Kajian Sosiologi Dalam Naskah Drama Roh Karya Wisran Hadi Dan Relevansinya Dalam Materi Ajar Bahasa Indonesia Pada Jenjang Sekolah Menengah Atas

Authors

  • Ajeng Maryam Universitas Siliwangi
  • Anjani Lintang Pertiwi Universitas Siliwangi
  • Chica Chaswati Universitas Siliwangi
  • Moh. Hafidz Assidiq Syam Universitas Siliwangi
  • Nurohmah Nurohmah Universitas Siliwangi
  • Adita Widara Putra Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1457

Keywords:

Literature, Drama, Sociology, Learning

Abstract

This research aims to examine in more depth how the drama script "Roh" by Wisran Hadi can be relevant to Indonesian language teaching material at the high school level, using sociological approach. The method used in this research is descriptive method. The data sources in this research are the text of the drama script "Roh" as well as secondary sources such as relevant articles, journals and books. Data collection techniques include literature study and content analysis. This research concludes that the literary sociology study of the drama script "Roh" by Wisran Hadi has great potential to enrich Indonesian language learning in schools. Through this approach, students not only learn about literature, but also about history, culture, and social issues that are relevant to their lives

 

References

Aminudin. 1990. Pengembangan Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bahasa dan Sastra. Yayasan AsihAsahAsuh Malang.

Damai, Prysila., dkk. (2021). Kajian Sosiologi Sastra Dalam Naskah Drama Prasetyaku Karya Rudyaso Febriadhi Dan Relansinya Dengan Materi Ajar Bahasa Jawa Sekolah Menengah Pertama. Sabdasastra: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, dan Budaya Jawa.

Hadi, Wisran., D. (2015). 5 Naskah Drama (Pemenang Sayembara Dewan Kesenian Jakarta). PT Grasindo.

Hasanuddin, W.S. 2009. Drama Karya dalam Dua Dimensi: Kajian Teori, Sejarah, dan Analisis. Bandung : Angkasa.

Heryadi, D. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Pustaka Billah.

Kosasih, E., dan Endang Kurniawan. 2019. 22 Jenis Teks & Strategi Pembelajarannya di SMA-MA/SMK. Bandung: Yrama Widya.

Logita, E. (2019). Analisis Sosiologi Sastra Drama “Opera Kecoa” Karya Noerbertus Riantiarno. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 47–68. https://doi.org/10.31943/bi.v4i1.10

Operator. (2022). Wisran Hadi | Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa - Kemendikbudristek. Kemdikbud.go.id. https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/tokoh-detail/3301/wisran-hadi

Setiyaningsih, I. 2015. Drama: Pengetahuan dan Apresiasi. PT Intan Pariwara. https://webadmin-ipusnas.perpusnas.go.id/ipusnas/publications/books/131612/

Suherli, dkk. 2017. Buku Siswa Bahasa dan Sastra Indonesia untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas XI. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Wiyatmi. Sosiologi Sastra: Teori dan Kajian terhadap Sastra Indonesia. Kanwa Publisher: Jurnal Hakikat Sosiologi Sasta. (2013).

Published

2024-06-06

How to Cite

Ajeng Maryam, Anjani Lintang Pertiwi, Chica Chaswati, Moh. Hafidz Assidiq Syam, Nurohmah Nurohmah, & Adita Widara Putra. (2024). Kajian Sosiologi Dalam Naskah Drama Roh Karya Wisran Hadi Dan Relevansinya Dalam Materi Ajar Bahasa Indonesia Pada Jenjang Sekolah Menengah Atas. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 77–89. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1457