Rebranding Logo sebagai Upaya Peningkatan Value Added pada UMKM Menyenk Cafe

Authors

  • Hendry Hermawan Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Ratih Mukti Azhar Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v4i1.1177

Keywords:

Rebranding logo, MSME, Value Added

Abstract

This journal examines the benefits of logo rebranding as an effort to increase value added in MSMEs (Micro, Small and Medium Enterprises). In the case of this journal, it focuses on Menyenk Cafe MSMEs located in the Tenggilis Mejoyo Village area, namely MSMEs in the field of food and beverages whose sales have decreased and the lack of attractiveness of buyers. In this case we use a community service approach between us as researchers and the owner of Menyenk Cafe in Bina Desa activities with the theme of entrepreneurship and we go directly to MSMEs in the place where we conduct Bina Desa in Tenggilis Mejoyo Village. In rebranding the logo is adjusted to the identity and needs to increase value added to Menyenk Cafe MSMEs that experience sales and attractiveness constraints. So that this logo rebranding effort is expected to be successful in increasing sales and attracting buyers.

 

References

Dita, D. J. A., Huda, S., & Utami, A. F. (n.d.). Branding Produk UMKM Tempe Mendoan Cah Gombong Melalui Desain Logo dan Kemasan.

Fauzi, R. U. A., Kadi, D. C. A., Ningrum, I. I. P., Marisa, P. I., & Anggraida, R. W. (2022). Pembuatan Logo, Peningkatan Marketing Online Inovation, dan Pembukuan Sederhana pada Usaha Mikro Kecil Menengah di Toko Kelontong Vian Cell Kelurahan Kejuron Kecamatan Taman Kota Madiun. Jurnal Abdi Panca Marga, 3(1), 27–31. https://doi.org/10.51747/abdipancamarga.v3i1.970

Irawan, D., & Affan, M. W. (2020). Pendampingan Branding dan Packaging UMKM Ikatan Pengusaha Aisyiyah di Kota Malang. Jurnal Pengabdian dan Peningkatan Mutu Masyarakat (Janayu), 1(1). https://doi.org/10.22219/janayu.v1i1.11188

Khairani, S., & Pratiwi, R. (2018). Peningkatan Omset Penjualan Melalui Diversifikasi Produk dan Strategi Promosi Pada UMKM Kerajinan Souvenir Khas Palembang. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 36–43. https://doi.org/10.31960/caradde.v1i1.18

Kusumah, W. I., Kusumawati, D. N. I., Wibisono, W., & Darma, A. D. (2021). Desain Kemasan Produk UMKM Bir Pletok sebagai Branding Meningkatkan Citra Minuman Khas Tradisional Jakarta di Masa Covid-19. New Media.

Pudjoprastyono, H., Layli, R. M., Wicaksono, T. M. A., & Faajri, M. S. (2023). Pemberdayaan UMKM Rolade Sawi Melalui Peningkatan Branding Digital dan Inovasi Kemasan. 2(1).

Rico Elhando Badri, Cahyani Pratisti, & Anandha Sartika Putri. (2022). Pengembangan Inovasi Kemasan Produk Untuk Meningkatkan Daya Tarik UMKM Wedang Jahe di Desa Sidodadi Asri. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 347–353. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1268

Santi, I. N., & Mubaraq, R. (2020). Pelatihan Membuat Logo Usaha Menggunakan Aplikasi Canva Bagi Mahasiswa Wirausaha. 8.

Widyamurti, N. (2021). Pemasaran Pariwisata Melalui Kemasan Produk UKM Standing Pouch Berbahan Paper Metal di Era Ekonomi Kreatif. Jurnal Industri Kreatif dan Kewirausahaan, 1(1). https://doi.org/10.36441/kewirausahaan.v1i1.45

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Hendry Hermawan, & Ratih Mukti Azhar. (2023). Rebranding Logo sebagai Upaya Peningkatan Value Added pada UMKM Menyenk Cafe. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 189–198. https://doi.org/10.56910/safari.v4i1.1177