Analisis Kemampuan Menulis Permulaan Kelas 1 SD di Komplek Unand Blok D

Authors

  • Nur Azizah Universitas Negeri Padang
  • Salsabila Idha Putri Sasa Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1473

Keywords:

Beginning Writing, Qualitative Approach, Concatenation, Descriptive

Abstract

This research on the analysis of beginning writing skills is motivated by students' understanding of writing and completing letters, words and simple sentences. With the aim that students understand how to write productively and descriptively and are able to convey their ideas and ideas through writing. Data collection in this study used a qualitative approach with the type of case study research (case study) and then oriented through observation, giving practice questions and documentation. After collecting data, there are several core competencies that become the findings of researchers, namely: a) students are able to write their own loose letter symbols and conjoined letters, b) students are able to complete the overlapping words, 3) students are able to write simple sentences through pictures.

References

Azizah, N. (2023). Analisis keterampilan menulis permulaan siswa kelas 1 di SD Negeri 162 Palembang. International Journal of Research in Science, Commerce, Arts, Management and Technology, 09, 410–421. https://doi.org/10.48175/ijarsct-13062

Choirun Nisa, I., & Nurpratiwiningsih, L. (2022). Analisis keterampilan menulis permulaan menggunakan media slime pada peserta didik sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2022(19), 173–181.

Churiyah, Y., & M. Pd. (n.d.). Rancangan pembelajaran membaca menulis permulaan. Academia, 1–47.

Iswara, P. D. (2011). Pembelajaran menulis awal di kelas rendah.

Khodijah. (2023). Peran guru kelas dalam upaya mengembangkan kemampuan menulis permulaan siswa kelas I SDN I Gelanggang Kecamatan Sakra Timur Kabupaten Lombok Timur tahun pelajaran 2022/2023. Skripsi, 1, 121.

Maftuhah, S. (2022). Analisis kemampuan menulis permulaan kelas IIB SDN Jakasetia III Bekasi. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 4(1), 20. https://doi.org/10.31000/ijoee.v4i1.5667

Mawarensa, I. A. (2022). Analisis kemampuan menulis permulaan kelas 1 SD Negeri 3 Sulahan. Jurnal Pendidikan Deiksis, 4(2), 5–9.

Muammar. (2020). Membaca permulaan di sekolah dasar. Mataram: Sanabil.

Muhyidin, A., Rosidin, O., & Salpariansi, E. (2018). Metode pembelajaran membaca dan menulis permulaan di kelas awal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 30. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i1.2464

Mumpuni, A., & Afifah, N. (2022). Analisis pembelajaran membaca dan menulis permulaan siswa kelas II sekolah dasar. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(2), 73–80.

Nurhamsih, Nur., Firman, Mirnawati, & Sukirman. (2019). Peningkatkan keterampilan membaca dan menulis permulaan melalui penerapan model pembelajaran picture and picture pada siswa kelas II sekolah dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(1), 37–50.

Rachmatini, D., Program Studi, Pendidikan Guru, Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Ilmu, Tarbiyah Dan, U. I. N. Syarif, & Hidayatullah Jakarta. (2022). Keterampilan menulis permulaan siswa kelas I.

Rahmah, I. A., Indihadi, D., & Rahman, T. (2020). Analisis penggunaan media pembelajaran untuk menulis permulaan pada anak usia 5-6 tahun. Jurnal Ceria, 3(4), 2714–4107.

Rahmawati, M. C., Samino, F. A., Agustian, M., Revaria, N. R., & Ernestya, T. G. (2021). Pengembangan buku siswa membaca menulis permulaan berbasis budaya dengan menggunakan prosedur ADDIE untuk kelas 1 SD. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 133–143. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.2.133-143

Rakima, L., Wulandari, S., & La, H. (2022). Meningkatkan keterampilan menulis permulaan melalui bimbingan belajar dari rumah dengan menggunakan media gambar di kelompok B TK Lolena Kecamatan Oba Tengah Kota Tidore Kepulauan. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 4(1), 37–44. https://doi.org/10.33387/cp.v4i1.4395

Remi, S., Abdussamad, & Utami, S. (2013). Peningkatan keterampilan menulis permulaan menggunakan metode latihan terbimbing di kelas 1 SDN 11 Sandai Kabupaten Ketapang. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Riyadi, S. (2018). Pembelajaran menulis permulaan dalam perspektif kurikulum tingkat satuan pendidikan di sekolah dasar. STILISTIKA: Kajian Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 4(2), 93–108.

Sinaga, A. A. R. C., et al. (2023). Analisis kemampuan membaca dan menulis di SDN 106812 Bandar Klippa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 100–103.

Sukma, H., Puspita, L., & Auliya, H. (2023). Keterampilan membaca dan menulis (teori dan praktik). Yogyakarta: K-Media.

Toni, A., Susilowati, R., & Sartipa, D. (2020). Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Kotabumi Dosen Universitas Muhammadiyah Kotabumi. Jurnal Griya Cendikia, 6(2), 130–154.

Published

2024-06-10

How to Cite

Nur Azizah, Salsabila Idha Putri Sasa, Chandra Chandra, & Ari Suriani. (2024). Analisis Kemampuan Menulis Permulaan Kelas 1 SD di Komplek Unand Blok D. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 144–155. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1473