Menganalisis Pembelajaran Multikultural Pada Paud
DOI:
https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1249Abstract
The concept of education must be able to meet the urgent needs of the Indonesian people today to reconstruct Indonesia's national culture which consists of ethnic and cultural diversity. In this context, the concept of multicultural education could be an alternative considering that multicultural education looks at society at large in terms of its differences. The multicultural education paradigm includes subjects regarding injustice, poverty, oppression and underdevelopment of minority groups in various social, cultural, economic and educational fields.
References
Abdulhak, Ashak. Memposisikan Pendidikan Anak Usia Dini dalam Sistem Pendidikan Nasional, Buletin PAUD, Jurnal Ilmiah Anak Usia Dini, Edisi 03 Desember 2006 Jakarta: PAUD, Dirjen, PLSP, Depdiknas, 2007
Arifin, Muzayin. Hubungan Timbal Balik Pendidikan Agama di Lingkungan Sekolah dan Keluarga Jakarta: Bulan Bintang, 1980
Asy’arie, Musa. Pendidikan Multikultural dan Konflik Bangsa,http://www. Idiomachino.com.google.htm.
Dawam, Ainurrafiq. Emoh Sekolah Yogyakarta: Inspeal Ahimsa Karya Press, 2003
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia Jakarta: Balai Pustaka; 1997 Harto, Kasinyo. Model Pendidikan Agama islam Berbasis Multikultural (Cet. III; Palembang: Excelent Publishing, 2014 Http.www. google, html.
Dewi, Siti Malaiha. Pengembangan Model Pembelajaran Responsif Gender di PAUD AININA Mejobo Kudus, Jurnal Thufula, STAIN Kudus, Vol. 1, Nomor 1, JuliDesember 2013
Dialektika : Jurnal Pemikiran Islam dan Ilmu Sosial | Vol. 11, No. 02 | Oktober 2018 Mahfud, Chairul. Pendidikan Multikutural Cet, III; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009
Hamid Muhammad, Fakultas Psikologi UGM, Diakses tanggal 18 September 2017
Mudzhar, Atho. Tantangan Kontribusi Agama dalam Mewujudkan Multikulturalisme di Indonesia, dalam Jurnal Multikutural dan Multireligius, Vol. III, Nomor 9, Janurai Maret 2004
Munawwir, A. Warson. Kamus al-Munawwir Cet. I. Yogyakarta: Unit Pengadaan Bukubuku Ilmiah Keagamaan, 1984
Mursid, Belajar dan Pembelajaran PAUD Cet. I; Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015
Musbikin, Imam. Buku Pintar PAUD: Tuntunan Lengkap dan Praktis Para Guru PAUD Cet. I; Yogjakarta; Laksana, 2010
Rahim, Rahmawaty. Signifikansi Pendidikan Multikultural Tehadap Kelompok Etnis Minoritas, Jurnal Analisis, Vol. XII, Nomor 1, Juni 2012
Republik Indonesia, Undang-Undang RI, No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Cet. IV; Jakarta: Sinar Grafika, 2011
Rodger, Alex R. Educational and faith in open Society britain: The handel Press, 1982
Saleh, Abdul Rahman.Pendidkan Agama & Pembangunan Watak Bangsa Ed. 1. Cet. I, Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2005
Salim, Burhanudin, Pengantar Pedagogik; Dasar Ilomu mendidik Jakarta: Rineka Cipta, 1997
Sanders, Richard, J. And Griffon. Pluralism and Horizon Grand Rapids: Wlliam B. Eedmans publishing Company, 1993
Sealy, John. Religious Education Philosophical Perpective London: George Allen & Unwin: 1986
Selanno, Jems. http. www. Google, html. Diakses pada tanggal 29 September 2017
Suryosubroto, Berapa Aspek Dasar-Dasar Kependidkan (Edisi Revisi; Jakarta: Rineka Cipta; 2002
Susilo, Setiadi. Pedoman Administrasi PAUD Cet. I; Jakarta; Bee Media Pustaka, 2016
Syah, Muhibbin.Psikologi dengan Pendekatan Baru (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2010
Tan, Mely G. Agama dan Hubungan antar Etnis di Indonesia, dalam Jurnal Multikultural dan Multireligius, Vol. III, Nomor 9 Januari-Maret 2004