Sosialisasi Kajian Teknis terhadap Pengembangan Aplikasi LMS Inklusi Digital untuk Pengguna Difabel

Authors

  • Syifaurachman Syifaurachman Universitas Pamulang
  • Muhamad Ihsan Ashari Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v5i3.2707

Keywords:

Digital Inclusion, Learning Management System, Disabilities

Abstract

Inclusive digital learning platforms offer a strategic solution to bridge the educational access gap for persons with disabilities in Indonesia. This community service initiative was conducted at the Paradifa Indonesia Foundation, which acts as a facilitator for the use of web-based Learning Management Systems (LMS) designed for users with disabilities. The project aimed to combine user needs analysis with a comprehensive technical review to support the development of an inclusive LMS. The activities involved seminars and technical briefings as part of a structured socialization process. Topics included enterprise architecture, system components, LMS design layers, cloud-based system structures, and technical evaluations. The findings support the recommendation to adopt a microservices-based enterprise architecture hosted in the cloud, addressing key factors such as server performance, data protection, interoperability, and accessibility for disabled users.This program is expected to strengthen both development and facilitation teams in implementing inclusive digital learning solutions. Additionally, it ensures that the system architecture and security mechanisms are reliable and adaptive to user needs. The outcomes may serve as a replicable model for other institutions aiming to develop accessible and efficient LMS platforms for inclusive education in Indonesia.

References

Aliyah, F. J., & Rofiah, K. (2020). KDSI: Pengembangan Kamus Digital Signalong Indonesia bagi tuna rungu. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 13(2), 123–134.

Anggraini, R., & Septiani, L. (2022). Pengembangan media pembelajaran digital inklusif untuk anak berkebutuhan khusus. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(1), 45–56.

Astuti, T. W., & Haris, M. (2021). Sistem informasi akademik dengan pendekatan user centered design. Jurnal Informatika dan Sistem Informasi, 7(1), 12–22.

Fadillah, R., & Azizah, N. (2023). Audit keamanan sistem informasi pada sistem manajemen pembelajaran berbasis web. Jurnal Teknologi dan Keamanan Siber, 5(2), 101–114.

Fauziah, S., & Nurfadilah, L. (2022). Literasi digital penyandang disabilitas dalam mengakses media online. Jurnal Komunikasi & Masyarakat, 14(2), 77–88.

Firmansyah, D., & Mustika, S. (2022). Penggunaan pendekatan WCAG dalam pengembangan website ramah difabel. Jurnal Desain Interaksi, 8(1), 33–45.

Imam, D., Fadli, M., & Rahmat, A. (2024). Implementasi teknologi cloud dan keamanan informasi pada platform LMS. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(1), 45–54.

Kusumastuti, D. (2020). Faktor-faktor penghambat mahasiswa berkebutuhan khusus dalam menggunakan LMS. Jurnal Pendidikan Khusus Indonesia, 6(2), 98–109.

Lestari, E., & Yulianto, A. (2022). Analisis UI/UX terhadap aksesibilitas pengguna disabilitas dalam LMS. Jurnal Teknologi Informasi & Multimedia, 9(3), 110–119.

Luthfi, L., Rahmat, D., & Yudianto, A. (2022). Pengembangan special e-class untuk pembelajaran adaptif. Jurnal Inovasi & Manajemen Pendidikan, 7(1), 33–40.

Maftuhin, A. (2017). Hambatan inklusi mahasiswa difabel dalam program KKN. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 12(1), 51–63.

Mansur, H., & Ramadhani, F. (2023). Perancangan LMS berbasis microservices untuk skalabilitas digital learning. Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi, 6(1), 60–70.

Mustaqim, M., Saputra, A., & Sari, R. D. (2023). Mewujudkan kota inklusi melalui pendidikan literasi digital untuk difabel. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 5(2), 75–86.

Nurjanah, S. A., & Ayuningtyas, F. (2024). Analisis aksesibilitas LMS oleh penyandang disabilitas. INKLUSI: Jurnal Pendidikan Khusus, 8(1), 21–30.

Putri, M. A., & Wicaksono, A. (2021). Evaluasi keamanan sistem e-learning menggunakan metode penetration testing. Jurnal Keamanan Informasi, 4(2), 34–49.

Ridha, S. R. A. U., Prasetyo, E., & Hariyanto, B. (2020). Problematika siswa difabel rungu dalam pembelajaran daring matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 5(1), 18–26.

Riyanto, T., & Handayani, D. (2021). Integrasi API dan single sign-on dalam sistem manajemen pembelajaran berbasis web. Jurnal Teknologi Informasi dan Terapan, 3(2), 95–105.

Satria, A., Az-Zahra, H. M., & Afirianto, T. (2025). Identifikasi permasalahan aksesibilitas pada LMS BRONE. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 11(2), 77–85.

Setyaningsih, R., & Amanova, F. Y. (2020). Literasi digital untuk forum keluarga difabel: Studi sosialisasi di DKI Jakarta. Jurnal Komunikasi Sosial, 9(2), 101–113.

Yusuf, M., & Hartati, L. (2023). Evaluasi sistem LMS inklusif menggunakan heuristic evaluation dan WAVE. Jurnal Teknologi Pembelajaran Inklusif, 2(1), 1–12.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Syifaurachman Syifaurachman, & Muhamad Ihsan Ashari. (2025). Sosialisasi Kajian Teknis terhadap Pengembangan Aplikasi LMS Inklusi Digital untuk Pengguna Difabel. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 5(3), 80–89. https://doi.org/10.56910/safari.v5i3.2707