EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA KEMASAN MAKANAN RINGAN TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MURID KELAS I UPT SD NEGERI 13 BANGKALA BARAT

Authors

  • Nur Jannah Susang Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Bahrun Amin Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Tasrif Akib Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i3.605

Keywords:

packaging, snacks, reading starters

Abstract

This study aims to determine the Effectiveness of Using Snack Food Packaging Media on Beginning Reading Ability of Class I UPT SD Negeri 13 Bangkala Barat in 2023. This type of research is a pre-experimental design study, One-Group PreTest PostTest Design. The sampling technique used is the total sampling technique, by making the population as a sample, namely 20 students. Data collection techniques in this study used tests and observations. The data analysis used is descriptive data analysis and inferential data analysis. The results of inferential statistical analysis using the t test formula, it is known that the calculated t value obtained is 3.04 with a frequency of dk = 20 –1 = 19, at a significance level of 0.05 obtained t table = 1.729. So, t count > t table or the null hypothesis (H0) is rejected and the alternative hypothesis (H1) is accepted. This means that the use of snack food packaging media is effective on the initial reading ability of Class I UPT SD Negeri 13 Bangkala Barat students.

 

 

References

Arikunto, S. (2001). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Asnawir, & Usman, B. (2022). Media Pembelajaran. Jakarta Selatan: Ciputat Press.

Ayu, R. (2013). Efektivitas Penggunaan Teknik Mnemonik Dalam Penguasaan Nomina Bahasa Jerman. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Bahri, D. S. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dalma. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Danger. (1992). Kewirausahaan. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Dhieni, N., & dkk. (2005). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Dibia, K. (2018). Apresiasi Bahasa dan Sastra Indonesia. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Emzir. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Hadi, S. (2015). Statistik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Heriati. (2013). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Metode Suku Kata Kelas I SD Bertingkat Labuang Baji Makassar. Makassar: Skripsi Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hidayah, N., & Novita. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Metode Struktur Analitik Sintetik (SAS) Mata Pelajaran Bahasa Indonesa pada Peserta Didik Kelas IIC Semester II di MIN 6 Bandar Lampung T.A 2015/2016. Terampil Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3, 88.

Junus, M., & dkk. (2011). Keterampilan Berbasis Tulis. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Mile, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pembelajaran Konstruktivisme Papan Flannel di Kelas 1 SD Negeri Palu. Jurnal Kreatif Tadulako Online.

Muhyidin, A., Rosidin, O., & Salpariansi, E. (2018). Metode Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di Kelas Awal. JPSD, 4, 32.

Muslimin, Tahir, M., & Patekkai, I. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I MIS Sinoutu Melalui Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS). Jurnal Kreatif Tadulako, 64-71.

Nafi'ah, S. A. (2018). Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Yogyakarta: Ar-Ruzzmedia.

Putra, R. S. (2008). Menumbuhkan Minat Baca Sejak Dini. Jakarta: PT. Indeks.

Rahayu, P. (2018). Kegiatan membaca hendaknya dapat berjalan dengan baik dan berkelanjutan. Kegiatan membaca dapat dikatakan baik dan berhasil apabila memenuhi kriteria penilaian keterampilan membaca. Penilaian keterampilan membaca merupakan salah satu aspek keterampilan be. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Rahim, F. (2007). Pegajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Rikmasari, R., & Istigfaryanti, N. A. (2018). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa dan Keterampilan Membaca Permulaan Menggunakan Metode Global pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas I SDN Kebalen 07 Babelan Bekasi. PEDAGOGIK, 62.

Seefeldt, C., & Wasik, B. A. (2008). Early Education: Three Four, and Five Year Old's Go To School (Pendidikan Anak Usia Dini: Menyiapkan Anak Usia Tiga, Empat dan Lima Tahun Masuk Sekolah. (P. Nasar, Trans.) Jakarta: PT. Indeks.

Slamet, S. Y. (2017). Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah dan Tinggi Sekolah Dasar. Surakarta: UNS Press.

Sudirman, A. S., & dkk. (2014). Media Pendidikan (Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatan). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Tarigan, H. G. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wardiati, Z. (2017). Penerapan Metode SASMG (Struktur Analitik Sintetik dan Metode Global) untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 SDN 3 Kopang Kec. Kopang Tahun Pelajaran 2015/2016. JIME, 3, 52.

Widiatmoko, D. (2007). Buku Desain Grafis Indonesia.

Wijayanti, T. (2012). Marketing Plan! Dalam Bisnis. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Downloads

Published

2023-06-04

How to Cite

Nur Jannah Susang, Bahrun Amin, & Tasrif Akib. (2023). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA KEMASAN MAKANAN RINGAN TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MURID KELAS I UPT SD NEGERI 13 BANGKALA BARAT. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 198–206. https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i3.605