The Use Of Social Media As A Platform For Presenting English Learning Materials
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i4.680Keywords:
Media, Social, Language, EnglishAbstract
This study discusses the benefits of social media as a medium for learning English. This is motivated by the current world of education, where with the rapid advancement of technology in the current era, teachers are always required to take advantage of existing facilities, one of which is social media as a complementary medium for learning material. This study aims to describe the benefits and uses of various social media, which can be used in education. The research method used to write this article is library research. The data collection technique is to collect validated references and then apply them in narrative form. The study results show that social media can greatly benefit the world of education if every teacher in Indonesia makes the most of it.
References
Alaby, M. A. (2020). Media Sosial Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Mata Kuliah Ilmu Sosial Budaya Dasar (ISBD).
Bambang, S. E. M., Alfakihi, A., Heltien, D., Handayani, H., & Amelia, A. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2), 49–60. https://doi.org/10.22437/pena.v12i2.23577
Bicen, H., & Uzunboylu, H. (2013). The Use of Social Networking Sites in Education: A Case Study of Facebook Evaluation of opinions regarding student internship from students studying Tourism and Hotel program A Near East University program study Saide Sadikoglu*, Serdar Oktay* View project Opinions of school counselors about bullying in Turkish high schools View project. In Article in JOURNAL OF UNIVERSAL COMPUTER SCIENCE. https://www.researchgate.net/publication/268800025
Ciptaning, D. Y. (2016). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARRATIVEDALAM MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI IMPLEMENTASI MEDIA AUDIO VISUAL PADA SISWA KELAS X DI SMA DWIJENDRA. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 2(1). https://doi.org/10.22225/jr.2.1.201.157-173
Cita Zunurahma, F., & Fahrezi, G. (2023). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DALAM SEGMEN #BELAJARBARENGCITA (Vol. 1, Issue 2).
Istiqlal, A. (2018). Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 3(2).
jefs,+Cover+Jurnal+(Deddy+Aprianto+Bandjar). (n.d.).
Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan.
Meinawati, E., & Baron, R. (2019). MEDIA SOSIAL DAN PEMBELAJARAN: STUDI EFEKTIVITAS PENGGUNAAN FACEBOOK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Jurnal Tatsqif, 17(1), 34–51. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.679
Murni, D., Studi Pendidikan Bahasa Inggris, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., & Raja Ali Haji, M. (2022). PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SMKN 3 TANJUNGPINANG The Use of Social Media in English Learning at SMKN 3 TANJUNGPINANG. Journal of Maritime Empowerment, 4. https://ojs.umrah.ac.id/index.php/jme
Nasrullah, R. (2015). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2016, 2017.
Nugroho, M. W. (n.d.). PERSPEKTIF MAHASISWA TERHADAP LITERASI DIGITAL DI APLIKASI INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA.
Nurkamid, M., Dahlan, M., Susanto, A., & Khotimah, T. (n.d.). PEMANFAATAN APLIKASI JEJARING SOSIAL FACEBOOK UNTUK MEDIA PEMBELAJARAN.
Nursobah, A. (2021). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL YOUTUBE PADA PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI MADRASAH IBTIDAIYAH. El Midad.
Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396
Putri Suryanida, D. (2022). ANALISIS PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA Analysis of the Effect of Audio Visual Learning Media on Students’ English Learning Outcomes. 3(2), 2723–8199. https://doi.org/10.21831/ep.v3i2.50458
Rahmana, P. N., Putri N, D. A., & Damariswara, R. (2022). PEMANFAATAN APLIKASI TIKTOK SEBAGAI MEDIA EDUKASI DI ERA GENERASI Z. Akademika, 11(02), 401–410. https://doi.org/10.34005/akademika.v11i02.1959
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). POTENSI PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL TIKTOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN DARING. Akademika, 10(02), 425–436. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406
Rasyid Julianto, I. (2023). POTENSI APLIKASI TWITTER DAN TIKTOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL BAHASA INDONESIA. In DIALEKTIKA Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia (Vol. 2, Issue 2).
Remaja Millenial Riduan, B., Fauziah, N., Amelia, K., & Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, U. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Informasi Pendidikan. Borneo Journal of Islamic Education, 3(1), 2023.
Sari, D., & Lestari, N. D. (2018). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR EKONOMI SISWA. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 2(2). https://doi.org/10.31851/neraca.v2i2.2690
Smkn, Y. M., & Bengkulu, K. (n.d.). PEMANFAATAN FACEBOOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE DI MASA PANDEMI COVID19 DI BENGKULU. 20(2), 2021–2095. https://doi.org/10.33369/triadik.v20i2
Tribhuwana Tunggadewi Volume, U., Juni Tahun, B., Yusi Kamhar, M., & Lestari, E. (n.d.). Diterbitkan oleh UNITRI PRESS Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi.
Wahyu Setiawan, A., & Ariani, M. B. N. (2022). Determinasi Faktor Yang Mempengaruhi Indeks Pembangunan Manusia Provinsi Jawa Barat Tahun 2015 – 2019. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.36418/jiss.v3i1.505
Yusi Kamhar, M., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.33366/ilg.v1i2.1356