Analisis Wacana Kritis Teori Teun Van Dijk Pada Iklan YouTube Holisticare ID Berjudul “Jalur Pulang”

Authors

  • Fathiah Riadianti Universitas Negeri Medan
  • Atikah Supiyah Ansoriyah Universitas Negeri Medan
  • Wulan Nurhasanah Universitas Negeri Medan
  • Rindy Antika Universitas Negeri Medan
  • M. Oky Fardian Gafari Universitas Negeri Medan
  • Mustika Wati Siregar Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1436

Keywords:

Critical Discourse Analysis, Holicare YouTube advertisements, Van Dijk Theory

Abstract

Holisticare's advertisement entitled "Path of Home (Ramadan Short Movie)" generally tells the story of a mother and child who are eager to go home for Eid. The aim of this research is to analyze and explain the hidden meaning behind the holisticare advertisement "Jalan Pulang" using three elements, namely; macro structure, superstructure and micro structure. The method used in this research is to use an in-depth content analysis technique of an advertisement with a qualitative descriptive approach. The data used is text or speech discourse in the Holisticare ID advertisement entitled "Path to Home". Data analysis was carried out using the Van Dijk model of critical discourse analysis theory which divides discourse into three parts: macro structure, superstructure and micro structure. Data collection techniques used include: techniques for listening, taking notes and documenting data from the advertisement entitled "The Way Home".

References

Alfiyani, C. (2021). Analisis Wacana Perbedaan Agama dan Budaya dalam Film “Bidadari Mencari Sayap.” Suar Betang, 16(1), 39–48.

Andrianto, T., Ariyanti, F., Prasiska, DW, Prabawa, AH, & Waljinah, S. (2019). Analisis Wacana Kritis pada Iklan Rokok Djarum 76. The 10th University Research Colloqium 2019 Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Muhammadiyah Gombong, 121–127.

Ayuswantana, AC, Darmawan, YS, & Nastiti, RA (2022). Kajian Sosok Naga Pada Iklan Susu Bear Brand 2015 & 2021 Dalam Sudut Pandang Postmodernisme. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, dan Periklanan, 7(1), 1-22.

Chaer, Abdul. (2002) .Pembakuan Bahasa Indonesia . Jakarta: Rineka Cipta

Eriyanto. (2001). Analisis Wacana Pengantar Analisis Teks Media. LKIS.

Herman, N., & Muarifin, M. (2023). Analisis Wacana Kritis Teori Teun A. Van Dijk pada Video Iklan di Akun YouTube Ramayana Berjudul “Marga Pelari”. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, 7(1), 49-60.

Insani, H. R., Anggraini, N., & Purawinangun. LA. (2019). Wacana Kritis pada Iklan Proviver Tahun 2018. Jurnal Sasindo Unpam, 7, 573-574

Jufanny, D., & Girsang, L. R. M. (2020). Toxic Masculinity dalam Sistem Patriarki (Analisis Wacana Kritis Van Dijk Dalam Film "Posesif"), Jurnal Semiotika, 14(1), 8-23.

Lailiyah N. (2021). Analisis Wacana Kritis Monolog Dalam Talk Show Mata Najwa Edisi "MenantiTerawan, Efektor, Volume 8 Edisi 1,2021, Halaman 34–44.

Marlia, C., Surif, M., & Dalimunthe, S. F. (2022). Analisis Wacana Kritis Van Djik pada Iklan Bear Brand Tahun 2021 dan 2022. Asas: Jurnal Sastra, 11(2), 45-56.

Mita, D., Karman, A., & Akhiruddin, A. (2024). Analisis Wacana Kritis Teun A. Van Dijk pada Iklan YouTube Bear Brand Tahun 2023. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 590-598.

Nur, MI (2019). Analisis Wacana Kritis pada Konten “Masjid untuk Semua” di Media Youtube CISFORM UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta. LENTERA.

Panggabean, Sarma. (2019). Diktat Pengantar Wacana. Medan: Universitas HKBP Nommensen.

Risa, F. A., & Anwar, M. (2021). Analisis wacana kritis model Teun A. Van Dijk pada iklan Ramayana department store. Suar Betang, 16(2), 159-167.

Saleh, R. (2020). Analisis Wacana Kritis “Hukuman Salah Alamat” pada Acara Mata Najwa. Suar Betang, 15(2), 181–197.

Saputra, PS (2019). Analisis Wacana Kritis Iklan Film Pendek Line Versi “Ada Apa dengan Cinta?”. Ars: Jurnal Seni Rupa dan Desain, 22(1), 16-24.

Schiffrin, D. (2007). Ancangan Kajian Wacana. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Sobur, Alex. (2006). Analisis Teks Media; Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Farming. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sujarweni, V. Wiratna. (2020). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Pustaka Baru Press.

Wicaksono, A. (2019). Analisis Wacana Kritis Iklan Operator Seluler (Teks dan Konteks Iklan XL dengan Kartu As). Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 1–14.

Published

2024-05-26

How to Cite

Fathiah Riadianti, Atikah Supiyah Ansoriyah, Wulan Nurhasanah, Rindy Antika, M. Oky Fardian Gafari, & Mustika Wati Siregar. (2024). Analisis Wacana Kritis Teori Teun Van Dijk Pada Iklan YouTube Holisticare ID Berjudul “Jalur Pulang”. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 08–20. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i3.1436