Pelatihan Pembuatan E-Commerce dan Promosi Melalui Tokopedia pada UMKM Siengkong Tapiok Bogor

Authors

  • Suminten Suminten Universitas Bina Sarana Informatika
  • Saridawati Saridawati Universitas Bina Sarana Informatika
  • Bisri Bisri Universitas Bina Sarana Informatika
  • Mohammad Aris Universitas Bina Sarana Informatika

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v4i3.1520

Keywords:

MSMEs, Training, e-commerce, Promotion, Cassava

Abstract

This community service is in collaboration with MSME partner Siengkong TapiOk Bogor. This MSME is a food business that carries an urban and sustainability theme that focuses on local Indonesian food. This business is local Indonesian food with unique and modern flavors. For this reason, Siengkong TapiOk was made a partner in this PM so that partners can become facilitators in guiding local residents to be more productive and creative to meet the economic stability of the people of Bogor. Based on the results of the situation analysis, we discussed material that could at least help overcome the existing problems. The PM theme is "Training on E-Commerce Creation and Promotion through Tokopedia Marketplace Media for MSMEs in Siengkong Tapiok Bogor". The method is a lecture containing a tutorial on how to make sales through the Tokopedia marketplace which is carried out offline in front of the participants. The target achievement of this community service activity, apart from increasing the skills of the members of the Siengkong TapiOk Bogor MSMEs, is also in the form of publications in the form of press releases and journals.

References

Frid. (2020). Pengabdian Pada Masyarakat. Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari https://frid.ittelkom-pwt.ac.id/pengabdian-masyarakat/.

Google Maps. (2024). Peta Lokasi Mitra PM. Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari https://www.google.com/maps/dir/Universitas+Bina+Sarana+Informatika+Kampus+Bogor+B+(UBSI+Bogor+B),+Jalan+Merdeka,+RT.01%2FRW.05,+Ciwaringin,+Kota+Bogor,+Jawa+Barat/Balai+Besar+Litbang+Pasca+Panen+Pertanian,+Kampus+Penelitian+Pertanian,+Jl.+Tentara+Pelajar.

Harahap, N. A., & Tambunan, K. (2022). Manaj dan Ekon Bisnis: UMKM DAN MBANGUNAN CEMERLANG.

Kristanto, 2. (2018). 8 Cara Jitu Mengembangkan UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah). Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari https://koperasi.kulonprogokab.go.id/detil/558/8-cara-jitu-mengembangkan-umkm-usaha-mikro-kecil-menengah.

Norman., 1. Latifah &. (2018). UMKM (Usaha Mikro, Kecil, & Menengah) & BENTUK-BENTUK USAHA. Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari http://research.unissula.ac.id/file/publikasi/210303041/6318UMKM_dan_Bentuk_-_Bentuk_Usaha.pdf#.

Seller, Pusat edukasi. (2024). Seller Tokpedia. Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari https://seller.tokopedia.com/edu/cara-buka-toko/.

Sholeh, Dkk. (2021). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk Ukm. Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari https://media.neliti.com/media/publications/535386-penggunaan-aplikasi-canva-untuk-membuat-e28fddc9.pdf.

Ulfah Indriani, N., & Saputri, N. (2021). Pelatihan Pembuatan Banner Dan Curriculum Vitae Yang Menarik Dengan Aplikasi Canva Di SMK PAB 8 Sampali. Jurnal Prioritas, 3(2). Diakses tanggal 24 Juni 2024, dari https://jurnal.harapan.ac.id/index.php/Prioritas/article/view/386.

Published

2024-06-25

How to Cite

Suminten Suminten, Saridawati Saridawati, Bisri Bisri, & Mohammad Aris. (2024). Pelatihan Pembuatan E-Commerce dan Promosi Melalui Tokopedia pada UMKM Siengkong Tapiok Bogor. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(3), 38–49. https://doi.org/10.56910/safari.v4i3.1520