Mendorong Kreativitas Ekonomi Ikatan Remaja Masjid (IRMAS) Jami’ Darussalam Menganti Kesugihan Cilacap Melalui Pengembangan Usaha Mandiri

Authors

  • Sodikin Sodikin Universitas Al-Irsyad Cilacap
  • Risqa Naila Khusna Syarifah Universitas Jenderal Soedirman
  • Roni Nur Triwobowo Universitas Al-Irsyad Cilacap

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v6i1.3350

Keywords:

Creative Economy, Economic Creativity, Hydroponics, Mosque Youth, TPQ

Abstract

Youth have a strategic role in bringing about positive change, both through social and economic innovation. A potential platform that supports economic empowerment is the mosque youth association (IRMAS). IRMAS Jami’ Darusalam Menganti currently relies solely on TPQ contributions of IDR 10,000/month/student, with no productive economic activities yet. Meanwhile, around the mosque there are chicken noodle and meatball vendors, and the mosque yard has not been utilized other than for parking. IRMAS Jami’ Darusalam Menganti Cilacap has not yet developed independent creative and productive economic skills, lacks sustainable business initiatives to support both the association’s funds and family economy, and has no access to capital to start creative and independent economic activities. The aim of this community service program is to create alternative creative business opportunities through empowering IRMAS to become economically productive. The methods applied include knowledge and skill transfer in hydroponics, digital marketing, and providing alternative solutions for capital access. The results show that IRMAS Jami’ Darusalam gained improved knowledge and skills in creative economy, the establishment of hydroponic farming in the mosque’s backyard, local companies and the village government providing support in capital access, and the utilization of harvested vegetables contributing to the community’s free nutritious meal program.

References

Ali Fadli, F., Fauzi, A., Muhammad Rizmanda, S., Octavia, V., Jurusan Agroteknologi, Fakultas Sains dan Teknologi, & Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati. (2021). Pemberdayaan Kelompok Remaja RT 02 RW 19 Desa Kihapit dengan Pelatihan Hidroponik Sederhana. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings

Azizah, N. R. (2022). Pemberdayaan remaja masjid melalui pelatihan ekonomi kreatif berbasis komunitas. Jurnal Pengabdian Masyarakat Islam, 5(1), 45–57.

Darma, S. (2022). Darma+revisi-1-satria-template-jurnal-altifani+312–318. Jurnal Altifani, 312–318. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v1i2.441

Fauzan, A., & Latifah, N. (2021). Ekonomi kreatif berbasis masjid: Strategi penguatan ekonomi remaja dalam komunitas keagamaan. Jurnal Pemberdayaan Umat, 3(2), 88–99.

Hamali, S. (2016). Karakteristik keberagamaan remaja dalam perspektif psikologi.

Hidayat, A., & Mubarok, F. (2021). Model penguatan ekonomi kreatif pada komunitas pemuda masjid. Jurnal Ekonomi dan Pemberdayaan, 9(2), 112–124.

Nasrulloh, M. F., Rozak, M., Arifah, A. H., Fitriani, R., Umardiyah, F., & Muhibuddin, A. (2022). Pelatihan bertani hidroponik dengan memanfaatkan lahan pekarangan untuk meningkatkan kreativitas dan ekonomi. Pertanian: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.32764/abdimasper.v3i2.2159

Novitasari, D., Jaya, G. H., Naila, R., Syarifah, K., Na’imatul Bayyinah, L., Rama, D., & Pratama, A. (2025). Pelatihan budidaya hidroponik bagi siswa SMP PGRI 2 Somagede sebagai upaya meningkatkan minat generasi muda di bidang pertanian. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2.

Putra, R. A., & Suryani, T. (2020). Kewirausahaan berbasis komunitas: Strategi pemberdayaan ekonomi masyarakat lokal. Jurnal Pengembangan Masyarakat, 4(3), 201–214.

Rahmatullah, M. R., & Putri, A. Y. (2022). Implementasi teknologi hidroponik sederhana dalam program pengabdian masyarakat. Jurnal Inovasi dan Pemberdayaan, 3(3), 210–218.

Rahmawati, S., Dewi, L. R., & Nugroho, A. (2022). Pendampingan kewirausahaan bagi pemuda berbasis program kemitraan masyarakat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 2(1), 55–70.

Rasmikayati, E., Hapsari, H., & Saefudin, B. R. (2019). Peningkatan pengetahuan dan ketertarikan remaja pada hidroponik berbasis organik. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(6), 147–151.

Sari, N. L., & Kurniawan, D. (2021). Pemberdayaan remaja melalui pelatihan hidroponik untuk meningkatkan kemandirian ekonomi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 4(2), 115–124.

Wahyudi, W., Mushodiq, M. A., & Wahyudi, D. (2022). Implementasi ayat ekologis melalui teknologi hidroponik Deep Flow Technique pada santri Pondok Pesantren Ma’arif Nahdlatul Ulama Metro Lampung. Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 2(3), 131–147. https://doi.org/10.51214/japamul.v2i3.333

Wibowo, A. R., Lestari, F., & Munandar, M. H. (2020). Pelatihan budidaya hidroponik sebagai upaya peningkatan keterampilan masyarakat. Jurnal Agroteknologi Terapan, 9(1), 33–41. https://doi.org/10.35617/jat.v9i1.256

Yusuf, D., Famuji, T. S., Sumantri, R. B. B., & Hakim, W. R. (2025). Peningkatan kreativitas melalui pelatihan game edukatif berbasis Android di SMK N 1 Kawunganten. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 145–155. https://doi.org/10.37478/mahajana.v6i2.5662

Downloads

Published

2025-11-14

How to Cite

Sodikin Sodikin, Risqa Naila Khusna Syarifah, & Roni Nur Triwobowo. (2025). Mendorong Kreativitas Ekonomi Ikatan Remaja Masjid (IRMAS) Jami’ Darussalam Menganti Kesugihan Cilacap Melalui Pengembangan Usaha Mandiri. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 6(1), 265–273. https://doi.org/10.56910/safari.v6i1.3350