Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Siswa Sekolah Dasar dengan Berbantuan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android

Authors

  • Fairus Suryani Munir Universitas Pohuwato

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i4.685

Abstract

Textbook-based English learning media are still widely used in the learning process so as to make the learning atmosphere less attractive for students. The purpose of this study is to determine the results of testing, validity and practicality. The method used is the RnD using (MDLC) model. The instruments used are AR Product Testing Test Observation Sheet, Validity and Practicality Questionnaire Sheet. The results showed that at the blackbox testing stage, 23 markers can display 3D objects and sound well and clearly, markers can be displayed up to a height of 1 meter with a slope of 0°-60°, but at height of 1.25 meters with a slope of 0°-30 °, the specifications of the installed mobile device are a minimum of Android 7 OS and can function properly the minimum RAM required is 2GB, the average validity of augmented reality as an English learning media for elementary school students Android-based from material experts is 90 with a very valid category and media experts of 85 with a very valid category, and the practicality is at an average score of 88 with a very practical category and shows a positive response from students.

References

Ahmadi, R. A., Adler, J., & Ginting, S. L. (2017). TeknologiAugmented RealitySebagaiMedia PembelajaranGerakan Shalat. Prosiding Seminar Nasional Komputer Dan Informatika (SENASKI), 2017, 179–185.

Bun, A. Y. (2021). Edukasi Pengenalan Buah-Buahan dalam Bahasa Inggris Melalui Augmented Reality Berbasis Android. repository.upbatam.ac.id. http://repository.upbatam.ac.id/id/eprint/567

Chen, P., Liu, X., Cheng, W., & Huang, R. (2017). A review of using Augmented Reality in Education from 2011 to 2016. Innovations in Smart Learning. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2419-1_2

Fakhrudin, A., Yamtinah, S., & Riyadi. (2019). Implementation of Augmented Reality t. International Journal of Indonesian Education and Teaching, 3(1), 1–10. https://e-journal.usd.ac.id/index.php/IJIET/article/view/814/1317

Ika, B. T., & Teori, K. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOBILE LEARNING BERBASIS MASALAH DALAM PEMBELAJARAN PPKN DI SMA. In core.ac.uk. https://core.ac.uk/download/pdf/276044922.pdf

Ilman Mustaqim, N. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Augmented Reality. Lentera Pendidikan Teknik Elektro FT UNY, 41(1), 4148. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6

Jubaedah, S., & Putra, M. Y. (2019). Media Pembelajaran Ilmu Tajwid Berbasis Android Pada Lembaga Tahfidz Bina Santri. JURNAL MAHASISWA BINA …. http://ejournal-binainsani.ac.id/index.php/JMBI/article/view/1155

Jundi, I. F. (2017). Implementasi Augmented Reality (AR) pada Aplikasi Kosa Kata Peralatan Rumah Tangga dalam Bahasa Inggris untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. repositori.usu.ac.id. http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/18407

MITA, B. F., Setyawan, M. B., & ZULKARNAIN, I. A. (2018). Rancang Bangun Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Android Menggunakan Teknologi Augmented Reality untuk Sekolah Dasar (Studi Kasus Ma’arif …. eprints.umpo.ac.id. http://eprints.umpo.ac.id/5186/1/4 P-artikel.pdf

Moeis, D. (2016). Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Anak Dengan Pemanfaatan Augmented Reality Berbasis Android. SIBerPro. http://jurnal.stmikprofesional.ac.id/index.php/siberpro/article/view/97

Mokodompit, M. F., Paturusi, S. D. E., & ... (2021). Aplikasi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Teknik …. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/informatika/article/view/33197

Nurhasan, U. (2019). Pemanfaatan Konten Augmented Reality untuk Pembelajaran Bahasa Inggris. SENTIA 2019.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. In Jurnal misykat. core.ac.uk. https://core.ac.uk/download/pdf/268180802.pdf

Oktavia, Y. yunisa, Putra, E. E., & ... (2019). Pembinaan Budaya Literasi Berbasis Android Untuk Kemahiran Bahasa Inggris Dan Kesantunan Berbahasa. Dinamisia: Jurnal …. http://journal.unilak.ac.id/index.php/dinamisia/article/view/2871

Rabbany, H. A. N., & Suwandi, H. (2021). Pembangunan Aplikasi Mobile Augmented Reality Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Siswa Kelas 5 dan 6 Sekolah Dasar. Informatics Journal: Indonesian Journal …. https://jurnal.iwu.ac.id/index.php/Informatics/article/view/57

Saidah, D. N. (2020). Media Pembelajaran Teknologi Augmented Reality pada Aplikasi Animal 4D untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris. repository.radenintan.ac.id. http://repository.radenintan.ac.id/10878/1/SKRISPI 2.pdf

Sura Menda Ginting, Amir, H., & Ginting, R. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Mit App Inventor Berplatform Android Pada Materi Stoikiometri Di Kelas X Mipa Sman 7 Kota Bengkulu. Alotrop, 6(2), 102–109. https://doi.org/10.33369/alo.v6i2.24345

Syaifuddin, M. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.2142

Vitono, H., Nasution, H., & Anra, H. (2016). … of Markerless Augmented Reality as an Android-Based Museum Information Media Collection (in Bahasa: Implementasi Markerless Augmented Reality …. In Jurnal Sistem dan Teknologi Infomarsi.

Winarti, W., Aunurrahman, A., Astuti, I., & Merin, A. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA AUDIO VISUALPEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS UNTUKMENINGKATKAN KOSAKATA PESERTA DIDIK. In JURNAL EDUCATION AND …. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/download/4288/2681

Downloads

Published

2023-07-02

How to Cite

Fairus Suryani Munir. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Siswa Sekolah Dasar dengan Berbantuan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(4), 174–189. https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i4.685