Efektivitas Implementasi Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat dan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Mai Sri Lena Universitas Negeri Padang
  • Sahrun Nisa Universitas Negeri Padang
  • Tiara Utari Universitas Negeri Padang
  • Hafsah Anas Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i3.627

Keywords:

Ice breaking, interest in learning, elementary school

Abstract

To overcome boredom during classroom learning, teachers can conduct ice-breaking activities to keep students' learning spirit alive. This study aims to examine the implementation of ice-breaking techniques in enhancing students' interest in learning at elementary schools. The research method used in this study is descriptive with a qualitative approach. The research subjects are second-grade students and subject teachers who are the objects of the study. The research is conducted using observation and interviews with teachers and students at the elementary school that is the object of the study. The results of the study indicate that ice-breaking techniques can enhance students' interest in learning, especially in subjects considered difficult. Additionally, this technique can also strengthen the relationship between students and teachers.

References

Arimbawa, Komang. (2017). “Pengaruh Penggunaan Ice Breaker Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar”. PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 5, No. 2.

Harianja, M. M., & Sapri, S. (2022). Implementasi dan Manfaat Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324-1330.

Febriandari, E. I. (2018). Pengaruh kreativitas guru dalam menerapkan ice breaking dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(4), 485-494.

Mahmudah, I., & Mulyadi, S. K. (2019). Penerapan Ice Breaker Untuk Menciptakan Kesiapan Dan Semangat Belajar Siswa Di MI Tegalrejo Sawit (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Asrofil, Imam. (2016). “Pengaruh Kesiapan Belajar, Disiplin Belajar dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X Semester Ganjil SMA Negeri 1 Sendang Agung Tahun Pelajaran 2015/2016”. Skripsi. Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Basyarudin. (2019). “Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Ips Melalui Penggunaan Ice Breaker Humour Di Kelas V Sd Negeri 22 Bengkalis”. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol. 3, No. 1.

Belajar, M. (2020). Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika Vol. 9 No. 2, 2020. 9(2), 120– 131.

Dasar, S. (2021). Jurnal Basicedu. 5(1), 88–101.

Itqan, M. S. (2018). Pendekatan Game Android Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. 2(2), 161–170.

Jalilah, S. R. (2021). Jurnal Basicedu. 5(6), 5946–5952.

Journal, E., & Khoerunisa, T. (2020). Edubase : Journal Of Basic Education Pengaruh Ice breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Di Kelas Iii Sekolah Dasar Islam Terpadu Nuurusshiddiiq Kedawung Cirebon. 1, 64–70.

Kurniasari, W., & Setiawan, D. (2021). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Blended Learning Berbasis Pada Google Classroom. 7(1), 141–148. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V7i1.891

Marzatifa, L., & Agustina, M. (2021). Ice breaking : Implementasi , Manfaat Dan Kendalanya Untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. 6(2), 162–171. Https://Doi.Org/10.32505/AlAzkiya.V6i2.3309

Mi, D. I., & Baten, A. S. (2020). Perbandingan Antara Metode Ice breaking Dengan Comparasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Iii Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah ( Pgmi ) Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah ( Stit ) Tahun Pelajaran 2019 / 2020 Perbandingan Antara Metode Ice breaking Dengan Comparasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Iii Di Mi Al-Khairiyah Sinar Baten Talangpadang. 1.

Nurmaulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Online Dalam Pemahaman Dan. 6(November), 248–251.

Prasiscka, A., & Putra, F. G. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Arias Berbantuan Ice breaking Games Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik. 8(1), 325–335.

Prestasi, T., & Fisika, B. (2019). Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Fisika. 2.

Roviani, R., Hartini, S., & Lestari, W. D. (2020). Perbandingan Kemampuan Komunikasi Matematis Menggunakan Strategi Question Student Have Antara Siswa Yang Diberi. 3, 47–53.

Rifai, Mohamad., & Fahmi. (2017). “Pengelolaan Kesiapan Belajar Anak Masuk Sekolah Dasar. Tarbawi. Vol. 3, No. 01.

Pearce, E., Launay, J., & Dunbar, M. R. (2015). “The ice-breaker effect: singing mediates fast social bonding”. The Royal Society. Vol. 2, No. 10.

Sinta B, Vovi. 2017. Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di SMA Bina Jaya Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi. Vol. 1, No.1. ISSN 2549-1385

Downloads

Published

2023-06-09

How to Cite

Mai Sri Lena, Sahrun Nisa, Tiara Utari, & Hafsah Anas. (2023). Efektivitas Implementasi Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat dan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 240–248. https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i3.627