Wujud Sikap Kerjasama Siswa pada Pembelajaran Seni Montase di Sekolah Dasar

Authors

  • Ema Rosilia Universitas Muria Kudus
  • Putri Aprillia Universitas Muria Kudus
  • Dewi Sulistyowati Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i4.1165

Keywords:

attitude, cooperation, montage art

Abstract

The purpose of this research is to find out the form of cooperation attitude in montage art activities. This type of research is qualitative research. This research was conducted at SDN Karangrejo, Jakenan District, Pati Regency, Central Java Province on Saturday, 11 November 2023. The data collection techniques used in this study were observation, interview, and documentation. The informants in the data collection article are class IV students. Qualitative data analysis is inductive analysis, namely analysis based on data obtained during data collection. In other words, researchers use descriptive analysis techniques. Data analysis techniques in this study include: (1) Data collection from observations and interviews (2) Data reduction (data reduction) (3) Data verification (conclusion drawing/verification) drawing conclusions. The results of this study are the activities of montage art work there is a form of student cooperation during the process of making montage artworks including when dividing jobdesk, cutting objects, sticking, and colouring the blank media parts. The cooperation was carried out to speed up the time of montage work obtained based on aspects of coordinating skills, responsibility and contribution, communication, productivity.

 

 

 

References

Abdulsyani. (1994). Sosiologi Skematika, Teori, dan Terapan (p. 156). Jakarta: Bumi Aksara.

Andri, & Istyawati. (2013). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK TERHADAP TINGKAT KERJASAMA SISWA DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X TPM PADA MATA PELAJARAN MENGGAMBAR DI SMKN 1 JETIS MOJOKERTO.

Auliawati, N., & Anggraini, D. (2021). Studi Deskriptif Hasil Karya Seni Montase Pada Bidang Tiga Dimensi Pada Siswa Sekolah Dasar. Juridikdas Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 83–93.

Darma, S. P., & Husain, M. S. (2022). Dalam Pembelajaran Seni Budaya Dan Prakarya Di Sd Kartika Ix-2 Armed Makassar.

Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi. 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163

Hidayatin Nisa, P., Tarmizi, P., Anggraini, D., & Bengkulu, U. (2022). PEMBUATAN KARYA MONTASE DALAM MENUMBUHKAN SIKAP KERJA SAMA PESERTA DIDIK KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2626

Khadijah, & Amelia. (2020). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini: Teori dan Praktik. KENCANA.

Maemunah, & Siahaan, L. H. (2021). Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain dengan Media Barang Bekas di TK Atika Thohir Falak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).

Magta, M., Ujianti, P. R., & Permatasari, E. D. (2019). Pengaruh Metode Proyek Terhadap Kemampuan Kerjasama Anak Kelompok a. Mimbar Ilmu, 24(2), 212. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21261

Marcelina, L., Desyandri, & Mayar, F. (2023). Teori Menempel Pada Seni Rupa. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2753–2765. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1003

Melati, R. S., Ardianti, S. D., & Fardani, M. A. (2021). Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 3062–3071. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1229

Nafi’an. (2019). MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU SMADAERAH BINAAN DI KABUPATEN BATANGDALAM MERANCANG PEMBELAJARAN MODEL TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) MELALUI WORKSHOP TAHUN 2017/2018. Jurnal Pendidikan Konvergensi, VI, 82.

Nurhaedah, Suarlin, & Antika, R. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION (GI) TERHADAP SIKAP KERJASAMA PADA PEMBELAJARAN TEMATIK SISWA KELAS IV SDN 1 LIMBUNG PUTRI KAB.GOWA. Pinisi Journal of Education, 2(6), 190–205.

Rahmaniah, N., Oktaviani, A. M., & Arifin, F. (2023). Berpikir Kritis dan Kreatif: Teori dan Implementasi Praktis dalam Pembelajaran. Publica Indonesia Utama.

Restian, A. (2023). Seni Budaya SD Aktualisasi Merdeka Belajar. UMM Press.

Sarah, T., & Witarsa, R. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kolaborasi terhadap Keterampilan Menirukan Gerak Hewan pada Siswa Sekolah Dasar. In Journal of Education Research (Vol. 4, Issue 1).

Septiani, B., & Djuhan, M. W. (2021). UPAYA GURU MENINGKATKAN SIKAP SOSIAL SISWA MELALUI METODE DISKUSI PADA MATA PELAJARAN IPS. In JIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia Nomor (Vol. 1).

Sudibjo, N., Sari, N. J., & Lukas, S. (2020). Penerapan Pembelajaran Berbasis Projek Untuk Menumbuhkan Perilaku Kreatif, Minat Belajar, Dan Kerja Sama Siswa Kelas V Sd Athalia Tangerang. Akademika, 9(01), 1–16. https://doi.org/10.34005/akademika.v9i01.736

Tahir, R., & Iswahyudi, M. S. (2023). PERILAKU ORGANISASI : Teori & Praktik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Theodoridis, T., & Kraemer, J. (n.d.). Qualitative Research Data Collection MethodsTitle. 1–4.

Umahat, A. K., Dasar, P., Proses, D., Karya Montase, P., Negeri, S. D., Anisya’, K. B., Umahat, K., & Bengkulu, U. (2019). Deskripsi Proses Pembuatan Karya Montase SD Negeri 74 Kota Bengkulu.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Ema Rosilia, Putri Aprillia, & Dewi Sulistyowati. (2023). Wujud Sikap Kerjasama Siswa pada Pembelajaran Seni Montase di Sekolah Dasar. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(4), 261–271. https://doi.org/10.56910/pustaka.v3i4.1165