Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Elektronik Berbasis Project Based Learning (PJBL) Pada Pembelajaran IPAS
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v5i4.3327Keywords:
Electronic Student Worksheet, IPAS, Liveworksheets, Project Based Learning, Respiratory SystemAbstract
Thiis reiseiarch aiims to deiveilop an eileictroniic Studeint Worksheieit (Ei-LKPD) baseid on Projeict Baseid Leiarniing (PjBL) for Natural and Sociial Sciieinceis (IiPAS) leiarniing on thei human reispiiratory systeim mateiriial iin fiifth gradei studeints at SDN 250 Meirangiin. Thei study eimployeid Reiseiarch and Deiveilopmeint (R&D) usiing thei ADDIiEi modeil, whiich consiists of Analyzei, Deisiign, Deiveilopmeint, Iimpleimeintatiion, and Eivaluatiion stageis. Thei reisults show that thei deiveilopeid product meieits thei valiid criiteiriia baseid on eixpeirt valiidatiion. Meidiia valiidatiion achiieiveid 80% (valiid cateigory), languagei valiidatiion reiacheid 84.44% (veiry valiid cateigory), and mateiriial valiidatiion obtaiineid 82.60% (veiry valiid cateigory). Furtheirmorei, thei practiicaliity teist iindiicateid a veiry practiical cateigory, wiith teiacheir asseissmeint at 96.87% and studeint reisponseis at 96%. Theireiforei, thei PjBL-baseid Ei-LKPD iis feiasiiblei and practiical to bei useid as an iinnovatiivei teiachiing mateiriial that promoteis iinteiractiivei leiarniing, einhanceis conceiptual undeirstandiing, and deiveilops studeints’ criitiical thiinkiing skiills iin IiPAS leiarniing.
References
Adella, D., & Fitrah, D. D. (2023). Pengembangan LKPD Matematika berbasis PJBL pada Materi Bangun Datar Kelas IV SDN 060818 Medan. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 7(2), 166–174. https://doi.org/10.32696/jp2mipa.v7i2.1863
Anitah, S., dkk. (2019). Strategi Pembelajaran di SD. Universitas Terbuka.
Ariani, M. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Probing Prompting pada Pembelajaran IPA Kelas VIII SMPN 3 Batusangkar. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/.
Awalia, P. J. (2022). Analisis Penerapan Model PJBL Berbantuan Scrapbook terhadap Hasil Belajar Siswa. Skripsi.
Budiaji, W. (2013). The Measurement Scale and Number of Responses in Likert Scale. Jurnal Ilmu Pertanian dan Perikanan, 2(2), 125–131.
Budyastuti, Y., & Fauziati, E. (2021). Penerapan Teori Konstruktivisme pada Pembelajaran Daring Interaktif. Jurnal Papeda, 3(2), 112–119. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1126
Cholilah, M., dkk. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka dan Implementasinya pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110
Darmawan, D. (2020). Pengembangan LKPD HOTS Open Ended pada Materi Bilangan Cacah Kelas IV SD.
Darmawan, H. (2021). Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme dengan Media Animasi. Formatif, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.747
Dermawati. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Lingkungan. Jurnal Edukasi Biologi, 8(1), 46–56.
Dessy, A. (2022). Pengembangan LKPD Menggunakan Liveworksheet pada Materi Teks Eksplanasi SMPN 17 Kota Jambi.
Dilla, S. U., & Sylvia, I. (2021). Pengembangan LKPD Sosiologi Berbasis Weblog. Jurnal Sikola, 2(4), 253–266. https://doi.org/10.24036/sikola.v2i4.122
Dwiyanti, N. K. E. M., dkk. (2023). Dampak Model PBL Berbantuan Liveworksheet terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 285–294. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i2.60494
Ejiofor, P. F. (2021). The Future of Humanity. Human Affairs, 31(1), 6–20. https://doi.org/10.1515/humaff-2021-0002
Elly, S. (2020). Hubungan Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmu Pendidikan, 13.
Endang, P. A. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar dengan Metode Demonstrasi di SDN Sukorejo 2. Edukasia, 3(3), 671–680. https://doi.org/10.62775/edukasia.v3i3.177
Gunada, I. W., dkk. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 38–46. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i1.233
Hasanah, N. (2019). Pengembangan LKPD Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu, 1(1), 24–30.
Hosnan. (2016). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.
Hurrahma, M., & Sylvia, I. (2022). Efektivitas E-LKPD Berbasis Liveworksheet dalam Pembelajaran Sosiologi. Jurnal Sikola, 4(1), 14–22. https://doi.org/10.24036/sikola.v4i1.193
Indraswati, D., dkk. (2023). Keefektifan Pelatihan Pembuatan Worksheet Interaktif dengan Wizer.Me. Journal on Education, 5(4), 14615–14624. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2517
Kemendikbud. (2022). Hal-hal Esensial Kurikulum Merdeka di Jenjang SD. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/.
Kepala BSKAP Kemendikbudristek. (2022). Capaian Pembelajaran pada PAUD.
Khairunisa, U., dkk. (2020). Pengembangan LKPD dengan Model PBL Berbasis HOTS. MES, 6(1), 56–61. https://jurnal.uisu.ac.id/.
Kristyowati, R. (2021). LKPD IPA SD Berorientasi Lingkungan. Prosiding Seminar Pendidikan Dasar, 285.
Martati, B. (2022). Penerapan PJBL dalam Pembelajaran di SD. Conference of Elementary Studies, 14–23.
Marzoan, L., dkk. (2022). Media Foster untuk Perkembangan Bahasa Anak. JUPE, 7(2), 532–537. https://doi.org/10.58258/jupe.v7i2.3631
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138. https://doi.org/10.51476/tarbawi.v5i2.392
Maydiantoro, A. (2020). Model-Model Penelitian Pengembangan.
Maysyaroh, S., & Dwikoranto. (2019). Pengaruh PJBL terhadap Hasil Belajar Ekosistem. Jurnal Edumath, 3(2), 110–117.
Nadya, P. M., dkk. (2023). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran. Dewantara, 2(1), 249–261. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i1.722
Naik, S., & Gajjar, K. (2021). Engagement and Application-Based Learning Pedagogy (ENABLE). Journal of Education. https://doi.org/10.1177/00220574211032319
Sanaky, H. A. H. (2019). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





