Penambahan Nilai Ekonomi Jajanan Tradisional Umkm “Bu Sie” Melalui Logo Produk Untuk Menunjang Sustainable Income

Authors

  • Dhita Firellya Yuniar Universitas PGRI Madiun
  • Richo Diana Aviyanti Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.56910/safari.v4i1.1161

Keywords:

Training, MSMEs, Logo Design

Abstract

The logo is related to the product brand which can be a competitive advantage for MSMEs. A logo can become a business identity and visual attraction for traditional snack MSME products. The aim of this activity is to strengthen business identity through logo design training and obtain sustainable results. The method for implementing this service is socialization and design practice tutorials for Mrs. Sie's traditional snack business. The results of this service activity are giving product logos to Bu Sie's traditional snacks, increasing sales turnover, strengthening business identity and also as promotional media. MSMEs receive education about logo design and how to make them using tools commonly used in printing, thereby facilitating the production process while reducing the cost of printing logo stickers.

References

Agustina, R., Dwanoko, Y. S., & Suprianto, D. (2021). Pelatihan Desain Logo Dan Kemasan Produk UMKM di Wilayah Sekarpuro Kecamatan Pakis Kabupaten Malang. Jurnal Aplikasi Dan Inovasi Ipteks “Soliditas” (J-Solid), 4(1), 69. https://doi.org/10.31328/js.v4i1.1732

Ainun, N., Maming, R., & Wahida, A. (2023). Pentingnya Peran Logo Dalam Membangun Branding Pada Umkm. Jesya, 6(1), 674–681. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.967

Arifudin, D., Heryanti, L., & Pramesti, D. (2021). Pelatihan desain mockup dan logo sebagai branding produk untuk meningkatkan nilai jual bagi UMKM. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2640–2651. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/jmm.v5i5.5304

Christianingrum, Saputra, D., Yusuf, & Ulyana, D. (2021). Pelatihan Pembuatan Design Logo Sebagai Upaya Menanamkan Kesadaran Merek Bagi Pelaku UMKM di Kecamatan Air Itam. Ikraith - Abdimas, 4(1), 74–80.

Herlambang, D. S., ...Hasanah, N. U., & Luthpah, F. (2022). Membangunan Brand UMKM Songo Loro Melalui Pelatihan Branding Desain Logo Dan Stiker Kemasan. Karya Unggul …, 1, 136–144.

Iskandar, J., Sari, Y. K., & Fathurrohim, A. (2023). Pelatihan Desain Mockup dan Logo Sebagai Branding Produk Untuk Meningkatkan Nilai Jual Bagi UMKM di Desa Rejotangan Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(8), 1417–1424. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i8.373

Mulyani, S., Fadli, R., & Seta, A. B. (2023). Pelatihan Pembuatan Logo Produk guna Mengoptimalkan Peluang Bisnis pada Remaja RT 02 RW 13 Kelurahan Rangkapan Jaya Lama Kota Depok. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(1), 134–139. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i1.129

Nugraha, J. T. (2023). Peningkatan Kualitas UMKM Desa Melalui Penciptaan Inovasi Produk Baru (Keripik Bayam). 105(3), 129–133.

Prayoga, A. D. (2023). Pelatihan Dan Pendampingan Rebranding Logo Sebagai Upaya Peningkatan Daya Saing Usaha Kepada Para Pelaku UMKM Di Kelurahan Gebang Putih Logo Rebranding Training And Mentoring As An Effort To Increase Business Competitiveness For MSMEs In Gebang Putih Sub-. 1(3).

Setiawan, T., & Putro, F. H. A. (2021). Pemanfaatan Gaphics Designer Software Canva Untuk Meningkatkan Kreatifitas Promosi Produk Umkm Di Cepogo Boyolali. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(12), 53–56.

Tamtelahitu, T. M., Luturmas, A. J., Batlajery, B. V., & Augustyn, A. N. A. (2021). Pelatihan Teknik Desain Logo Kemasan, Pengemasan Dan Pemasaran Produk Di Kelompok Mama Romi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 6–13.

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Dhita Firellya Yuniar, & Richo Diana Aviyanti. (2023). Penambahan Nilai Ekonomi Jajanan Tradisional Umkm “Bu Sie” Melalui Logo Produk Untuk Menunjang Sustainable Income. SAFARI :Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 162–168. https://doi.org/10.56910/safari.v4i1.1161