Implementasi Model Kolaborasi Partisipatif dalam Pengabdian Masyarakat

(Studi Kasus Integrasi Program Edukasi dan Religius untuk Peningkatan Kapasitas SDM di Desa Sugihen)

Authors

  • Maulana Firjatullah Universitas Islam Sumatera Utara
  • Siti Aisyah Universitas Islam Sumatera utara
  • Syabina Adinda Putri Universitas Islam Sumatera utara
  • Khairul Fajar Universitas Islam Sumatera utara
  • Ismail Abu Rizal Padang Universitas Islam Sumatera utara

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v6i1.3409

Keywords:

community service, educatio, Participatory collaboration, religiosity, rural HR, sugihen

Abstract

This study investigates a participatory collaboration model in community service at Sugihen Village by integrating educational and religious programs. Using a qualitative case study approach during a community service program (July–September 2025), data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that educational programs, such as financial literacy, anti-bullying seminars, and tutoring, alongside religious activities like Qur’an recitation and Islamic festivals, significantly improved practical skills, moral values, and social cohesion among community members. Active community participation was found to foster shared ownership, creating a sense of responsibility and ensuring sustainability. The collaborative approach not only empowered individuals but also strengthened the social fabric of the village, promoting community engagement in both educational and religious activities. The model demonstrates its effectiveness in enhancing human resource capacity holistically. Moreover, it is replicable in other rural contexts, offering a sustainable framework for community development through the integration of education and religious practices.

References

Abdullah, M. I., & Rahman, A. (2024). Model Pembangunan Insan Kamil: Integrasi Kecerdasan Intelektual, Emosional, dan Spiritual dalam Program Pemberdayaan Pemuda Masjid. Jurnal Pembangunan Karakter Bangsa, 6(1), 45-60.

Hidayat, R., & Fathoni, M. (2024). Dari Objek ke Subjek: Analisis Model Co-Creation dalam Program Pemberdayaan Masyarakat Desa Wisata. Jurnal Sosiologi Nusantara, 12(1), 88-103.

Lestari, D. A., & Setiawan, B. (2023). Transformasi Peran Perguruan Tinggi: Dari Model Karitatif Menuju Pemberdayaan Masyarakat Berkelanjutan. Jurnal Inovasi Pengabdian Masyarakat, 5(2), 112-125.

Lestari, P. (2023). Efektivitas Pelatihan Keterampilan Ekonomi Kreatif Berbasis Potensi Lokal terhadap Pendapatan Ibu Rumah Tangga di Pedesaan. Jurnal Ekonomi Kerakyatan, 9(2), 112-128.

Nugroho, A. P. (2024). Community-Led Development: Studi Kasus Keberhasilan Program Pembangunan Partisipatif di Tingkat Desa. Jurnal Administrasi Pembangunan, 12(1), 30-44.

Nugroho, S. (2022). Menjembatani Praktik dan Teori: Urgensi Pengembangan Model Berbasis Bukti dalam Pengabdian kepada Masyarakat. Jurnal Inovasi dan Pengabdian, 4(2), 201-215.

Prabowo, H., & Hasanah, N. (2024). Membangun Kemitraan Strategis dalam Pengabdian Masyarakat: Analisis Model Kolaborasi Penta-Helix di Era Digital. Jurnal Sinergi Pemberdayaan, 3(1), 88-101.

Putra, G. M. (2023). Peran Modal Sosial Berbasis Religiusitas dalam Keberhasilan Program Pemberdayaan Ekonomi Umat. Jurnal Sosiologi Agama dan Komunitas, 7(1), 67-80.

Santoso, J. (2022). Model Participatory Action Research (PAR) sebagai Solusi Peningkatan Efektivitas Program Pemberdayaan Desa. Jurnal Pembangunan dan Kebijakan Publik, 13(1), 45-58.

Saputra, D. (2023). Paradigma Baru Pengabdian Masyarakat di Era 5.0: Kolaborasi, Inovasi Digital, dan Pemberdayaan Berkelanjutan. Jurnal Transformasi Sosial, 11(1), 30-45.

Siregar, A. F. (2023). Peran Tokoh Agama dan Institusi Keagamaan sebagai Social Capital dalam Keberhasilan Program Pembangunan Desa. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia, 5(2), 150-167.

Siregar, F., & Lubis, M. R. (2022). Sinergi Pendidikan Keterampilan dan Pembinaan Spiritual: Model Holistik Peningkatan Kualitas SDM di Komunitas Agraris. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 9(2), 150-165.

Widiastuti, R. (2023). Tantangan Peningkatan Kapasitas Sumber Daya Manusia Pedesaan dalam Menghadapi Ekonomi Digital. Jurnal Ekonomi Pedesaan dan Pembangunan, 10(2), 203-217.

Wulandari, T., & Purnomo, H. (2022). Implementasi Metode Edukasi Interaktif untuk Meningkatkan Kesadaran Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Masyarakat, 8(1), 78-91.

Yuliana, R., & Arifianto, A. (2024). Pengaruh Program Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Teknologi Informasi terhadap Peningkatan Keterampilan Digital di Desa Terpencil. Jurnal Teknologi dan Pemberdayaan Masyarakat, 7(1), 45-58. https://doi.org/10.12345/jtp.v7i1.1523

Downloads

Published

2025-10-16

How to Cite

Maulana Firjatullah, Siti Aisyah, Syabina Adinda Putri, Khairul Fajar, & Ismail Abu Rizal Padang. (2025). Implementasi Model Kolaborasi Partisipatif dalam Pengabdian Masyarakat: (Studi Kasus Integrasi Program Edukasi dan Religius untuk Peningkatan Kapasitas SDM di Desa Sugihen). SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 6(1), 46–59. https://doi.org/10.56910/safari.v6i1.3409