Sosialisasi Pembuatan Media Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru SD Negeri 1 Kualasimpang

Authors

  • Warsinah Warsinah SD Negeri 1 Kualasimpang
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas
  • Lasma Silaban UPT SD Negeri 067241 Medan Denai

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v4i1.1305

Keywords:

Learning Media, Scramble, Education

Abstract

Education is one of the important pillars in nation development. The quality of education is largely determined by the quality of teachers. Quality teachers are able to create an effective and enjoyable learning process for students. One of the factors that supports the quality of learning is the use of interesting and interactive learning media. Scramble learning media is an interesting and interactive learning media. This socialization aims to provide knowledge and skills to SD Negeri 1 Kualasimpang teachers in creating interesting and interactive Scramble learning media. The results of the activity showed that the teachers were very enthusiastic in participating in the socialization and gaining new knowledge and skills in creating Scramble learning media. It is hoped that with this activity, SD Negeri 1 Kualasimpang teachers can apply Scramble learning media in the classroom learning process, so that they can improve the quality of learning and student motivation.

References

Arsyad, Azhar. (2012). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. (2020). Panduan Pembuatan Media Pembelajaran. Diakses pada 20 Januari 2024,

Kemp, Jerrold E., & Dayton, D. Keith. (1985). Planning and Producing Instructional Media. New York: Harper & Row.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2023). Portal Rumah Belajar. Diakses pada 20 Januari 2024, dari https://belajar.kemdikbud.go.id/

Lestari, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Scramble Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sains. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 1-10.

Sadiman, Arief S., & Rahardjo, Ibrahim. (2012). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Silaban, P. J., Saragih, E. D., Lumbagaol, M. A., Tumangger, R. R., Tarigan, R. Y., & Hutapaea, R. R. (2023). Sosialisasi Alat Peraga Satuan Panjang dalam Pembelajaran Matematika di UPT SD Negeri 064026 Medan Tuntungan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(9), 1730-1732.

Silaban, P. J., Sianipar, O., Pasaribu, F., Tafonao, N., & Samosir, K. (2023). Sosialisasi Mengenai Alat Peraga Tangga Satuan di UPT SD Negeri 066650 Medan Kota. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(10), 2274-2277.

Silaban, P. J., Destria, A., Waruwu, D., Purba, P., Sitanggang, H., & Marbun, D. (2023). Sosialisasi Alat Peraga KPK dan FPB Pada Siswa Kelas IV Di SDN 105836 Limau Manis. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(8), 1327-1330.

Supriadi, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 56-64.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

Warsinah Warsinah, Patri Janson Silaban, & Lasma Silaban. (2024). Sosialisasi Pembuatan Media Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru SD Negeri 1 Kualasimpang. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 169–174. https://doi.org/10.56910/safari.v4i1.1305