Peningkatan Nilai Produk Melalui Inovasi Kemasan pada UMKM Rengginang Singkong “Presida” Desa Ellak Daya, Kec. Lenteng, Kab. Sumenep

Authors

  • Siti Novita Asti Universitas Wiraraja
  • Dewi Wulansari Universitas Wiraraja
  • Wasil Afandi Universitas Wiraraja
  • Viona Viona Universitas Wiraraja
  • Rafikatul Lisyana Mashudah Universitas Wiraraja
  • Rifki Adi Rahman Universitas Wiraraja
  • Erik Putra Sadaliya Universitas Wiraraja
  • Tolak Iyam Universitas Wiraraja

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v5i3.2571

Keywords:

Cassava Rengginang, Community Service, MSME, Packaging Innovation, Product Value Enhancement

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play a vital role in driving local economic growth. "Presida" MSME, which produces cassava-based rengginang in Ellak Daya Village, Sumenep, faces challenges related to its simple and visually unappealing product packaging. This article aims to enhance product value through packaging innovation that is more functional, aesthetic, and aligned with market trends. The program was implemented in three stages: preparation, implementation, and monitoring and evaluation. A participatory approach was adopted to actively involve partners in training and designing the new packaging. The results indicate improved partner understanding of the importance of packaging and successful adoption of a more appealing and practical design. This packaging innovation contributes to increased product competitiveness and market expansion potential for the "Presida" MSME.

References

Alfi Rizka, & Yuniningsih Yuniningsih. (2023). Inovasi Kemasan Produk dan Pelabelan Untuk Menciptakan Nilai Tambah pada Produk UMKM Dapur Keysha di Desa Mranggonlawang. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(3), 51–57. https://doi.org/10.55606/jppmi.v2i3.433

Andi Hasryningsih Asfar, et. al. (2024). Penyuluhan Inovasi Packaging Dan Branding Pada UMKM Sebagai Upaya Meningkatkan Pemasaran Dan Nilai Jual Lapis Ketan. 374–386.

Aprianti, K., Rachmatia, N. N., Alladin, D., Syarif, M., Manajemen, P. S., Tinggi, S., & Ekonomi, I. (2022). Optimalisasi Kemampuan UMKM Melalui Strategi Peningkatan Value Produk Untuk Mencapai Produk Lokal Unggulan Di Kelurahan Rontu Kota Bima. 2(3), 321–328.

Natsir, K., & Waani, A. M. (2023). Meningkatkan Nilai Produk Kuliner Melalui Inovasi Kemasan. 6(3), 661–670.

Nur Ahmas, A. A., Sutrisno, T., & Ratnasari, I. (2022). Upaya Peningkatan Strategi Bersaing Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Melalui Inovasi Desain Kemasan Dan Pemasaran Produk Di Kabupaten Karawang. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 124. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i1.7625

Rico Elhando Badri, Cahyani Pratisti, & Anandha Sartika Putri. (2022). Pengembangan Inovasi Kemasan Produk Untuk Meningkatkan Daya Tarik Umkm Wedang Jahe di Desa Sidodadi Asri. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 347–353. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1268

Downloads

Published

2025-06-19

How to Cite

Siti Novita Asti, Dewi Wulansari, Wasil Afandi, Viona, V., Rafikatul Lisyana Mashudah, Rifki Adi Rahman, … Tolak Iyam. (2025). Peningkatan Nilai Produk Melalui Inovasi Kemasan pada UMKM Rengginang Singkong “Presida” Desa Ellak Daya, Kec. Lenteng, Kab. Sumenep. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 5(3), 07–13. https://doi.org/10.56910/safari.v5i3.2571