukatif Youtube Berbantuan Powtoon Aplication Berbasis etnomatematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Siswa SMP/MTs. Maju : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matenatika, 8(1),11.
Luritawaty, I. P. (2018) Pembelajaran take and Give dalam upaya mengembangkan kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 179-188.
Marga Retta, A., & Fitriasari, P. (2022). Pengembangan video pembelajaran pada materi barisan dan deret untuk peserta didik kelas X SMK. Jurnal Penelitian Pendidikan dan pengajaran Matematika, 8(1), 63-72.
Nurfadhilla, S., Ramadhan, F. C. T., Afianti, N. A., Huzaemah & Erdian, A. E. (2021). Pengembangan Media Vidio Pada Pelajaran. Pandawa : Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 3(2), 333-343.
Novita, L., Sukmanasa, E.m & Pratama, M.Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesia Jurnal of Primary Education Penggunaan, 3(2), 62
Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun,I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Pada Materi Koloid Untuk Mengingkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9-15.
Prananda, G., & Hadiyanto, H. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal basicedy, 3(3), 909-915.
Putri marliani, Lita. (2021). PengembanganVidioPembelajaranUntukMeningkatkan MotivasiBelajarSiswaSekolahDasar. UIN Syarif Hidayatullah.
Sadewo, Y. D., & Purnasari, P.D. (2021). Pengembangan Vidio Pembelajaran Matematika Berorientasi Kebudayaan Lokal Pada Sekolah Dasar. Sebatik, 25(2), 590-597
Sari, Wan Nuridiana. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Inovasi Penelitian. Vol 1 No. 1 Hal 2255-2262.
Suryana, D., & Hijriyani, A. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1077-1094. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1413
Soucy, J.N., Owens, V. A. M., Hadjistavropoulos, H.D., Dirkse, D. A., & Dear, B. F. (2016). Educating Patiens about internet- delivered cognitive behavior therapy: Perception among treatment seekers and non-treatment seekers before and after viewing and educational video. Internet interventions, 6, 57-63.
Syaparuddin. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta didik. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Taqiya, Nuroso,& Reffiane. (2019). Pengaruh Model Pembelajaranterpadu Tipe Connected Bantu Media Video Animasi. Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 289-295.
Tegeh, Simamora, & Dwipayana. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Pengembangan 4D Pada Mata Pelajaran Agama Hindu. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(2), 158-166. https://doi.org/10.22219/jppg.vlil.12462
Tristanti, L.B., Ernawati., & Hidayati, W. S. (2021). Penerapan Video Media Pembelajaran Penjumlahan Bilangan Bulat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 264-278.
Wena , Made. (2019). Strategi Pembelajaran Inovatif Kotemporer. Jakarta: Bumi Aksara
Yunita, D. and Wijayanti, A., Buchori, a. and Nugroho, A. A. (2019) ‘Pengembangan Video Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajar Flipped Classroom di Sekolah Menengah Kejuruan’, Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(6), pp 381-392. Doi: 10.26877/imajiner.v i6.4868.
Yusnia, Y. (2019). Penggunaan media video dalam pembelajaran literasi sains untuk mahasiswa PGAPAUD. Cakrawala Dini : Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10(1), 71-75, https://doi.org/10.17509/cd.vl0il.17436
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.