Pengaruh Edukasi Pasar Modal, Ekspektasi Return, dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Investasi Mahasiswa Pada Instrumen Pasar Modal

Authors

  • Nabila Febriyana Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Hwihanus Hwihanus Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.56910/gemilang.v4i2.1174

Keywords:

Capital market education, return expectations, investment interest

Abstract

This research aims to explore the influence of capital market education, return expectations, and risk perceptions on students' investment interest in capital market instruments. The aim of this research is to understand the factors that influence students' investment interest. Data collection was carried out directly by distributing questionnaires to 96 respondents, with a sampling method using purposive sampling and the criteria for respondents being active students at the relevant university. The analytical tool used in this research is SmartPLS software version 4. The research results show that Capital Market Education has a positive, although not significant, impact on students' Investment Interest in capital market instruments (H1); Return Expectations have a positive and significant impact on students' Investment Interest in capital market instruments (H2); Risk Perception has a negative but not significant impact on students' Investment Interest in capital market instruments (H3).

References

Dewi, M. P., Tamansari, N. M., & Santini, N. M. (2020). Pengaruh Edukasi Pasar Modal Terhadap Persepsi Risiko Dan Minat Berinvestasi Masyarakat. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 12(1), 75–83. https://doi.org/10.22225/kr.12.1.1848.75-83

Fareva, I., Zulaihati, S., & Sumiati, A. (2021). Pengaruh Ekspektasi Return dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Investasi Investor Mahasiswa yang Terdaftar di Galeri Investasi Bursa Efek Indonesia Universitas Negeri Jakarta. Indonesia Journal of Economy, Business, Entrepreneuship and Finance, 1(2), 141–151. https://doi.org/10.53067/ijebef

Harto, B. R., & Munir, Z. (2021). Analisis Kepercayaan, Persepsi Resiko Dan Keamanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Situs Jual Beli Shopee. Jurnal Sistem Informasi Dan Manajemen, 9(1), 89–98. https://ejournal.stmikgici.ac.id/index.php/jursima/article/view/256

Hwihanus, Rahmiyati, N., & Wardani, E. S. (2022). Pengaruh Ekonomi Makro, Keputusan Investasi, Keputusan Pendanaan, Terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening Pada Badan Usaha Milik Negara Yang Terdaftar di Bursa EfekIndonesia. Jurnal Ilmu Manajemen, 11(2).

Hwihanus, Ratnawati, T., & Yuhertiana, I. (2019). Analisis Pengaruh Fundamental Makro dan Fundamental Mikro Terhadap Struktur Kepemilikan, Kinerja Keuangan, dan Nilai Perusahaan pada Badan Usaha Milik Negara yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Business and Finance Journal, 4(1), 69–70.

Kholilah, N. Al, & Iramani, R. (2013). Studi Financial Management Behavior Pada Masyarakat Surabaya. Journal of Business and Banking, 3(1), 69.

https://doi.org/10.14414/jbb.v3i1.255

Ramadhani, N. A., & Priantinah, D. (2020). Pengaruh Motivasi, Pengetahuan, Ekspektasi Return dan Modal Investasi Terhadap Minat Investasi Saham pada Mahasiswa di Yogyakarta. Jurnal Profita (Kajian Ilmu Akuntansi), 8(8), 1–14.

Riduwan, & Akdon. (2019). Rumus Dan Data Dalam Analisis Statistika.

Sabda Ar Rahman, R. E., & Subroto, W. T. (2022). Pengaruh Motivasi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Investasi Di Pasar Modal Pada Mahasiswa. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 9(2), 112–122. https://doi.org/10.36706/jp.v9i2.17263

Safryani, U., Aziz, A., & Triwahyuningtyas, N. (2020). Analisis Literasi Keuangan, Perilaku Keuangan, Dan Pendapatan Terhadap Keputusan Investasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 8(3), 319–332. https://doi.org/10.37641/jiakes.v8i3.384

Saputra, D. (2018). Pengaruh Manfaat, Modal, Motivasi Dan Edukasi Terhadap Minat Dalam Berinvestasi Di Pasar Modal. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 5(2), 178–190.

Sugianto, A., & Rahman, S. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Lampu Shinyoku Di Cv. Sinar Abadi Pekanbaru. Procuration: Jurnal Ilmiah Manajemen, 7(2), 174–184.

Sulistyowati, N. W. (2015). Pengaruh Motivasi Ekstrinsik Dan Prestasi Belajar Akuntansi Terhadap Minat Investasi Dan Keputusan Investasi Mahasiswa Fe Program Studi Akuntansi UNESA. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan Pendidikan, 3(1), 76–90.

Tandio, T., & Widanaputra, A. A. G. P. (2016). Pengaruh Pelatihan Pasar Modal, Return, Persepsi Risiko, Gender, Dan Kemajuan Teknologipada Minat Investasi Mahasiswa. E- Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16.3, 2316–2341. https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/article/download/21199/15415

Trisnatio, Y. A., & Pustikaningsih, A. (2017). Pengaruh Ekspektasi Return, Persepsi Terhadap Risiko, Dan Self Efficacy Terhadap Minat Investasi Saham Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Fakultas Ekonomi, 2(1), 1–15. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/profita/article/view/13790

Utami, A. A. (2020). Pengaruh edukasi pasar modal, ekspektasi return, persepsi risiko, motivasi pada minat investasi mahasiswa. SSRN Electronic Journal, 3(5), 213–230.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Nabila Febriyana, & Hwihanus Hwihanus. (2023). Pengaruh Edukasi Pasar Modal, Ekspektasi Return, dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Investasi Mahasiswa Pada Instrumen Pasar Modal. GEMILANG: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 4(2), 48–63. https://doi.org/10.56910/gemilang.v4i2.1174