Peran: Ruang Guru Sebagai Aplikasi Berbasis Mobile Dalam Pekembangan Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa MTS

Authors

  • Viona Nurafiani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Hindun Hindun Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i1.1073

Keywords:

Application, Ruang Guru, Technology, Learning

Abstract

Ruang Guru is an application Ruang Guru is a popular educational application and has many benefits. Ruang Guru provides a positive role in the use of technology. This research uses a qualitative description method which describes students' experiences in developing their learning abilities and students' responses regarding the application. Data were collected by listening and interviews. MTS students are inseparable from gadgets, they need to know the benefits of gadgets that are good for them. The aim of this research is to describe the benefits of the Ruang Guru application in developing students' learning of Indonesian.

References

Anggito, A., Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Dalman. (2021). Keterampilan Menulis - Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.

Dewanta, A. (2020). “Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa 9(2):79–85.

Fatira, A.K.M. et al. (2021) Pembelajaran Digital. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Gereda, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia Menggunakan Bahasa Indonesia secara Baik dan Benar. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Hadi, S.R., et al. (2022). Pengembangan Metode Pembelajaran Berbasis Teknologi Penjas-Pedia Untuk Menunjang Inovasi Pembelajaran Di Tengah Pandemi Covid-19. Jakad Media Publishing.

Hidayah, N. (2016) Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Garudhawaca.

Kustandi, C., Darmawan, D. (2020) Pengembangan Media Pembelajaran dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.

Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Sidoarjo: Zifatama Publishing.

Muhsyanur. (2019). PENGEMBANGAN KETERAMPILAN MEMBACA: Suatu Keterampilan Berbahasa Reseptif. Uniprima Press.

Riyanti, A. (2021). Keterampilan Membaca. Penerbit K-Media

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Susanti, E. (2020). Keterampilan Berbicara. Depok: RajaGrafindo Persada.

Susanti, E. (2020). Keterampilan Menyimak. Depok: In Media.

Tarigan, H.G. (2018). Menyimak: Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : Angkasa.

Downloads

Published

2023-12-07

How to Cite

Viona Nurafiani, & Hindun Hindun. (2023). Peran: Ruang Guru Sebagai Aplikasi Berbasis Mobile Dalam Pekembangan Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa MTS. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 287–294. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i1.1073