UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA MELALUI METODE SAS SISWA KELAS 1 SDN GALENGDOWO 2 WONOSALAM
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i3.595Keywords:
SAS, Reading, PTK, CycleAbstract
This research was conducted to overcome the problem of the low reading ability of students at SD Negeri Galengdowo 2 Wonosalam. Therefore the researchers made efforts to improve students' reading skills through the SAS method. This research involved 36 students of SD Negeri Galengdowo 2 Wonosalam. The design of this research is classroom action research. From the research results, it was obtained that the average value in cycle I was 69.44% of 36 grade 1 students at SD Negeri Galengdowo 2 Wonosalam. Whereas in cycle II the learning completeness that has been achieved classically is 91.66%.
References
Broto. (2017). Metode Sas (Struktural Analitik Sintetik) Dalam Pembelajaran. Bulan Bintang.
Linda, P. K. (2014). Pengaruh Metode Sas Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Vol.2,No.1.
Lisnawati, L., & Muthmainah, M. (2018). Efektivitas Metode Sas (Struktur Analitik Sintetik) Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Bagi Anak Lambat Belajar (Slow Learner) Di Sdn Demangan. Jurnal Psikologi Integratif, 6(1), 81. Https://Doi.Org/10.14421/Jpsi.V6i1.1468
Muhyidin, A. (2019). Evaluasi Pembelajaran Membaca Permulaan Di Kelas Awal Sekolah Dasar. Rabit : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 1(1), 2019
Undang- undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yusuf, Muri. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri.
Zuchdi, Darmiyati dan Budiasih. 1997. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud
Sugiyono dan Kasmadi. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhana dan Sunarti. 2000. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.
Suharsini, Arikunto. 2005. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Supriyadi, dkk. 2001. Materi Pokok Bahasa Indonesia 2. Jakarta: Departemen P dan K. Suprijono, A. 2013. Pembelajaran Kooperatif: Teori &Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tarigan, Henry Guntur. 2013. Membaca sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkas