Analisis Jenis Konjungsi Koordinatif pada Artikel Pendidikan dan Edukasi dalam Website kelasjuara.id Edisi Oktober 2024 sebagai Bahan Ajar Siswa SMA
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v5i3.3262Keywords:
conjunctions, coordinative conjunction, education, syntax, teaching materialsAbstract
Conjunctions are categories that connect words with words, clauses with clauses, or sentences with sentences to paragraphs with paragraphs. Conjunctions function to unite two words or sentences so that the meaning or intention conveyed is easily understood. This research aims to identify and classify the forms of coordinative conjunctions in detail. The data sources in this research are educational and educational articles on the website kelasjuara.id. Two methods are used in this research, namely, the descriptive qualitative method and the theoretical approach in syntax. The data collection used in this research is listening and noting. In analyzing the data, the method used is agih method. The data presentation technique is a formal technique in the form of a table and an informal technique in the form of narration. Based on the analysis, the most common coordinative conjunction found in the article is the addition coordinative conjunction with 127 conjunctions. The one not found in the article is the ordering coordinative conjunction. Selection coordinative conjunction is 16 conjunctions, opposition coordinative conjunction is 4 conjunctions, correction, affirmation, restriction coordinative conjunction is 2 conjunctions each, equalization coordinative conjunction is 8 conjunctions, and inference coordinative conjunction is 1 conjunction. So, the total number of data is 162 conjunctions. The benefit of this research is to make it easier to understand sentences because conjunctions affect the clarity of meaning in a sentence.
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. Syakira Media Press. https://doi.org/10.31219/osf.io/juwxn
Agustina, A., Mutia, A., Khusna, F., Ikrimah, N., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis pola kalimat pada rubrik olahraga Kompas.com bulan Maret 2021. Widya Accarya: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, 12(2), 140–161. https://doi.org/10.46650/wa.12.2.1089.140-161
Amaliah, N. F. (2018). Analisis penggunaan konjungsi dalam karangan teks prosedur siswa kelas X SMK Negeri 4 Jeneponto. [Skripsi tidak diterbitkan].
Ariyadi, A. D., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring berjudul Mencari Etika Elite Politik di saat Covid-19. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(3), 138–145. https://doi.org/10.24036/jbs.v8i3.110903
Ayuni, D. P., & Sabardilla, A. (2021). Tindak tutur ekspresif pada kolom komentar akun YouTube Ngaji Filsafat. Jurnal Ilmiah KORPUS, 5(2), 262–271. https://doi.org/10.33369/jik.v5i2.16307
Bahiyah, E. K., Riska, E. A., Ricky, F., Hidayana, F. N., Az Zahra, H., Utomo, A. P. Y., & Islamy, A. B. D. (2024). Analisis kualitas bahasa pada teks berita di website Koran Tempo edisi Februari 2024 sebagai kelayakan bahan ajar membaca kritis bagi mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Semarang, Indonesia. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(4), 240–264. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i4.1075
Buono, S. A., Utami, N. F. T., Sabrina, N. I., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis kesalahan sintaksis pada cerpen berjudul Warisan untuk Doni karya Putu Ayub. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1), 88–101. https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.120
Chaer, A. (2015). Sintaksis bahasa Indonesia: Pendekatan proses. Rineka Cipta.
Dewi, F. R., Nabila, A. A., Az-zahroh, F. S., Murdiyanti, A., Utomo, A. P. Y., Anam, Z., & Kesuma, R. G. (2024). Analisis tindak tutur lokusi pada unggahan video self improvement dalam akun Instagram Hawaariyyun. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(2), 1–18. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i2.393
Enggarwati, A., & Utomo, A. P. Y. (2021). Fungsi, peran, dan kategori sintaksis bahasa Indonesia dalam kalimat berita dan kalimat seruan pada naskah pidato Bung Karno 17 Agustus 1945. ESTETIK: Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 37–54. https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2209
Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyanti, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Jonata, Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., Ambarwati, K., Noflidaputri, R., Nuryami, & Waris, L. (2022). Metodologi penelitian kualitatif (M. H. Yuliatri Novita, Ed.). PT Global Eksekutif Teknologi.
Fitriana, S., Oktaviani, N. A., Setiawati, A., Safitri, D. L., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2023). Analisis kalimat tidak efektif pada buku panduan capaian pembelajaran elemen jati diri untuk pengajar PAUD. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Jupendis), 1(2), 173–189. https://doi.org/10.54066/jupendis-itb.v1i2.295
Hastuti, T. M., Ningrum, A. A., Viani, T. R., Chairunnisa, S. Y., Asyam, M. S., & Utomo, A. P. Y. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada cerpen yang berjudul Badai yang Reda dan Hutan Merah karya Fauzia sebagai kelayakan bahan ajar membaca intensif mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Semarang. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 3(2), 9–33. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i2.161
Irawan, M. P. T., Listiyo, A., Novianti, S. L., Syaifurrozi, A. I., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis jenis konjungsi pada cerpen Mawar di Tiang Gantungan karya Agus Noor. Seminar Nasional Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Timor, 19–33. https://jurnal.unimor.ac.id/index.php/PSN/article/view/2874
Iskandar, D. (2009). Metodologi penelitian pendidikan dan sosial (Kuantitatif dan kualitatif). Gaung Persada Press.
Ismail, S., Umamah, F. A., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita online Pikiran Rakyat edisi 10 Juli 2020. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 1–11. https://doi.org/10.24903/widyabastra.v8i1.1049
Isnaeni, W., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Kompas.com edisi November 2020. Widyaparwa: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 49(1), 1–12. https://doi.org/10.26499/wdprw.v49i1.650
Jamilah, F., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis klausa pada teks berita daring Detik.com edisi Februari 2021. Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Humaniora, 13(2), 123–134. https://doi.org/10.23887/jh.v13i2.34562
Khodijah, N., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita online Liputan6.com edisi Juni 2020. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 98–110. https://doi.org/10.24114/jpbi.v9i2.23245
Kosasih, E. (2017). Dasar-dasar keterampilan menulis. Yrama Widya.
Kusumawardani, R., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Tribunnews.com edisi April 2021. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 20(1), 55–67. https://doi.org/10.21009/bahtera.201.05
Mahsun. (2019). Metode penelitian bahasa: Tahapan, strategi, metode, dan tekniknya. PT RajaGrafindo Persada.
Moleong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Novianti, S. L., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis fungsi sintaksis pada teks berita daring CNN Indonesia edisi Mei 2020. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 34–45. https://doi.org/10.24114/jpbi.v9i1.22123
Nugraha, I. P. E. W., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita online Kompas.com edisi Agustus 2020. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(3), 150–160. https://doi.org/10.24114/jpbi.v9i3.25433
Nurhidayati, F., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Republika.co.id edisi September 2020. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(4), 200–210. https://doi.org/10.24114/jpbi.v9i4.26789
Rahayu, D., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis klausa dalam teks berita daring Suara.com edisi Januari 2021. Widyaparwa: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 49(2), 99–110. https://doi.org/10.26499/wdprw.v49i2.672
Ramdani, R., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Okezone.com edisi Maret 2021. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 20(2), 145–156. https://doi.org/10.21009/bahtera.202.11
Riana, P., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Detik.com edisi Mei 2021. Widyaparwa: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 50(1), 20–32. https://doi.org/10.26499/wdprw.v50i1.699
Siregar, F. M., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Kompas.com edisi Juni 2021. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 65–77. https://doi.org/10.24114/jpbi.v10i1.31245
Sudaryanto. (2015). Metode dan aneka teknik analisis bahasa. Duta Wacana University Press.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sukardi. (2016). Metodologi penelitian pendidikan: Kompetensi dan praktiknya. Bumi Aksara.
Suryaningsih, N., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Liputan6.com edisi Juli 2021. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(2), 120–131. https://doi.org/10.24114/jpbi.v10i2.32987
Tarigan, H. G. (2015). Menulis: Sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring CNN Indonesia edisi April 2020. Widyaparwa: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 48(2), 210–220. https://doi.org/10.26499/wdprw.v48i2.630
Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis fungsi sintaksis pada teks berita daring Detik.com edisi Januari 2021. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 45–55. https://doi.org/10.24114/jpbi.v10i1.30111
Utomo, A. P. Y., & Pratiwi, N. (2020). Analisis kesalahan sintaksis pada teks berita daring Tempo.co edisi Oktober 2020. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 19(2), 99–110. https://doi.org/10.21009/bahtera.192.08
Yuniarti, R., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis klausa dalam teks berita daring Tribunnews.com edisi Agustus 2021. Widyaparwa: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 50(2), 134–145. https://doi.org/10.26499/wdprw.v50i2.711
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





