Pengunaan Bahasa Indonesia Yang Baik dan Benar Dalam Menggunakan Media Sosial

Authors

  • Widya Herliana Dewi Rambe Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam
  • Rea Brema Br Sipayung Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam
  • Mita Oktaviani Simanjuntak Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam
  • M. Surip Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1461

Keywords:

Language, Communication, Social media

Abstract

Human life cannot be separated from language. Every day, even at all times, humans use language to communicate to convey goals, ideas, thoughts and even desires. In communication, it is very important to use good and correct language, whether communicating implicitly or explicitly. In the digital era, indirect communication can be done using social media, which is almost the same as written communication, but many people use non-standard language, slang, abbreviations that are not in accordance with the KBBI, and many sentences have even changed meaning. This research uses a literature study method by searching and collecting data from various references. This article aims to pay attention to the language used to avoid communication that is not good enough to not reflect the friendly, polite, polite and civilized character of Indonesian. From the data collected, many social media users use language that is not good and correct in expressing feelings, thoughts and responses to other social media users.

References

Anita Candra Dewi et al. (2023). Pengaruh media sosial terhadap pemakaian bahasa oleh remaja. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6, 13.

Arsanti. (2020). Pudarnya pesona bahasa Indonesia di media sosial (sebuah kajian sosiolinguistik penggunaan bahasa Indonesia). Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(1), 1–12. http://103.114.35.30/index.php/lingua/article/view/4314

Atmawati, D. (2016). Penggunaan bahasa pada media sosial (The use of language in social media). International Seminar Prasasti III: Current Research in Linguistics, 212–217.

Ervina Arianita, & Fatma Dwi Aini. (2022). Analisis penggunaan bahasa Indonesia bagi kalangan muda di media sosial “Instagram.” Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(4), 29–39. https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i4.446

Kholifah, U., & Sabardila, A. (2020). Analisis kesalahan gaya bahasa pada sosial media Instagram. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 15(3), 352–364.

Kustiawan, W., Nurlita, A., Siregar, A., Aini Siregar, S., Ardianti, I., Rahma Hasibuan, M., & Agustina, S. (2022). Media sosial dan jejaring sosial. Maktabun: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 2(1), 1–5.

Maulidi, A. (2015). Kesantunan berbahasa pada media jejaring sosial Facebook. E-Jurnal Bahasantodea, 3(4), 42–49.

Nugrahani, F. (2017). Penggunaan bahasa dalam media sosial dan implikasinya terhadap karakter bangsa. Stilistika, 3(1), 1–18.

Puspitasari, A. (2017). Menumbuhkan bahasa Indonesia yang baik dan benar dalam pendidikan dan pengajaran. Tamaddun, 16(2), 81–87. https://doi.org/10.33096/tamaddun.v16i2.55

Rizki, M. F., Muhammad, A., & Fadholi, R. (2022). Penggunaan bahasa Indonesia di media sosial Instagram. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(3). https://ojs2.pnb.ac.id/index.php/SENARILIP/article/view/860 https://ojs2.pnb.ac.id/index.php/SENARILIP/article/download/860/445

Rohayati, A. S. (2023). Penggunaan bahasa Indonesia di media sosial. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 1(1).

Sari, I., & Onny Medaline. (2018). Kecenderungan penggunaan bahasa di media sosial ditinjau dari undang–undang informasi dan teknologi elektronik (UU ITE) tahun 2008. Jurnal Ilmiah Skylandsea, 2(2), 41–51.

Sulastri, R. (2021). Penggunaan bahasa gaul dalam media sosial Facebook di kalangan remaja. Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 31. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v5i1.6489

Published

2024-06-06

How to Cite

Widya Herliana Dewi Rambe, Rea Brema Br Sipayung, Mita Oktaviani Simanjuntak, & M. Surip. (2024). Pengunaan Bahasa Indonesia Yang Baik dan Benar Dalam Menggunakan Media Sosial. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 106–111. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1461