Pengembangan Instrumen Sikap Nasionalis Pada Peserta Didik Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i1.830Keywords:
Instrument Development, Nationalist Attitude, Elementary SchoolAbstract
This research aims to develop alternative instruments to assess the nationalist attitudes of learners in elementary schools. The method in this research is R&D model. The sample was chosen by purposive sampling with research subjects of high grade students in elementary school. Instruments in this study using a modified Likert Scale. The validity test used is content validity and construct validity. Content validity is measured using CVR (Content Validity Ratio) and construct validity is measured using EFA (Exploratory Factor Analysis). Testing the validity of the constructs extracts the components into eight, namely (1) Prioritizing the public interest above personal interests, (2) the spirit of sacrificing, (3) Unity and unity of the nation, (4) Patriotik in maintaining and promoting the nation, (5) Respect and preserve national culture, (6) cooperate, (7) tolerance, and (8) peace love). Test Reliability using Alpha Cronbach with good category. The nationalist attitude assessment instrument is feasible to use and can be developed by the teacher according to the specified grid.
References
Achadi, M. W. (2020). Pancasila Sebagai Falsafah Negara Indonesia.
Anwar, Syahrul, Ilmu Fiqh & Ushul Fiqh, Bogor: Ghalia Indonesia, 2010.
Arifin, Z., Departemen Agama, R. I., & Djamas, N. Aly, Abdullah, Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.
Auliawati, R. (2015). Peran Guru Dalam Upaya Membangun Kreativitas Dan Nasionalisme Pada Peserta Didik Di Kelas 2 Min Yogyakarta Ii (Doctoral Dissertation, Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta).
Azwar, S. (2017). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Farida, Anna. (2014). Pilar-Pilar Pembangunan Karakter Remaja. Bandung: Nuansa Cendekia.
Hakim, L. (2020). Konsep Hubbul Wathan Minal Iman Dalam Pandangan Ulama NU di Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Harsono, S. (2015). Peningkatan Sikap Nasionalisme Melalui Pembelajaran IPS dengan menggunakan Metode Sosiodrama pada Siswa Kelas V SD Negeri 3 Imogiri Bantul Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas PGRI Yogyakarta.
Illahi. (2014). Gaglnya Pendidikan Karakter Analisis & Solusi Pengendalian Karakter Emas Anak Didik, Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Indriani, W. (2018). Konsolidasi Strategi Pendidikan Lalu Lintas Melalui Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2), 148-170.
Kawentar, F. (2015). Pelaksanaan Penanaman Nilai Nasionalisme di SDN II Klaten. Basic Education, 4(9).
Mahmudah, A. R. A. (2019). Pengaruh Karakteristik Generasi Z terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Angkatan 2017 & 2018 Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Mardapi, D. (2016). Pengukuran, Penilaian, dan Evaluasi Pendidikan, Yogyakarta: Parama Publishing.
Mulyono, H. (2012). Perilaku yang harus diterapkan guna Membangun Karakter Negara dan Bangsa. Yogyakarta: Mata Bangsa.
Mar’at, S. (2009). Desmita Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru,(Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000), Cet. 5, hlm. 1. 2 Masnur Muslich, KTSP Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan,(Jakarta: Bumi Aksara, 2008), hlm. 48.
Permanto, T. (2012). Perilaku nasionalistik masa kini dan ketahanan nasional: Penerapan perilaku nasionalistik masa kini. Yogyakarta: Mata Bangsa.
Prastowo, A. (2014). Pemenuhan kebutuhan psikologis peserta didik SD/MI melalui pembelajaran tematik-terpadu. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 1(1), 1-13.
Retnawati, H. (2015). Validitas, Reliabilitas & Karakteristik Butir, Yogyakarta: Parama Publishing.
Sagita, G., & Supriatna, E. (2020). Penanaman Sikap Nasionalisme melalui Mata Pelajaran IPS pada Siswa Kelas IV SDN 05 V Suku Bawah. Didaktika, 1(2), 354-362.
Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Kencana.
Sugiyono. (2011). Metode penelitian administrasi dilengkapi dengan metode R&D. Bandung: Alfabeta.
Wibawa, C. (2007). Perbedaan efektifitas metode demonstrasi dengan pemutaran video Tentang pemberantasan dbd terhadap peningkatan pengetahuan dan Sikap anak sd di kecamatan wedarijaksa kabupaten pati. Jurnal Promosi Kesehatan Indonesia, 2(2), 115-129.