Analisis Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Anggun Floresita Ramadani Universitas Negeri Padang
  • Sovi Helena Safitri Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Tiok Wijanarko Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1489

Keywords:

writing skills, explanatory text, handwriting

Abstract

There is explanatory writing material in class V of elementary school, which prompted this research. Writing explanatory texts based on ideas from experience, imagination, or ideas is a learning objective in Class V. The aim of this research is to provide an overview of explanatory text writing written by students in class V at Bandar Buat Elementary School. The writing is then analyzed using an assessment rubric based on the student's writing assignment sheet. The suitability of the content of the text to the title, accuracy of sentence structure, effectiveness of word/vocabulary choice, effectiveness of sentences, and effectiveness of writing punctuation are some indicators of two aspects of explanatory writing. This research was conducted on three students in class V of Bandar Buat Elementary School. Descriptive analysis and data collection methods were used twice in this research. According to research, only one in three students in class V of Bandar Buat Elementary School has written explanatory text that meets the aspects. Apart from that, only one in three students fulfilled the linguistic aspects in their explanatory text writing.

 

 

References

Apriyani, N. N. (2019). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan. Jurnal Diksatrasia, 3(2), 60–74.

Astuti, S. P., Sobari, T., & Aeni, E. S. (2020). Morfologi Pada Penulisan Teks Eksplanasi Siswa Kelas Viii Smp Pgri 4 Cimahi. 3, 21–30.

https://doi.org/10.23887/jppp.v1i2.126 25

Ismayani, M. R. (2013). Kreativitas dalam Pembelajaran Literasi Teks Sastra. Semantik, 2(2), 67–86.

Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 228–234. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/peda didaktika/index

Liana. (2020). Analisis Struktur Dan Kaidah Kebahasaan Teks Eksplanasi Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Lawe Sigala-Gala Tahun Pembelajaran 2019 / 2020. 2(1), 86–95.

Libiawati, D., Indihadi, D., & Nugraha, A. (2020). Analisis Kebutuhan Penyusunan Buku Ajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Menulis Teks Eksplanasi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 77–82.

Natalia, D. S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Bantuan Media Video Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 123–133.

Noer, K. G. S. (2020). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Vol 9 No 1 , Maret 2020 Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia Vol 9 No 1 , Maret 2020. 9(1), 142–148.

Piliang, Y. A. (2004). Semiotika Teks : Sebuah Pendekatan Analisis Teks. MediaTor, 5 No. 2(No.2), 189–198. Retrieved from https://www.researchgate.net/publicati on/265040699_Semiotika_Teks_Sebuah_Pendekatan_Analisis_Teks

Ramadhan, G., & Indihadi, D. (2020). PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR

Saputra, N. A., Rohmadi, M., & Maret, U. S. (2020). Kompleks Karya Siswa Sekolah Menengah Atas Language Errors Analysis On Complex Explanation Text. 8(April),123–132.

Saputra, O. & A. (2020). CAMI: Aplikasi Uji Validalitas dan Reliabilitas Intrumen Penelitian Berbasis Web. Takalar: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sauhenda, A. F., Riwu, L., & Tembang, Y. (2019). Pengembangan Perangkat Asesmen Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Dan Cerita Pendek Serta Implemetasi Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 395.

Setiawan, D., Hartati, T., & Sopandi, W. (2019). Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar melalui Model Read, Answer, Disscuss, Explain, And Create: Radec. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 1-16.

Published

2024-06-18

How to Cite

Anggun Floresita Ramadani, Sovi Helena Safitri, Chandra Chandra, & Tiok Wijanarko. (2024). Analisis Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar . PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 219–227. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1489