Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran PJOK Melalui Permainan Tradisional Engklek

Authors

  • Nanang Kurniawan Universitas Negeri Surabaya
  • Anung Priambodo Universitas Negeri Surabaya
  • Marsudianto Marsudianto SDN Pakis 1 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i4.1729

Keywords:

Motivation to learn, traditional games, Traditional Engklek Game

Abstract

Physical Education is a systematic process that aims to improve students' physical and mental health through physical activity. Despite having clear goals, the reality is that many students are less motivated in learning movement skills, preferring games or matches. This research aims to increase the learning motivation of students in grade 4 in learning Physical Education, Health, and Recreation (PJOK) through the application of the traditional game of engklek. Traditional games are expected to create a fun and interesting learning atmosphere, as well as expand students' movement experience. The observation results showed that the lack of game variety caused students' lazy attitude. With the implementation of engklek, it is hoped that students' learning motivation will increase, so that they are more active and involved in PJOK learning. This research is entitled "Efforts to Increase Student Learning Motivation in PJOK Learning through Traditional Engklek Games."

References

Adan, S. I. a. (2023). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 76–86. http://pijar.saepublisher.com/index.php/jpp/article/view/17/16

Ali, M., Ilmu Keolahragaan, M., Negeri Makassar, U., Gunungsari Baru Jl Pettarani Makassar, K. A., Makassar, K., & Selatan, S. (2023). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui ice breaking dalam pembelajaran PJOK. Global Journal Sport Science, 1(April), 368–374. https://jurnal.sainsglobal.com/index.php/gjss

Here is the list reformatted in APA style without numbering:

Lioni, A., & Heri, R. (2015). Perancangan buku 12 permainan tradisional anak Indonesia. Inosains Jurnal, 10(1), 1–17.

Mulyana, & Lengkana. Permainan tradisional. Google Scholar. https://rb.gy/txm137

Mustafa, P. S. (2020). Kontribusi kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia dalam membentuk keterampilan era abad 21. Jurnal Pendidikan Jasmani, 4(3), 437–452.

Pratiwi, J. W., & Heni, P. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 1–12. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/11405

Ramadhani, D. A., & Muhroji, M. (2022). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar pada peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4855–4861. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2960

Ricky, Z. (2015). Profesionalisme guru pendidikan jasmani di sekolah dasar. Jurnal Sport Science, 23(28), 1–15. http://repository.unp.ac.id/16172/1/SPORT-28.pdf

Sau, R. a, Bili, L. D., & Lengo, M. D. (2022). Permainan tradisional hadang dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V SD. Jurnal Sport & Science, 45(4)(2), 29–36. https://ejournal.upg45ntt.ac.id/jss/article/view/92

Subekti, N., Juhrodin, J., & Mulyadi, A. (2020). Permainan tradisional dalam pembelajaran pendidikan jasmani untuk meningkatkan kebugaran dan motivasi belajar. Journal of Sport Coaching and Physical Education, 5(1), 55–62. https://doi.org/10.15294/jscpe.v5i1.38560

Suharsimi Arikunto. Penelitian tindakan kelas. Google Scholar. https://rb.gy/hy9vla

Supriani, Y., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Upaya meningkatkan motivasi peserta didik dalam pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 1(1), 1–10. https://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/90

Utama, A. M. B. (2011). Pembentukan karakter anak melalui aktivitas bermain dalam pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 1–9.

Wijanarko, B., Sw, H. M., Dion, M., Budianto, R., & Bk, D. A. (2024). Upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran aktivitas kebugaran jasmani melalui permainan tradisional kelas VIII B SMP N 2 Surakarta. Jurnal Pendidikan Kebugaran Jasmani, 1(1), 40–52.

Yustiyati, S. (2024). Meningkatkan minat belajar siswa SD dalam pembelajaran PJOK melalui permainan tradisional. Jurnal Keolahragaan JUARA, 4(1), 25–33.

Published

2024-09-19

How to Cite

Nanang Kurniawan, Anung Priambodo, & Marsudianto Marsudianto. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran PJOK Melalui Permainan Tradisional Engklek. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(4), 148–156. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i4.1729