Pemanfaatan Aplikasi Google Maps sebagai Bentuk Digitalisasi Pemasaran pada UMKM Warung Seblak Prasmanan Nadira di Desa Kutarayat
DOI:
https://doi.org/10.56910/sewagati.v4i4.3388Keywords:
Digital Marketing, Google Maps, MSMEs, Pepelegi Village, SR Corner Coffee ShopAbstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play a crucial role in economic equality and job creation, especially in rural areas. However, limitations in digital technology mastery, particularly in marketing, remain a major obstacle for MSME actors in Pepelegi Village, Sidoarjo. This community service activity aims to enhance MSMEs’ digital capabilities through training and mentoring on using Google Maps as a promotional tool. The approach applied in this study is Participatory Action Research (PAR), which includes observation, interviews, training, and evaluation. The focus of this activity is on Warkop Pojok SR MSMEs in Pepelegi Village, with active participation from local business actors. The results of this activity show an improvement in participants’ knowledge and skills in creating and managing business profiles on Google Maps. This improvement positively impacts business visibility and potential revenue growth. Digitalization through Google Maps not only makes it easier for consumers to locate businesses but also provides information on operating hours, customer reviews, and business contacts. Therefore, this activity is expected to serve as an example of technology-based MSME empowerment that can be implemented in other regions. The sustainability of this program can be strengthened through cross-sector collaboration to support faster transformation
References
Alifani, R. M. O., Ernawati, E., Arifin, S. F. A., Rodiyah, S. K., Safira, M. E., Mardikaningsih, R., & Hamzah, Y. S. (2024). Inovasi pertanian: Meningkatkan ekonomi dengan tanaman hidroponik. Manfaat: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 1(2), 01-11. https://doi.org/10.62951/manfaat.v1i3.75
Aushafina, N. H., & Wikartika, I. (2023). Pendampingan digitalisasi marketing Desa Kebondalem melalui aplikasi Google Maps: Upaya meningkatkan pengembangan UMKM. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(3), 477-483. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i3.366
Fujiono, F., Zabadi, F., Hanayanti, C. S., & Rahmawati, R. R. (2024). Pemanfaatan Google Maps sebagai bentuk digitalisasi pemasaran produk UMKM di Desa Bunder. J- ADIMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 11(2), 89-93.
Halizah, S. N., Darmawan, D., & Nuraini, R. (2023). Dinamika pembelian impulsif dalam live streaming: Peran kesan nilai. Jurnal Lima Daun Ilmu, 3(2), 13-24.
Husain, T. K., Robbo, A., Amri, A. A., & Maskar, R. (2023). Penerapan profil bisnis Google untuk meningkatkan visibilitas online UMKM Kerang Celebes. Inovasi Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 303-310. https://doi.org/10.54082/ijpm.210
Iskandar, I., Nasution, L. N., Nasution, D. P., & Khoir, R. (2024). Analisis peningkatan pemasaran online pariwisata berkelanjutan menggunakan Google My Business (GMB) (Studi kasus UMKM di Kelurahan Kampung Baru Kota Medan). Senashtek, 2(1), 371- 375.
Lestari, A. S., Wahyuningsih, N., Maharani, N., Sanjaya, L., Putra, A. P., & Khomariah, A. (2022). Penggunaan aplikasi Google Maps dan Imooji sebagai media promosi UMKM Desa Tiyaran. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian, 2(3), 887-894.
Novia, C., Aida, S., Zahro, D. A., & Lailiyah, A. (2023). PKM pendampingan literasi digital dan optimalisasi digital marketing sebagai media promosi keripik pisang. GUYUB: Journal of Community Engagement, 4(3), 286-304. https://doi.org/10.33650/guyub.v4i3.7068
Nuraini, R., Gardi, B., & Darmawan, D. (2024). Application of accounting information systems in micro, small and medium enterprises. Bulletin of Science, Technology and Society, 3(1), 21-30.
Pratama, A. D., & Lestari, S. R. (2023). Peningkatan pemasaran produk UMKM melalui platform digital: Studi kasus UMKM di Kecamatan Tegalrejo. Jurnal Pengembangan UMKM Indonesia, 6(2), 45-58.
Puspitaningtyas, E., Yulianti, R., Firmansyah, M., Isnaini, L., Anwar, R., & Ardiansyah, R. (2024). Pengembangan UMKM dalam aplikasi Google Maps. SIKAMA: Sinergi Akademisi dan Masyarakat, 2(2), 63-68. https://doi.org/10.61488/sikama.v2i2.54
Putri, I. A., & Subekti, L. (2024). Peningkatan digitalisasi usaha mikro melalui platform marketplace di Kota Malang. Jurnal Ekonomi Digital dan Bisnis, 7(3), 134-141.
Rahman, F., & Widodo, H. (2024). Optimalisasi e-commerce untuk meningkatkan penjualan UMKM di era digital: Analisis kasus UMKM di Kota Yogyakarta. Jurnal Teknologi dan Pemasaran Digital, 5(1), 39-48.
Satria, Y., Sutrisno, H., Ambarwati, A., & Putri, D. A. (2024). Penghijauan lingkungan: Strategi partisipatif untuk mengoptimalkan penanaman tumbuhan. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(4), 16-23. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i4.838
Sifwah, M. A., Nikhal, Z. Z., Dewi, A. P., Nurcahyani, N., & Latifah, R. N. (2024). Penerapan digital marketing sebagai strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM. Journal of Management Accounting, Tax and Production, 2(1), 109-118. https://doi.org/10.57235/mantap.v2i1.1592
Wulansari, E., & Ahmad, M. S. (2023). Pemanfaatan media sosial dalam pengembangan branding UMKM lokal di Kabupaten Sleman. Jurnal Ilmu Komunikasi dan Pengabdian Masyarakat, 1(4), 201-210.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 SEWAGATI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




