Implementasi Strategi Cooperative Learning Dalam Pembelajaran

Authors

  • Atikah Atikah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Fatya Ayuni Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Irsal Hidayat Universitas Islam Negeri Imam Bonjol
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1458

Keywords:

Implementation, Cooperative Learning, Learning

Abstract

This article aims to describe (tell) about the implementation of cooperative learning strategies in learning. This research uses library research methodology and is qualitative because the data collected uses textual analysis contained in books and journals related to learning strategies. The results of this research are first, in this study it was found that the implementation of cooperative learning strategies had a positive impact on students' ability to understand learning. Second, students have the opportunity to speak and express opinions in providing ideas for learning.

 

 

References

Abrori, A. N., & Sumadi, C. D. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas 2 SDN Morkoneng 1. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 302-303.

Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 252. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin/article/view/82/64

Andrian, D., Wahyuni, A., Ramadhan, S., Enabela, F. R., & Zafrullah, Z. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Peningkatan Hasil Belajar, sikap Sosial dan Motivasi Belajar. Jurnal Inovasi Matematika (Inomatika), 2(1), 8.

Anggraini, W. (2019). Strategi Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw: Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 99. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/IJSME/article/view/3976/2666

Fadhly, Wirawan. (2022). Model-model Pembelajaran untuk Implementasi. Ponorogo: Bening Pustaka

Gantini, Ega. (2019). Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together. Jawa Barat: Goresan Pena

Hamzah. (2022). Strategi Pembelajaran Guru Edukatif. Pasaman Barat: CV. Azka Pustaka

Hardini, Isriani, dan Dewi Puspitasari. (2015). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep, dan Implementasi). Yogyakarta: Familia

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 2-3

https://doi.org/10.62017/jppi.v1i2.171

https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/Lencana/article/view/238 5/2297

https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/3430/pdf

https://jurnal.bimaberilmu.com/index.php/diksi/article/view/100/75

https://publisherqu.com/index.php/pediaqu/article/view/160/158

https://pustaka.my.id/journals/venn/article/view/143/86

https://repository.uir.ac.id/21014/

https://www.jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna/article/view/

Kaif, Sitti Hermayanti. (2022). Strategi Pembelajaran (Macam-Macam Strategi Pembelajaran yang Dapat Diterapkan Guru) Sumber Elektronis GMD. Surabaya: Inoffast Publishing

Koerniwatii, Trie. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Team Assisted Individualization (TeAsslnd) Berbantu LKPD untuk Pemecahan Masalah Jarak Pada Ruang Dimensi Tiga. Jawa Barat : Adanu Abimata

Maryono. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together. Semarang Jawa Tengah

Mawati, Tentrem A, dkk. (2021). Strategi Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis

Nababan, D., Sihaloho, L., & Tambunan, L. S. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Kooperatif dan Pengimplementasiannya dalam PAK. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 549-450.

Nasution, Wahyudin Nur dan Asnil Aidah Ritonga. (2019). Strategi Pembelajaran Kooperatif Konsep Diri dan Hasil Belajar Sejarah. Medan: CV. Widya Puspita

Nurdin, Syafruddin, dan Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Nurhayati, N., Egok, A. S., & Aswarliansyah, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 9120.

Nurwadani, P. A., Syarifuddin, S., Gunawan, G., & Dusalan, D. (2021). Hubungan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa di Kelas VII SMP Negeri 4 Kota Bima Tahun Pelajaran 2021/2022. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial, 2(1), 29.

Octavia, Shilphya A.. (2020). Model-model Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama

Riyanto, Yatim. (2010). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Sinaga, Dameria. (2019). Strategy Cooperative Learning. Cawang: UKI PRESS

Sulistio, dkk. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif. Purbalingga: Eureka Media Aksara

Wahdini, W., & Ilyas, M. (2024). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(1), 46.

Wahyuni, Sri, dkk. (2023). Implementasi Strategi Pembelajaran Kooperatif (Spk) dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(2), 80

Published

2024-06-06

How to Cite

Atikah Atikah, Fatya Ayuni, Irsal Hidayat, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Implementasi Strategi Cooperative Learning Dalam Pembelajaran. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 90–105. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1458