Dampak Program Edukasi Kedisiplinan dan Keterlibatan dalam Persekutuan Ibadah Jemaat GKSI Nanga Lungu

Authors

  • Hepni Putri S. Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v6i1.3522

Keywords:

Character Discipline, Church Involvement, Discipline Education, Pastoral Assistance, Worship Federation

Abstract

This study aims to analyze the impact of the discipline education program on the involvement of the congregation in worship fellowship at GKSI Nanga Lungu, Kayan Hilir District, Sintang Regency, West Kalimantan. The approach used is qualitative with the method of library research and direct observation of congregation activities. The results of the study show that discipline education programs make a significant contribution to increasing congregational attendance in worship, active participation in prayer, singing, and service, as well as the formation of discipline character in daily life. In addition, this program helps strengthen social interaction between congregations, build closer spiritual bonds, and encourage involvement in various church activities. The main challenges faced include the busyness of the congregation and the distance of residence from the church, but can be overcome through adaptive strategies such as pastoral mentoring, flexible scheduling, and periodic evaluations of program effectiveness. These findings show that discipline education is an effective and relevant strategy in improving the quality of worship fellowship and the spiritual life of the congregation. This study recommends strengthening similar programs in other church settings as a sustainable and contextual spiritual development effort.

References

Baskoro, P. K., & Anggiriati, I. (2021). Implementasi pemuridan dalam Efesus 4:11–16 dalam membangun disiplin rohani bagi jemaat masa kini. Philoxenia: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 7(1), 433–449.

Basuki, D. (2014). Pertumbuhan iman Kristen menuju kesempurnaan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Candra, C. (2012). Konsep ibadah perjanjian baru. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Darmawan, S. (2020). Pemuridan kontekstual di era digital: Strategi penggembalaan generasi muda gereja. Bandung: Kalam Hidup Press.

Gunawan, L. (2018). Kepemimpinan rohani dan transformasi gereja: Pendekatan teologis dan praktis. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Gurusinga, R. E., & Bere, J. (2025). Implementasi panca tugas gereja bagi kehidupan menggereja umat di Paroki Santa Odilia Citra Raya Tangerang. Tangerang: STP Bonaventura Press.

Harefa, J. (2020). Pembinaan rohani dan disiplin jemaat: Strategi peningkatan partisipasi gereja. Medan: Penerbit Sumber Inspirasi.

Hidajat, D. (2010). Perencanaan strategis gereja: Teori dan praktik. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hutagalung, P. (2010). Keterlibatan jemaat dalam disiplin gereja berdasarkan Matius 18:15–20. KALUTEROS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 129–140.

Kawangmani, D. (2021). Membangun gereja yang dinamis di era modern: Keterlibatan jemaat dalam pelayanan ibadah. Jurnal Teologi Wesley, 1(1), 15–30.

Lestari, A. (2021). Pendampingan jemaat dalam kehidupan gereja: Teori dan praktik. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Naibaho, E. T. (2022). Disiplin rohani sebagai sarana pertumbuhan iman dalam komunitas gereja lokal. Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia, 5(2), 201–215. https://doi.org/10.31004/jtki.v5i2.112

Purba, R. (2018). Manajemen gereja modern: Strategi program dan pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelita.

Saragih, M. P. (2021). Peran gembala jemaat dalam membentuk karakter Kristiani anggota gereja. Jurnal Manna Rafflesia, 8(1), 44–59.

Situmorang, D. (2019). Evaluasi program gereja dan keterlibatan jemaat. Jakarta: Penerbit Andi.

Suryana, Y., & Handoko, Y. (2023). Pentingnya pemahaman teologi ibadah berdasarkan Ibrani 10:19–27 dalam meningkatkan minat beribadah di kalangan pemuda Gereja Kristen Setia Indonesia Viktoria Paloan. Alucio Dei: Jurnal Teologi, 7(1), 62–75.

Warren, R. (2012). Tujuan hidup jemaat: Menjadi gereja yang sehat. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Wibowo, H. (2019). Gereja misioner di abad ke-21: Tantangan dan peluang pelayanan lintas budaya. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Downloads

Published

2025-11-13

How to Cite

Hepni Putri S. (2025). Dampak Program Edukasi Kedisiplinan dan Keterlibatan dalam Persekutuan Ibadah Jemaat GKSI Nanga Lungu. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 6(1), 244–255. https://doi.org/10.56910/safari.v6i1.3522