Kajian Struktur dan Fungsi Bahasa Pada Produk Makanan dan Minuman Iklan Televisi Berdasarkan Analisis Wacana
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1376Keywords:
Advertising, Discourse Analysis, Function, StructureAbstract
The highest position at the linguistic level is discourse. Discourse is said to be the most complete unit of language. Discourse analysis is the study of message structure in communication. This research describes the structure and function of food and beverage products in television advertising. Researchers use a discourse analysis approach, with a qualitative research type. This research method is descriptive analysis, using listening and note-taking techniques. The data source in this research was obtained through food and drink advertisements. The research results show that there is an advertising structure consisting of the main points of the advertisement consisting of four propositions, namely: (a) providing benefits for potential consumers; (b) the title and subtitle sentences are product brands with foreign terms or seem unique; (c) question sentences to consumers; (d) orders to potential consumers to do something. The explanatory items consist of three propositions, namely: (a) subjective reasons; (b) objective reasons; (c) a mixture of subject and objective reasons. The closing points of the advertisement were developed into: hard techniques, soft techniques, and a mixture of hard and soft techniques. Apart from that, researchers obtained language functions which include: information function, persuasive function, and image building function for a product.
References
Ariesta, D. (2012). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Profitabilitas Perusahaan. Jurnal Keuangan dan Perbankan, 12(4), 49-54.
Asmara, R. (2018). Struktur dan Fungsi Bahasa dalam Wacana Iklan Pasta Gigi Sensodyne. Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia (PIBSI) 40. 29, September 2018, Magelang, Indonesia. 459-470.
Dewi, A. P., Rohmah, S. H. F., Putri, D. M. (2024). Struktur dan Fungsi Bahasa dalam Wacana Iklan Kecantikan Berbahasa Rusia di Media Sosial YouTube. Journal of Linguistic Phenomena, 2(2), 49-59. https://doi.org/10.24198/jlp.v2i2.51816
Eriyanto. (2006). Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKIS.
Fadia, T. P. (2023). Apa yang Dimaksud dengan Analisis Wacana?. URL: https://ebizmark.id/artikel/apa-yang-dimaksud-dengan-analisis-wacana/. Diakses tahun 2023.
Fadillah, R. L. (2020). Analisis Wacana Iklan Produk Kecantikan Berupa Lipstik pada Televisi Berdasarkan Struktur dan Fungsi Bahasa. Jurnal Kajian Bahasa dan Sastra, 2(2), 119-130.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Jurnal Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fahriyani, A., Sitasari, N. W., Safitri, S. (2020). Hubungan Regulasi Emosi dengan Self Efficacy Pada Pendaki Gunung Pemula. JCA Psikologi, 1(1), 75-84.
Fitriah, M. (2018). Komunikasi Pemasaran Melalui Desain Visual. Yogyakarta: Deepublish.
Halim, A., Kusufi, S. (2017). Teori Konsep dan Aplikasi Akuntansi Sektor Publik. Jakarta: Selemba Empat.
Hapsari, E. I. (2012). Kekuatan Rasio Keuangan dalam Memprediksi Kondisi Financial Distress Perusahaan Manufaktur di BEI. Jurnal Dinamika Manajemen, 3(2), 101-109. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jdm
Ismi, A., Rahayu, S. (2021). Analisis Konteks Wacana dalam Novel Selembar Itu Berarti Karya Suryaman Amipriono. Juenal Pendidikan Bahasa, Linguistik, dan Kebudayaan, 1(1), 58-66. https://doi.org/10.25299/j-lelc.2021.6144
Kridalaksana, H. (2008). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Lubis, M. A. (2020). Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: Kencana.
Mahsun. (2017). Metode Penelitian Bahasa Edisi Ketiga (Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya). Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Masitoh, M. (2020). Pendekatan dalam Analisis Wacana Kritis. Pendidikan Lingua Sastra, 18(1), 66-76. https://doi.org/10.47637/elsa.v18i1.221
Morissan, A. M. (2015). Komunikasi Permasalahan Terpadu. Jakarta: Kencana.
Musaffak. (2015). Analisis Wacana Iklan Makanan dan Minuman Pada Televisi Berdasarkan Struktur dan Fungsi Bahasa, 1(2), 224-232. https://doi.org/10.22219/kembara.v1i2.2618
Priansa, D. J. Manajemen Pelayanan Prima. Bandung: Alfabeta.
Rustono., Mardikantoro, H. B. (2020). “Kajian Wacana Kritis Model Michel Foucault”. Materi 4. Semarang: Program S3 Ilmu Pendidikan Bahasa, Pascasarjana UNNES.
Setiawan, A. (2012). Pengaruh Harga dan Lokasi Terhadap Keputusan. Jurnal Ramayana, 14(2).
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumasari, Y. J. (2014). Analisis Intrinsik Unsur-Unsur dalam Hikayat Cerita Taifah. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(2), 68-75.
Surbakti. (2008). Awas Tayangan Televisi Tayangan Misteri dan Kekerasan Mengancam Anak. Jakarta: PT Gramedia.
Wicaksono, S. A., Arwani, I. (2019). Pembangunan Sistem Informasi Perpustakaan Berbasis Web Menggunakan Metode Rapid Application Development (RAD) (Studi pada: SMK Negeri 11 Malang). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 3(9), 8647-8655.
Zanah, S. W. S. (2021). Analisis Wacana Iklan Pakaian di Media Sosial Facebook Berdasarkan Struktur dan Fungsi Bahasa. Jurnal Caraka, 7(2), 29-43. https://doi.org/10.30738/CARAKA.V7I2.9795
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.