Peningkatan Model Pembelajaran Jigsaw Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SD

Authors

  • Khalsani Mutia Nadia Husna Kembaren STKIP Al-Maksum Langkat
  • Rahma Zikriya Hulwa Ali STKIP Al-Maksum Langkat
  • Renni Ramadhani Lubis STKIP Al-Maksum Langkat

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1325

Keywords:

Jigsaw, Learning Achievement, Indonesian Language

Abstract

Weaknesses in the implementation of the learning process must be addressed through conducting an action research. This prompted the researcher to conduct a class action research. The research aimed to improve the learning process as well as to increase students' learning achievement. The subject of the research was 3rd grade students. While the object of research is Indonesian language learning achievement. Learning achievement data was collected through learning achievement tests and then analysed using descriptive analysis. Success criteria: class average score of at least 75 and classical completeness of at least 85%. The initial data only reached a score of 68.12 with 45% learning completeness, in cycle I it rose to 79.36 with 75% learning completeness, and in cycle II it rose to 88.21 with 97% learning completeness. The data in cycle II shows that the expected success has been achieved and has even exceeded the success indicators of the proposed research study. Thus, the researcher concluded that the jigsaw type cooperative learning model applied in the learning process was able to improve the Indonesian language learning achievement of grade 3 students.

References

Astawayasa, K. G., Widana, I. W., & Rasmen Adi, I. N. (2022). Pengembangan asesmen HOTS mata pelajaran matematika sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 129-141. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.660

Darmita, I. P. T. (2022). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan prestasi belajar bahasa Indonesia siswa kelas V semester I SD Negeri 3 Sawan. Indonesian Journal of Educational Development, 3(1), 95-103.

Dewi, T. K., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan media pembelajaran scrapbook materi karangan deskripsi mata pelajaran bahasa indonesia kelas III sekolah dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).

Fahyuni, E. F., & Istikomah, I. (2016). Psikologi Belajar & Mengajar (kunci sukses guru dalam interaksi edukatif).

Habibi, M. R. (2020). Meningkatkan keterampilan proses sains pada pelajaran tema 5 melalui model pembelajaran problem based learning siswa kelas IV SDN 1 Sembalun Bumbung Lombok Utara. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(3).

Hidayatullah, P. A., Widana, I. W., Adnyana, I. K. S. (2022). Pengembangan media JESSTAR sebagai media pembelajaran tematik tema 9 kelas VI SD. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar, 10(1), 72-87. https://doi.org/10.22219/jp2sd. v10i1.20476

Kartini, K. (2020). penggunaan metode driel untuk meningkatkan minat belajar bahasa indonesia siswa kelas III SD N 024 Paya Rumbai. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 319-328.

Krissandi, A. D. S., Widharyanto, B., & Dewi, R. P. (2018). Pembelajaran bahasa indonesia untuk sd.

Pratiwi,Noor Komari. 2015. Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan Di Kota Tangerang. Jurnal Pujangga Volume 1, Nomor 2, Desember

Lauren, C., & Puspasari, D. (2020). Pengaruh model pembelajaran jigsaw terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran otomatisasi tata kelola kepegawaian kelas XI OTKP di SMKN 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(1), 36-46.

Lokawati, N. N. (2020). model pembelajaran cooperative script dengan media audio visual untuk meningkatkan prestasi belajar bahasa indonesia siswa kelas Ix F Semester II SMP Negeri 1 Tampaksiring tahun pelajaran 2018/2019. Widyadari, 27(27), 1-15.

Maesaroh, S., (2014). Peningkatan Minat dan Prestasi Belajar https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536

Putra, I. N. (2021). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw sebagai upaya meningkatkan prestasi belajar memahami unsur intrinsik cerpen. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 692-701. https://doi.org/10.5281/zenodo.4562064

Restu Trinadi Asih, N. P., Fitriani Asni, M., & Widana, I. W. (2022). Profil guru di era society 5.0. Widyadari, 23(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6390955

Sumandya, I. W. & Widana, I. W. (2019). Pengembangan skenario pembelajaran matematika berbasis vokasional untuk siswa kelas XI SMK. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 244-253, DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4704

Widarta, G. M. A. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 131-141. https://doi.org/10.5281/zenodo.4003775

Downloads

Published

2024-02-19

How to Cite

Khalsani Mutia Nadia Husna Kembaren, Rahma Zikriya Hulwa Ali, & Renni Ramadhani Lubis. (2024). Peningkatan Model Pembelajaran Jigsaw Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SD. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 134–144. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1325