Analisis Efektivitas Beban Kerja Kepala Sekolah Berdasarkan Permendikbud Ristek No 40 Tahun 2021
DOI:
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2164Keywords:
Permendikbud Ristek No. 40 of 2021, Principal, WorkloadAbstract
This study aims to describe the effectiveness of the implementation of the principal's workload based on Permendikbud Ristek No. 40 of 2021 at SD Negeri 1 Lebung Batang, Pangkalan Lampam District. Data collection tools used interview methods, documentation, observation and literature review. Data analysis used descriptive qualitative analysis with the stages of data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the study stated that the implementation of the principal's workload in carrying out managerial, entrepreneurial and supervisory tasks in PTK based on Permendikbud Ristek No. 40 of 2021 at SD Negeri 1 Lebung Batang which consists of managerial tasks, has been going well. There are several internal obstacles experienced by the principal in carrying out the workload based on Permendikbud Ristek No. 40 of 2021 at SD Negeri 1 Lebung Batang, Pangkalan District, including the lack of working group forums and training for the principal to attend, limited funds received by the school, lack of facilities and infrastructure, lack of teacher professionalism and lack of involvement of stakeholders and parents of students in making the principal's work programs a success. The solutions taken include trying to take part in training, increasing experience and knowledge and carrying out more effective supervision.
References
Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis kompetensi manajerial kepala sekolah dalam perencanaan peningkatan mutu pendidikan menengah kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Kewirausahaan, 1(1), 147–162.
Anjani, N. F., & Dafit, F. (2021). Peran manajerial kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(3), 481–488.
Anwar, I., & Hidayat, A. (2017). Administrasi pendidikan: Teori, konsep & isu. Bandung: Program Pascasarjana UPI.
Arif, S. (2024). Peran kepala sekolah sebagai edupreneur dalam transformasi sekolah yang unggul. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(1), 24–31.
Asmadi, I., Romansyah, R., Farid, M., Ilyas, A. A. A. R. M., Habaib, M., & Yoseptry, R. (2023). Supervisi akademik kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan (Studi kasus di SMA Terpadu Riyadlul Ulum). JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 819–825.
Daryanto. (2016). Media pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.
Fauzan, A. (2012). Metodologi penelitian kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31–42.
Gustianti, H., Aulawi, A., & Prianti, E. N. (2023). Peran kepala sekolah dalam pemenuhan standar proses pembelajaran di SMK PGRI 3 Kota Serang. Pro Patria: Jurnal Pendidikan, Kewarganegaraan, Hukum, Sosial, dan Politik, 6(2), 223–236.
Hendrowati, T. Y., & Badrun, M. (2023). Kekepalasekolahan (Paradigma Permendikbud Ristek No. 40 Tahun 2021). Purbalingga: CV. Eureka Media Aksara.
Hidayati, R. F., Arafat, Y., & Putra, A. Y. (2021). The influence of the leadership of the principal and school committee on teacher performance. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(2), 465–471.
Iskandar. (2018). Metodologi penelitian pendidikan dan sosial (kuantitatif dan kualitatif). Jakarta: GP Press.
Ismail, A. N. (2024). Urgensi pelaksanaan supervisi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja mengajar guru di sekolah dasar. eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 6(2), 86–102.
Maimun, A., & Fitri, A. Z. (2018). Madrasah unggulan: Lembaga pendidikan alternatif di era kompetitif. Malang: UIN MALIKI Press.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2013). Analisis data kualitatif (Tjetjep Rohendi Rohidi, Penerj.). Jakarta: UI Press.
Moleong, L. J. (2016). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mujahid, M. S., & Abidin, M. Z. (2024). Komparasi kepemimpinan Umar bin Abdul Aziz dengan kepala sekolah. Qiro'ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(1), 27–47.
Mulyasa, E. (2016). Menjadi guru profesional: Menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mulyasa, E. (2017). Manajemen berbasis sekolah. Bandung: Rosdakarya.
Nurchaeni, S., Wuryandini, E., & Miyono, N. (2023). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru sekolah dasar. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 90–93.
Nuriati, N., Azis, M., & Husain AS, H. A. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja tenaga guru sekolah dasar dan sekolah menengah pertama. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 565–571.
Pranoto, S. W. (2017). Teori dan metodologi sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Priansa, D. J., & Somad, R. (2014). Manajemen supervisi dan kepemimpinan kepala sekolah. Bandung: Alfabeta.
Putra, A. B., Nasution, I., & Yahfizham, Y. (2024). Manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia di sekolah menengah pertama Islam terpadu Madani. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 435–448.
Rorimpandey, W. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru sekolah dasar. Malang: Ahlimedia Press.
Soekanto, I. (2014). Bagaimana memimpin sekolah yang efektif. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sudjana, N. (2014). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhanda, P. (2024). Pelaksanaan supervisi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMP Negeri 19 Bandar Lampung. UNISAN Jurnal, 3(2), 180–188.
Suhartini, Y., Muchlas, M., & Kuat, T. (2022). Kompetensi kewirausahaan kepala sekolah dalam mengembangkan edupreneurship di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 4833–4849.
Sutopo. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Virgo, E., & Slameto, S. (2018). Evaluasi program manajerial kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 217–229.
Widodo, H. (2015). Potret pendidikan di Indonesia dan kesiapannya dalam menghadapi Masyarakat Ekonomi Asia (MEA). Cendekia, 13(2), 296–307.
Winario, M., & Irawati, I. (2018). Pengaruh kepala sekolah yang berjiwa wirausaha terhadap pengembangan sekolah. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 1(1), 19–28.
Zulfakar, Z., Lian, B., & Fitria, H. (2020). Implementasi supervisi akademik dalam meningkatkan kinerja guru. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 5(2), 230–244.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





