Analisis Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme Pada Buku Matematika Kelas 5 Kurikulum 2013 Revisi Terbitan Erlangga
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i4.1734Keywords:
Analysis, Mathematic book, Implementation of constructivism learning theoryAbstract
This study examines the application of constructivism learning theory in fifth-grade mathematics. Constructivism emphasizes that students build knowledge through their own experiences via active, gradual engagement, where the teacher acts as a facilitator rather than a knowledge transmitter. Mathematics, essential for everyday life, should offer meaningful lessons that relate to real-world experiences. The constructivist approach consists of stages such as perception, exploration, discussion and explanation of concepts, and the development and application of concepts. The study aims to analyze the supporting media in the fifth-grade mathematics book, curriculum 2013 revision published by Erlangga, and assess its alignment with the constructivist learning stages. This qualitative study uses a library research approach, with the primary data sourced from the mathematics book and secondary data from relevant journals and studies. Data was collected through documentation, using a marking sheet to evaluate the book's compatibility with the constructivism stages. The results indicate that the book supports constructivist learning, providing media like pictures and videos accessible via QR codes. The book's content aligns well with the constructivist learning stages, with a 97.5% compliance rate, falling into the "very good" category.
References
Anshori, M., & Iswati, S. (2019). Buku ajar metodologi penelitian kuantitatif. Surabaya: Airlangga University Press.
Daryanto. (2016). Media pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Ekasari, P. (2016). Peningkatan hasil belajar materi penjumlahan pecahan dengan pendekatan konstruktivisme pada siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Tukangan Kecamatan Ampel Kabupaten Boyolali tahun ajaran 2015/2016. Salatiga: IAIN Salatiga.
Haiqal, F., Nababan, S. A., Kaban, B. J., Darma, A., & Alkhairi, F. (2023). Analisis pemilihan buku teks sejarah dalam pemanfaatan sebagai sumber belajar untuk siswa/siswi di SMA Swasta Rakyat. Keguruan: Jurnal Penelitian, Pemikiran dan Pengabdian, 20.
Hidayat, T. (2017). Penerapan kriteria Reesi sebagai assessment tools monitoring dan evaluasi perencanaan pembangunan daerah di Indonesia. Inovasi Pembangunan (Jurnal Kelitbangan).
Mahdatika, A. (2014). Penerapan pendekatan konstruktivisme dalam pembelajaran matematika kelas IV semester II di MI Muhammadiyah Kedungjati Kecamatan Bukateja Kabupaten Purbalingga tahun pelajaran 2013/2014. Purwakarta: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Purwakarta.
Nurlina, A. H., Masruro, Z., Saragih, S., Hasibuan, R., Simamora, S., & Toni. (2022). Buku ajar belajar dan pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Purnomo, P., & Mulyasa. (2013). Implementasi Kurikulum 2013 dalam pembelajaran di sekolah dasar. In Seminar Nasional Implementasi Pembelajaran Tematik dalam Mengoptimalisasi Kurikulum.
Saputro, & Pakpahan. (2021). Mengukur keefektifan teori konstruktivisme dalam pembelajaran. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 4.
Subarjo, M. D., Suarni, N. K., & Margunayasa, G. (2023). Analisis penerapan pendekatan teori belajar konstruktivisme pada kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 316.
Sudiar, S., & Yuniarti. (2017). Kontribusi critical theory dalam perkembangan studi hubungan internasional di Indonesia. Dauliyah, 75.
Suyono, & Hariyanto. (2016). Belajar dan pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Taufiq, & Junaidi. (2020). Pembelajaran matematika melalui model kontruktivisme tipe Novick untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa SMP.
Ungguh, J. (2014). Metodologi penelitian pendidikan dengan studi kasus. Yogyakarta: Gava Media.
Wahab, S. (2008). Analisa kebijakan: Dari formulasi ke implementasi kebijakan negara. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.