Pengembangan Bakat dan Minat Peserta Didik melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Bahasa Jepang di SMP IT Cendekia Purwakarta
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v5i3.3340Keywords:
Creative Learning, Japanese Extracurriculars, Positive Character, Student Interest, Talent DevelopmentAbstract
This study aims to analyze the role of Japanese language extracurricular activities in developing students' talents and interests in SMP IT Cendekia Purwakarta. The research method used is qualitative descriptive with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The results of the study show that Japanese extracurricular activities contribute positively to the development of students' potential, both in academic and non-academic aspects. Students who have a talent for language can hone their skills through conversational activities, writing Japanese letters, and taking part in competitions, while their interest grows due to an interest in Japanese popular culture. In addition, this activity also supports the formation of positive characters such as confidence, discipline, cooperation, and the courage to appear in public. Despite the obstacles in the form of time constraints, difficulties in learning Japanese letters, and lack of facilities, the coaching teachers were able to overcome them with creative learning methods. Thus, Japanese language extracurricular activities have proven to be an effective means of developing students' talents, interests, and personalities, while supporting the school's vision in producing a globally competitive generation.
References
Ansori, M., Sassi, K., Al-Qur’an, I. A. I., & Indralaya, A.-I. I. (2024). Analisis sistem pendidikan di Jepang. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(10).
Antara, I., Hermawan, G., & Pramesti, P. (2016). Pengembangan buku Issho Nihongo sebagai buku ajar ekstrakurikuler bahasa Jepang di SMK Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 2(2).
Arifudin, O. (2022). Optimalisasi kegiatan ekstrakurikuler dalam membina karakter peserta didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837.
Fatikha, N. N., & Setiawati, A. S. (2024). Hasil belajar mahasiswa baru Prodi Pendidikan Bahasa Jepang Universitas Negeri Semarang yang mengikuti Asahi Benkyoukai tahun 2022. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 10(2), 109–117. https://doi.org/10.23887/jpbj.v10i2.70224
Hakim, I. A. (2020). Manajemen kegiatan ekstrakurikuler di madrasah. Jurnal Al-Hikmah, 2(2).
Indana, N. (2023). Komponen pembelajaran keterampilan berbahasa Jepang pada kegiatan ekstrakurikuler di MA Darul Ulum Waru Sidoarjo. Jurnal Hikari, 7(2).
Juliantini, N. K., Adnyani, K. E. K., & Suartin, N. N. S. (2019). Pengembangan buku ajar bahasa Jepang dalam kegiatan ekstrakurikuler bahasa Jepang di SD Mutiara Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 5(1), 21–29.
Lestari, R. Y. (2016). Peran kegiatan ekstrakurikuler dalam mengembangkan watak kewarganegaraan peserta didik. Untirta Civic Education Journal, 1(2).
Mariani, N., Mardani, D., & Hermawan, G. (2017). Profil pembelajaran bahasa Jepang sebagai kegiatan ekstrakurikuler di SMA Negeri 1 Seririt. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 3(3).
Nuri, F. P., Pitoewas, B., & Yanzi, H. (2016). Pengaruh kegiatan ekstrakurikuler terhadap perkembangan life skills peserta didik SMA YP Unila. Jurnal Kultur Demokrasi (JKD), 4(2).
Permata, S. I., Rahayu, N., & Budiani, D. (2023). Pengaruh partisipasi siswa dalam kegiatan ekstrakurikuler Japanese Club terhadap minat belajar bahasa Jepang siswa SMA Negeri 9 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 9(3), 199–205.
Priatna, A. D., Ambarastuti, R. D., & SS, M. S. (2020). Pengaruh ekstrakurikuler Nihon no Kurabu terhadap minat belajar bahasa Jepang siswa SMA Negeri 7 Malang tahun ajaran 2019/2020 [Skripsi sarjana, Universitas Brawijaya]. Universitas Brawijaya Institutional Repository.
Priyogo, S. (2015). Efektivitas penggunaan multimedia “Eurotalk Japanese” dalam pembelajaran kosakata bahasa Jepang: Studi eksperimen murni terhadap siswa kelas VII SMP Laboratorium UPI Bandung tahun ajaran 2013/2014 [Skripsi sarjana, Universitas Pendidikan Indonesia]. Universitas Pendidikan Indonesia Institutional Repository.
Putra, I. K. S., Suartini, N. N., & Sadyana, I. W. (2020). Profil Japanese Club sebagai kegiatan ekstrakurikuler SMK Nusa Dua Toya Anyar Kubu. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 6(1), 26. https://doi.org/10.23887/jpbj.v6i1.23745
Rahman, A. (2013). Pengaruh partisipasi siswa dalam organisasi ekstrakurikuler terhadap motivasi belajar siswa di kelas XI SMK Karnas Sindangwangi Majalengka [Skripsi sarjana, IAIN Syekh Nurjati Cirebon]. IAIN Syekh Nurjati Cirebon Institutional Repository.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. CV Alfabeta.
Wahdiyati, L. (2016). Pengaruh kegiatan ekstrakurikuler Mikata Nigoku terhadap hasil belajar bahasa Jepang siswa kelas XI, XII lintas minat di SMA Negeri 1 Malang tahun ajaran 2015/2016 [Skripsi sarjana, Universitas Brawijaya]. Universitas Brawijaya Institutional Repository.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





