Efektivitas Penerapan Ice Breaking terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VI MIN 9 Langkat

Authors

  • Diah Hofizhatul Husnah STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat
  • Dian Anggeraini STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat

DOI:

https://doi.org/10.56910/sewagati.v3i2.1690

Keywords:

Ice Breaking, Motivation to Learn, Learning Environment

Abstract

The research background is based on the importance of creating an interesting and enjoyable learning environment to increase student involvement in the learning process. The aim of the research is to systematically investigate the effectiveness of the ice breaking technique in increasing Madrasah Ibtidaiyah students' learning motivation towards learning. The method used in this research is literature study, which involves the steps of identification, evaluation and synthesis of findings from various related studies. The research results show that the application of ice breaking consistently contributes positively to student learning motivation. Findings from various literature sources show that ice breaking can create a relaxed, interactive and fun learning atmosphere, which in turn increases students' interest in learning Indonesian. Apart from that, ice breaking also helps strengthen the relationship between students and lesson material, as well as increasing participation and student involvement in the learning process. The implication of these findings is the importance of considering the use of ice breaking techniques in designing and implementing learning. Teachers and educational policy makers can use the results of this research as a basis for developing more innovative and effective learning strategies in increasing student learning motivation and strengthening the quality of education at the Madrasah Ibtidaiyah level.

References

Abrori, F., Purnami, S., & Ratnasari, D. (2023). Implementasi ice breaking dalam presentasi kelompok terhadap penunjang semangat dan konsentrasi belajar mahasiswa. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2218–2226.

Algivari, A., & Mustika, D. (2022). Teknik ice breaking pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 433–439.

Fatihani, N., Iswandi, I., & Humaeroh, I. (2024). Penggunaan ice breaking dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pelajaran tematik kelas III Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 8(2), 1055–1067.

Febianti, F., & Riyani, L. S. (2023). Penerapan ice breaking guna meningkatkan semangat belajar mahasiswa. Literat: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 71–76.

Harianja, M. M., & Sapri, S. (2022). Implementasi dan manfaat ice breaking untuk meningkatkan minat belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324–1330.

Lena, M., Sri, N., Sahrun, U., Tiara, & Hafsah, A. (2023). Efektivitas implementasi ice breaking untuk meningkatkan minat dan semangat belajar siswa sekolah dasar. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 3(3), 240–248.

Mahmudah, I., Isnani, & Mulyadi, S. K. (2019). Penerapan ice breaker untuk menciptakan kesiapan dan semangat belajar siswa di MI Tegalrejo Sawit. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Purwoko, D. H., & Priambodo, A. (2018). Pengaruh penerapan ice breaking pada pembelajaran pendidikan jasmani terhadap peningkatan motivasi belajar siswa kelas X SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 6(2), 483–487.

Puspawati, G. A. M., & Karismanata, G. M. (2023). Penerapan ice breaking untuk meningkatkan motivasi belajar seni budaya siswa kelas XII di SMA Negeri 8 Denpasar tahun pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(2), 81–85.

Puspitasari, F., & Marzuki, I. (2023). Implementasi penerapan ice breaking untuk meningkatkan konsentrasi belajar siswa kelas III UPT SDN 52 Gresik. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 5405–5411.

Putri, V. H., & Tamrin, M. I. (2023). Penggunaan ice breaking dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam di SMAN 2 Bayang kelas XI dan XII. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(10), 888–893.

Sari, A. H., Sulistiono, M., & Ertanti, D. W. (2023). Analisis penerapan ice breaking dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidaiyah. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 169–180.

Sari, R. Y., & Rambe, R. N. (2023). Pengaruh penerapan ice breaking terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di SD. Journal of Education Action Research, 7(4).

Selvia, M. (2022). Pengaruh ice breaking terhadap hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tema 8 subtema 2 kelas II sekolah dasar. Jurnal Ika PGSD (Ikatan Alumni PGSD) Unars, 10(2), 122–132.

Widianti, I., & Suryaman, O. (2020). Analisis penerapan ice breaking dalam meningkatkan motivasi belajar siswa SDN I Luragung Landeuh. Jurnal Lensa Pendas, 5(1), 27–34.

Widiyana, F., Diansari, I., & Dhinata, Z. M. (2020). Penerapan ice breaking untuk siswa kelas IV di SD Negeri 1 Pringkuku sebagai upaya meningkatkan motivasi belajar. Journal of Social Empowerment, 5(1), 33–37.

Zakiyyah, D., Suswandari, M., Meidawati, & Khayati, N. (2022). Penerapan ice breaking pada proses belajar guna meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV SD Negeri Sugihan 03. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(1), 73–85.

Published

2024-06-30

How to Cite

Diah Hofizhatul Husnah, & Dian Anggeraini. (2024). Efektivitas Penerapan Ice Breaking terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VI MIN 9 Langkat. SEWAGATI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(2), 121–128. https://doi.org/10.56910/sewagati.v3i2.1690