Perancangan Konsep Media Pembelajaran Berbasis Board Game untuk mengenalkan “4 Sifat Wajib Rasul” dalam Pelajaran Akidah dan Akhlak

Authors

  • Sukma Ayu Susilowati Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Pungky Febi Arifianto Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Bayu Setiawan Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i1.2113

Keywords:

Moral education, Educational Board Game, The 4 Obligatory Attributes of the Prophets, Active and Fun

Abstract

This research aims to design and develop an educational board game titled "The 4 Obligatory Attributes of the Prophets" as an engaging and effective learning medium for Islamic Creed (Aqidah) and Morals (Akhlak) to enhance the understanding of elementary school students aged 9–10 years. The background of this research is the necessity for innovative and interactive learning media to instill the fundamental concepts of Aqidah and Akhlak, particularly regarding the four obligatory attributes of Prophet Muhammad SAW, in students. The research method employed is Research and Development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The board game design process includes analyzing the needs of students and teachers, designing fun and educational game mechanics, developing game components (board, cards, pawns, and rules), validation by material experts and media experts, and limited trials with target students. The research is expected to produce a valid, practical, and effective board game in improving students' understanding of the four obligatory attributes of the Prophets (Siddiq, Amanah, Tabligh, and Fathonah), thus providing an attractive alternative learning medium for elementary school teachers.

References

Candrakusuma, M. (n.d.). Mushlih Candrakusuma Volume I/Nomor 2/Desember 2020 Journal of Islamic Banking | 149. http://news.detik.com/berita/3111327/anggota-dpr-

Hanif, M. F., & Sulaiman, A. M. (n.d.). PERANCANGAN KOMUNIKASI VISUAL BOARDGAME MENGENAL 25 RASUL DALAM ISLAM. Jurnal Citrakara, 3(2), 179–193.

Putra, F. R., Imron, A., Djum, D., & Benty, N. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER SOPAN SANTUN MELALUI PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK. In JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan (Vol. 3). http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/

Suminto, M. A., & Arifianto, P. F. (2024). Perancangan E-Catalog Ardent Signature Sebagai Media Pemasaran Digital Produk Kursi Kantor Premium. Nirmana, 24(1), 60–71. https://doi.org/10.9744/nirmana.24.1.60-71

Kurniawan, R., Razaq, A. G., & Poerbaningtyas, E. (2021). Perancangan Board Game sebagai Media Penunjang untuk Meningkatkan Minat Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Penggalang Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Desain, 8(2), 132. https://doi.org/10.30998/jd.v8i2.816

Chandra, Y., Noviadji, B. R., & Bangsawan, A. (2017). Perancangan Board Game Edukatif Untuk Keluarga. Artika, 2(1), 50-61.

Fajriyah, N. H., Sari, P., Nurhidayati, N., Matematika, P., Sains, F., & Teknologi, D. (n.d.). UPAYA PENERAPAN SIFAT WAJIB RASUL DI ERA DIGITAL MELALUI PEMANFAATAN KRIPTOGRAFI DALAM PENGIRIMAN PESAN (Vol. 3).

Faozan, A., Kementerian, J., Teknologi Badan Penelitian, D., Pengembangan, D., Perbukuan, D., & Kurikulum, P. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti.

Rustan, S. (2013). Layout. Gramedia Pustaka Utama.

Hairani, E., Susanti, Y., & Mahdiyah, R. (2024). Kajian Literatur tentang Media Pembelajaran Interaktif dan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam di Sekolah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 6(4), 3190–3199. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i4.7064

Zulaiha, E. (2016). Fenomena Nabi Dan Kenabian Dalam Perspektif Alquran. Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 1(2), 149-164.

Departemen Agama RI, Ensiklopedi Islam Indonesia (Jakarta: Depag, 1987-1988), 659.

Hasan, Q. A. (2017). Pengembangan Pembelajaran Operasi Pembagian dengan Menekankan Aspek Pemahaman. Jurnal Pendidikan, 18(2), 106-114.

Rustan, S. (2013). Font and tipografi. Gramedia Pustaka Utama.

Rustan, S. (2008). Layout dasar dan penerapannya. Gramedia Pustaka Utama.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Sukma Ayu Susilowati, Pungky Febi Arifianto, & Bayu Setiawan. (2025). Perancangan Konsep Media Pembelajaran Berbasis Board Game untuk mengenalkan “4 Sifat Wajib Rasul” dalam Pelajaran Akidah dan Akhlak . JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(1), 331–346. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i1.2113

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.